• Katt3rna

Jag vill ha barn men han vill vänta

Vet att det finns massor av såna här trådar och jag har nog läst allihop. Men jag behöver verkligen skriva av mig och få råd.

Han har 2 barn sen innan och jag har inga. När vi började träffas ville han inte ha fler och det höll på att ta slut redan i starten av förhållandet. Men han sa att han kanske skulle ändra sig och vi bokade till hos parterapeut på hans bevåg.

Tiden gick och vi har gått hos parterapeuten några gånger under 1 års tid. Han har gått från att inte vilja alls, till att vilja men inte veta när. Till att ge mig ett löfte om att vi ska börja försöka i november. Till att nu, inte längre vara säker på november och vilja skjuta på det nu.

Jag harställt ultimatum nu, försöka i november eller göra slut. Han säger göra slut, för att han inte kan ge mig förhoppningar mer. Samtidigt har han bokat in tid själv hos terapeuten och säger att november inte är uteslutet.

Vi mår båda såklart pissdåligt. Vi älskar varandra mycket och vill inte det här. Men han kan inte lova mig en dag då vi börjar försöka och jag fyller snart 31 år.
    Vad ska jag göra. Håller på att gå sönder.

• Svar på tråden Jag vill ha barn men han vill vänta
  • Anonym (Linda)
    Mimosa86 skrev 2024-10-25 09:04:46 följande:
    Min bistra observation på män och kvinnor är dessvärre att majoriteten män inte har något som helst problem att leva och bo ihop med en kvinna som de egentligen innerst inne vet inte är -the one-, medan kvinnor i större utsträckning hellre lever ensamma än med en man där det inte finns en framtid med.

Ts sambo är 45, hon 31 och de har inte varit ihop så länge. Jag tror seriöst inte att TS man ser henne som kvinna i hans liv. Inte än iallafall. En man som hittat kvinnan i sitt liv skulle inte tveka med att skaffa barn med henne. Jag tror helt enkelt inte TS kille resonerade i dessa seriösa termer när de blev ihop. För män gör sällan det.
    Vad är det för trams? Det finns hur många människor som helst som är helt klara med barn eller aldrig vill ha egna. Många som vatit med om skilsmässor med barn vågar helt enkelt inte satsa igennoga trauma. Har ingenting med kärleken till partnern att göra.
  • Internetpirat

Hur skyddar ni er TS? Är han försiktig? Jag är i en nästan exakt likadan sits ( t.o.m åldrarna är nästan samma) förutom att min kille bara har ett barn sedan innan.

Min kille vill inte föröska än och vet inte om han vågar men säger att han ibland känner barnlängtan. Frustrerande. Skyddar oss med avbrutet samlag så nästan som att han vill att jag blir gravid av misstag så han slipper ta ställning i frågan.

• Anonym (Män och kvinnor är av motsatta kön)

Och återigen
    För mig obegripligt om någon enda medlem i tråden ens för en sekund kan glömma att sätta barnets bästa allra främst,

men att flera kommer ihåg att hävda, argumentera för och uppmuntra någon märklig påhittad kvinnlig rättighet.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Män och kvinnor är av motsatta kön) skrev 2024-10-25 09:58:19 följande:

Och återigen
    För mig obegripligt om någon enda medlem i tråden ens för en sekund kan glömma att sätta barnets bästa allra främst,

men att flera kommer ihåg att hävda, argumentera för och uppmuntra någon märklig påhittad kvinnlig rättighet.

Det finns inget barn. 

Sedan har alla kvinnor rätt att försöka bli gravida, oavsett vad du tycker om det. 
  • Internetpirat
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-23 11:54:35 följande:

Din man vill egentligen inte ha fler barn. Han är nöjd med två.

Samtidigt vill han inte förlora dig. Därav hela karusellen med att han ska ändra sig och bara känner rädsla.

Jag förstår att detta inte är vad du vill läsa, men för en utomstående är det tydligt. Först sade han till dig att han inte ville ha fler barn. När du var på väg bort, sade han plötsligt att han kanske kunde ändra sig. Sen dess har han krånglat och förhalat. Detta är inte för att han är osäker, utan för att han egentligen inte vill. Annars hade han velat vänta ett tag, tills ni var mer säkra på varandra, och sen kört på. Inte hållit på och velat som nu. 

Är barn viktigare för dig än denne man, slösar du din tid. Visst kan du göra dig gravid med honom, han skulle förhoppningsvis ta sitt ansvar. Men du skulle förmodligen vara ensam om babylyckan. Du skulle bli besviken över att han inte var så engagerad. Och skulle det vara rätt mot barnet? 

