• Anonym (Ledsen)

Utnyttjad?

var med om en situation på krogen I helgen. jag behöver bara skriva av mig och sätta ord på lite tankar, känner mig så tom och har så mycket tankar som går runt. 
    Jag blev indragen på toaletten på krogen av en man jag hade pratat och dansat med. Vi båda har en gemensam vän och vi båda är gifta. Han tog min hand när vi stod och pratade med varandra och jag hängde med, trodde vi skulle till dansgolvet. Jag fattade ju vad han var ute efter så fort jag hamnade inne på toaletten? men jag var så full att jag inte agerade så snabbt och plötsligt var vi inne på toalette.  han låste snabbt dörren, tryckte upp mig mot väggen och började kyssa och kladda på mig. Hade ju verkligen kunnat agerat snabbare och sagt ifrån tydligare men blev ställd. Också när man blir ensam i ett rum sådär och någon låser och är så på. Bara att han började ta mig mellan benen direkt osv. 
    Samtidigt känner jag mig arg, för mig är det väldigt stort steg från att dansa, absolut att jag kan ha tolkats flirtig, till att bjuda in till att ligga på en toalett utan att knappt ha rört varandra. 
    Jag känner mig så skyldig, jag skulle ju aldrig följt med när han tog mig i handen och gick mot toaletterna. Sen att jag inte sa ifrån ordentligt? när jag sa nej så fortsatte han bara ta på mig tills jag puttade bort honom. Då uttrycker han gå du ut först så går jag om en stund. Så jäkla medvetet. Blir så irriterad och ledsen bara.

skulle ni tolka det som att jag varit otrogen eller blivit utnyttjad?  Jag tog verkligen inga initiativ men känner mig ångestladdad och skamse. 
  • Svar på tråden Utnyttjad?
  • felicityporter
    Em98 skrev 2024-10-22 00:08:58 följande:
    Jag kan inte uttala mig utan mer information, men av det jag fått läsa här låter det troligt att det gäller här.
    Okej, I rest my case. Man frånsäger sig alltså allt vad personligt ansvar heter när man går ut på krogen för att dricka. Bra att veta! 👍
  • felicityporter

Jag har blivit våldtagen på riktigt, två gånger dessutom och kan inte ens jämföra min upplevelse med att gå ut på krogen och någon försöker dra med mig på en toalett. Det är helt skilda saker?

• Em98
    felicityporter skrev 2024-10-22 00:12:29 följande:
    Okej, I rest my case. Man frånsäger sig alltså allt vad personligt ansvar heter när man går ut på krogen för att dricka. Bra att veta! 👍
    Det sa jag inte, men du blir inte som offer skyldig till sexuellt ofredande för att du är berusad eller på annat vis försätter dig i en riskfylld situation. Tycker det är för tidigt att börja diskutera frågan om omdöme.
  • felicityporter
    Em98 skrev 2024-10-22 00:25:40 följande:
    Det sa jag inte, men du blir inte som offer skyldig till sexuellt ofredande för att du är berusad eller på annat vis försätter dig i en riskfylld situation. Tycker det är för tidigt att börja diskutera frågan om omdöme.
    Men det är ju precis det du säger, om man druckit för mycket är man således inte kapabel till att säga nej, ens på en krog fylld av människor. Jag tycker att det resonemanget haltar jävligt mycket, precis som jag sa till min dåvarande man. Han ville för övrigt inte anmäla tjejen ifrån för våldtäkt, men påståd samtidigt för mig att denna tjej ledde honom in på toaletten o berusat tillstånd. Hör du inte själv hur det låter? Jag har som sagt blivit utsatt för våldtäkt på riktigt och sett skräcken i ögonen som detta innebär. 
  • Anonym (E)
    felicityporter skrev 2024-10-22 00:15:55 följande:

Jag har blivit våldtagen på riktigt, två gånger dessutom och kan inte ens jämföra min upplevelse med att gå ut på krogen och någon försöker dra med mig på en toalett. Det är helt skilda saker?

Jag beklagar det du varit med om och jag håller helt med dig, att hålla handen med någon är rätt intimt så bara där hade jag släppt. Killen gick för långt från det att hon sa nej men fram till dess är det delat ansvar 
  • Anonym (Kvinna 30plus)

Det ena utesluter inte det andra. 
    Han tolkade väl dig som sugen, men det gick för långt. 

Jag förstår om din sambo kommer ifrågasätta dig. Jag säger inte att det är rätt, men det kommer ske. 
    För han kommer se det som att du bjöd in till situationen som senare uppstod. 

• Em98
    felicityporter skrev 2024-10-22 00:49:46 följande:
    Men det är ju precis det du säger, om man druckit för mycket är man således inte kapabel till att säga nej, ens på en krog fylld av människor. Jag tycker att det resonemanget haltar jävligt mycket, precis som jag sa till min dåvarande man. Han ville för övrigt inte anmäla tjejen ifrån för våldtäkt, men påståd samtidigt för mig att denna tjej ledde honom in på toaletten o berusat tillstånd. Hör du inte själv hur det låter? Jag har som sagt blivit utsatt för våldtäkt på riktigt och sett skräcken i ögonen som detta innebär. 
    Kan bli så ja, om du är medvetandesänkt. Det är två separata frågor här, är det oansvarigt att försätta sig i riskfyllda situationer? - Ja. Är man skyldig till brottet för som brottsoffer för att man agerat oansvarigt? - Nej. När det gäller ditt ex, så kanske det fanns samtycke och alkoholen användes som ursäkt, det vet inte jag, men i grund och botten tycker inte jag att man bör bära en del av skulden till sexuellt ofredande för att man är redlös. Sen är det dumt att dricka sig redlös, men det är en diskussion separat från brottet.
  • felicityporter
    Anonym (E) skrev 2024-10-22 00:59:20 följande:
    Jag beklagar det du varit med om och jag håller helt med dig, att hålla handen med någon är rätt intimt så bara där hade jag släppt. Killen gick för långt från det att hon sa nej men fram till dess är det delat ansvar 
    Jag håller helt med och killen var säkert berusad han också, precis lika berusad som tjejen ifråga var. Men oavsett hur berusad man än är kan man släppa handen eller ställa till med en stor scen om så behövs på en fullpackad krog. Man är inte i ett hjälplöst tillstånd?
  • felicityporter
    Em98 skrev 2024-10-22 01:01:24 följande:
    Kan bli så ja, om du är medvetandesänkt. Det är två separata frågor här, är det oansvarigt att försätta sig i riskfyllda situationer? - Ja. Är man skyldig till brottet för som brottsoffer för att man agerat oansvarigt? - Nej. När det gäller ditt ex, så kanske det fanns samtycke och alkoholen användes som ursäkt, det vet inte jag, men i grund och botten tycker inte jag att man bör bära en del av skulden till sexuellt ofredande för att man är redlös. Sen är det dumt att dricka sig redlös, men det är en diskussion separat från brottet.

Om du tror min exman bar en del av skulden och använde alkoholen som en ursäkt är det exakt detta som TS också gör. Eller hur?

• Em98
    felicityporter skrev 2024-10-22 01:07:31 följande:

Om du tror min exman bar en del av skulden och använde alkoholen som en ursäkt är det exakt detta som TS också gör. Eller hur?

Inte den uppfattning jag fått, nej.
Svar på tråden Utnyttjad?