• Anonym (tyt)

Varför är kvinnor så besatta och avundsjuka på varandra?

Ibland kan man sitta på bussen eller tåget och så kommer en ung kvinna på. Om hon är välklädd eller lite snygg så kan man se hur andra kvinnor på bussen stirrar på henne. Man kan riktigt se avundsjukan i blicken också. De börjar med att de börjar titta mot deras ansikte/huvud, noterar att kvinnan är snygg. Blir avundsjuk som fan. Sedan vänder sig blicken direkt ner mot skorna och sedan långsamt uppåt. Och sedan med en bestämd och arg blick så vänder hon huvudet åt andra hållet, tittar ut genom fönstret eller nått. 

Varför är det så? Varför är kvinnor så besatta av andra kvinnor? Och varför blir de så avundsjuka på varandra? 

Jag som man har aldrig upplevt samma sak. Känt ett behov av att glo på en annan man och sedan blivit avundsjuk. Jag bryr mig inte, lägger inte märkte till det. Jag har heller inte lagt märkte till att andra män tittar på ett sånt sätt om det dyker upp en snygg eller välklädd man. Ingen bryr sig. 

Varje gång det sker så spelas låten Avundsjuk med Nanne Grönvall upp i  in skalle. Jag tycker det är lite komiskt.  Varför är många tjejer så avundsjuka på varandra? Varför kan de inte slappna av och vara nöjda med sig själva? 
  • Svar på tråden Varför är kvinnor så besatta och avundsjuka på varandra?
  • Anonym (Natalie)
    Anonym skrev 2024-09-30 22:05:56 följande:

Det verkar som det är du som är besatt av hur kvinnor tittar och varför.
    Du kan läsa tankar också tydligen.
    Jag tycker du ska slappna av

Jo jag håller med. Det finns massor av anledningar till att man kan titta på en annan person. Man kanske tycker hon har snygga kläder , snyggt hår eller vadsomhelst. Och att folk tittar lite extra på personer man tycker är snygga är väl ganska naturligt mänskligt beteende även om det är en person av samma kön, behöver inte betyda att man är avundsjuk. 

Jag undrar faktiskt hur man kan se bara i nåns blick att hon tittar för att hon är avundsjuk, utan att personen säger nånting? Jag är kvinna och när jag sitter på bussen brukar jag inte tänka så mycket på hur mina medresenärer ser ut, är jag med mina barn har jag fullt upp med dom och annars brukar man väl mest kolla telefonen eller lyssna på musik och titta ut genom fönstret. 

Tror också TS borde slappna av lite och inte överanalysera allt så mycket. De flesta på bussen har säkert nog med sitt eget. 

• Anonym
    Anonym (tyt) skrev 2024-09-30 22:14:36 följande:
    Det här börjar kännas som whataboutism och ett sätt att flytta fokus från diskussionen. Nu undrar jag varför kvinnor är så jävla avundsjuka på varandra och glor på varandra så in i helvete mycket? 
    Eftersom vi inte har förmågan att läsa andra människors tankar så har du ingen aning om det är avundsjuka de känner.

Om du är intresserad, om du frågar kvinnor så är det MÄNS blickar som upplevs besvärande för kvinnor. 
    Vi kan inte gå utomhus utan att män glor, vi kan inte träna på gymmet ifred. 
    Kvinnor upplever att det är MÄN som glor för mycket.
  • Anonym (tyt)
    Anonym (()) skrev 2024-09-30 22:19:38 följande:
    Nej. Det handlar snarare om logik och psykologi. Du kan inte veta vad tjejer tänker när de råkar se en annan tjej utan gissar utifrån dina egna känslor. Du är den som är avundsjuk till läggningen och denna avund projicerar du på de kvinnor du sitter och glor på. 
    Man kan anta utifrån blickar. Du menar alltså inte att en persons känslor speglas i deras blick? Du kan alltså inte se när någon är rädd, arg, glad, ironisk m.m?
  • Anonym (tyt)
    Anonym skrev 2024-09-30 22:21:54 följande:
    Om du är intresserad, om du frågar kvinnor så är det MÄNS blickar som upplevs besvärande för kvinnor. 
    Vi kan inte gå utomhus utan att män glor, vi kan inte träna på gymmet ifred. 
    Kvinnor upplever att det är MÄN som glor för mycket.
    Det är en annan tråd. Nu diskuterar vi varför kvinnor är så jävla avundsjuka på varandra? 

När det kommer på en snygg tjej på bussen kan man riktigt se hur en annan tjejs ansikte helt vänder. Hon blir granskande, hon börjar känna sig värdelös, hon börjar känna agg mot den snygga, hon blir avundsjuk. Varför är det så?
  • Anonym (tyt)
    Anonym (Camle) skrev 2024-09-30 22:29:16 följande:

Fråga din syster.

Har ingen. Nu frågar jag dig. 
  • Anonym (())
    Anonym (tyt) skrev 2024-09-30 22:22:56 följande:
    Man kan anta utifrån blickar. Du menar alltså inte att en persons känslor speglas i deras blick? Du kan alltså inte se när någon är rädd, arg, glad, ironisk m.m?
    Nej, du kan bara gissa, och det är väldigt talande att du genast tror att det rör sig om avundsjuka. Du är själv full av avund och mindervärdeskomplex, det märks tydligt.

Nej, avund syns inte i ögonen. Den känslan har ingen specifik blick eller ansiktsuttryck. Du gissar bara som sagt.

Jag kollar andra tjejer ibland när de bär snygga kläder som jag själv skulle vilja ha. En följd av mitt intresse för kläder helt enkelt. 
  • Anonym (Q)

Men ganska pinsamt hur mycket mothugg ts får. Ja han överdriver en hel del men visst finns det ett uns sanning i det. Och innan alla torrisar blir hysteriska så måste jag säkert påpeka att det inte gäller alla kvinnor. Men ja, många kvinnor tittar på andra kvinnor, deras klädsel, hur de för sig, och stil i allmänhet. Och vissa gör det definitivt 
    med lite avund i blicken. 

Men inte alls i den omfattning eller på det sätt ts beskriver.

• Anonym (Sally)
    Anonym (tyt) skrev 2024-09-30 22:07:54 följande:
    Jag är inte besatt av kvinnor. Men jag är generellt väldigt uppmärksam på min omgivning och folk runt omkring. Noterar fenomen och är allmänt väldigt inkännande och uppmärksam. 

Det kanske jag borde sluta med att vara. Men det är inget som gör mig arg, ledsen, avundsjuk, irriterad eller som får mig att tycka illa om mig själv. 

Tankeläsare och ögon i nacken?

Men sådan tur då att du själv är bekväm med ditt knäppa beteende. Självinsikt tog du inte upp, men det är ju förståeligt, eftersom du saknar det. 

Men du, när gymnasiet är slut så har du nog hunnit ta ditt körkort och kan slippa åka buss. 

• Lynx123

Lårer som att du fått lite av en fix idé. För det första måste du titta på ALLA ansikten VARJE gång en passagerare, vem det än är, stiger på och för det andra måste du vara tankeläsare för att kunna nå några som helst slutsatser.

Svar på tråden Varför är kvinnor så besatta och avundsjuka på varandra?