Många landar ju i situationen när graviditeten är ett faktum och blir jätteglada. Kan ju vara att rädslan att skaffa barn i slutändan blit mindre än att förlora TS. Är allt verkligen så svartvitt i din värld?
  • Anonym (Linda)
    Katt3rna skrev 2024-10-23 08:48:14 följande:
    Tack för svar. Jag är alltså helt hundra på att han är mannen i mitt liv. Det är inte där problemet är. Jag vill inte förändra honom, jag älskar honom djupt för den han är. Han går inte i terapi för att förändra sig som person utan det handlar om barnfrågan och hans rädslor. Om han bara hade kunnat komma över det finns det i nuläget inga större problem. Men, kärleken och längtan till ett framtida barn är trots min kärlek till honom än större.
    Det är läskigt vaf lik vår situation är. Min partner och jag har gjort slut en gång för ett år sedan och nu återförrnats. Anledningen var barnfrågan. Han var velig men nu lutar han mer åt att han vill men behöver komma över rädslor. Han är t.ex traumatiserad pga att det gick så dåligt med hans ex när de skaffade barn. Parterapi har kommit på tal men ni verkar kommit längre som faktiskt gått i terapi. Har din partners rädslor inte blivit bättre alls?
  • Katt3rna
    Internetpirat skrev 2024-10-25 09:34:04 följande:

Hur skyddar ni er TS? Är han försiktig? Jag är i en nästan exakt likadan sits ( t.o.m åldrarna är nästan samma) förutom att min kille bara har ett barn sedan innan.

Min kille vill inte föröska än och vet inte om han vågar men säger att han ibland känner barnlängtan. Frustrerande. Skyddar oss med avbrutet samlag så nästan som att han vill att jag blir gravid av misstag så han slipper ta ställning i frågan.

Vi har haft kondom sen jag slutade med p-piller i somras. Slutade för att förbereda kroppen och han var införstådd med och respekterade det. Låter som att din kille ändå inte är lika rädd om ni kör avbrutet.

Tack för att du delar och det är skönt att höra om fler i samma situation. Hur gamla är hans barn? Har du satt nån tidsram eller liknande?
  • Katt3rna
    Internetpirat skrev 2024-10-25 10:01:28 följande:
    Många landar ju i situationen när graviditeten är ett faktum och blir jätteglada. Kan ju vara att rädslan att skaffa barn i slutändan blit mindre än att förlora TS. Är allt verkligen så svartvitt i din värld?
    Tack för att du nyanserar diskussionen.
  • Katt3rna
    Anonym (Linda) skrev 2024-10-25 10:10:01 följande:
    Det är läskigt vaf lik vår situation är. Min partner och jag har gjort slut en gång för ett år sedan och nu återförrnats. Anledningen var barnfrågan. Han var velig men nu lutar han mer åt att han vill men behöver komma över rädslor. Han är t.ex traumatiserad pga att det gick så dåligt med hans ex när de skaffade barn. Parterapi har kommit på tal men ni verkar kommit längre som faktiskt gått i terapi. Har din partners rädslor inte blivit bättre alls?
    Tack för att du delar. Skönt att inte vara ensam. Jo det har blivit bättre, det säger han och det märker jag. Just därför som det är svårt att helt släppa. Det finns ju en strimma hopp.
  • Internetpirat
    Katt3rna skrev 2024-10-25 10:15:11 följande:
    Vi har haft kondom sen jag slutade med p-piller i somras. Slutade för att förbereda kroppen och han var införstådd med och respekterade det. Låter som att din kille ändå inte är lika rädd om ni kör avbrutet.

Tack för att du delar och det är skönt att höra om fler i samma situation. Hur gamla är hans barn? Har du satt nån tidsram eller liknande?
    Vete tusan hur rädd han är ( f.ö är jag samma som signaturen Linda, glömde vilket jag användenoch blev tokigt). Han kan ibland bli jättestressad över barnfrågan. Hans största rädsla verkar vara att det ska vara något fel på barnet (irrationell rädsla medger han) samt att man ska gå isär eftetåt eftersom det inte finns några garantier för att det ska hålla.

Hans barn är 5 år, hur gamla är din killes? Jag har inte satt nån tidsram, tidsramar är i min erfarenhet så kenpigt - en ram i SIG kan ju göra att viljan inte upplevs som lika fri och för att en kille ska vilja något får de inte käna sig låsta är min erfarenhet (kvinnor med men verkar mest vara killar som är så). Försöker fundera ut någon tidsram för mig själv när jag är redo att lämna men svårt då jag inte kan tänka mig ha barn med någon annan och aldrig velat ha barn innan jag träffade honom. En riktig rävsax.
Svar på tråden Jag vill ha barn men han vill vänta