• Anonym (tyt)

Varför är kvinnor så besatta och avundsjuka på varandra?

Ibland kan man sitta på bussen eller tåget och så kommer en ung kvinna på. Om hon är välklädd eller lite snygg så kan man se hur andra kvinnor på bussen stirrar på henne. Man kan riktigt se avundsjukan i blicken också. De börjar med att de börjar titta mot deras ansikte/huvud, noterar att kvinnan är snygg. Blir avundsjuk som fan. Sedan vänder sig blicken direkt ner mot skorna och sedan långsamt uppåt. Och sedan med en bestämd och arg blick så vänder hon huvudet åt andra hållet, tittar ut genom fönstret eller nått. 

Varför är det så? Varför är kvinnor så besatta av andra kvinnor? Och varför blir de så avundsjuka på varandra? 

Jag som man har aldrig upplevt samma sak. Känt ett behov av att glo på en annan man och sedan blivit avundsjuk. Jag bryr mig inte, lägger inte märkte till det. Jag har heller inte lagt märkte till att andra män tittar på ett sånt sätt om det dyker upp en snygg eller välklädd man. Ingen bryr sig. 

Varje gång det sker så spelas låten Avundsjuk med Nanne Grönvall upp i  in skalle. Jag tycker det är lite komiskt.  Varför är många tjejer så avundsjuka på varandra? Varför kan de inte slappna av och vara nöjda med sig själva? 
  • Svar på tråden Varför är kvinnor så besatta och avundsjuka på varandra?
  • Anonym (B)

Håller helt med! Så trött på detta. jävla stirrande! 

• Anonym (A)
    Anonym (Q) skrev 2024-09-30 22:34:17 följande:

Men ganska pinsamt hur mycket mothugg ts får. Ja han överdriver en hel del men visst finns det ett uns sanning i det. Och innan alla torrisar blir hysteriska så måste jag säkert påpeka att det inte gäller alla kvinnor. Men ja, många kvinnor tittar på andra kvinnor, deras klädsel, hur de för sig, och stil i allmänhet. Och vissa gör det definitivt 
    med lite avund i blicken. 

Men inte alls i den omfattning eller på det sätt ts beskriver.

Håller med
  • Anonym (Eli)

Om jag tittar extra mycket på en annan kvinna är det antingen för att hon är snygg, har fina kläder/frisyr/smink/smycken, eller för att jag kanske känner igen henne. Att jag inte tittar mer än någon sekund åt gången är för att jag vet hur obekvämt det är när någon sitter och glor ögonen ur sig på en. Det är dock män som mest gör det.

Avundsjuka? Nej, inte mer än att jag kanske tänker "en sån där jacka hade jag också velat ha", jag hyser inget som helst agg mot andra kvinnor om de inte gjort mig något. Det kommer alltid finnas kvinnor som är vackrare än vad jag är så varför skulle jag slösa tid på att vara sur på dem? Jag blir snarare glad när jag ser vackra kvinnor som vet hur vackra de är och vågar ta plats.

• Anonym (Vad svarar kvinnor på det ?)

Vad säger kvinnor du känner då?
    För du frågar väl dina kvinnliga vänner, kvinnliga släktingar och kvinnliga kollegor?

Du pratar väl med kvinnor du känner och får svar eller?
    Känner kvinnor du känner igen det?
    och svarar då dom som du tror är dom avundsjuka och dom som är dom snygga?

Nej det är inget jag känner igen som utbrett och inget jag hört att kvinnor ser något som utbrett beteende, inget som snygga kvinnor upplever som något vanligt beteende eller att andra kvinnor skulle titta snett.

Det är inget jag någonsin hört kvinnor ta upp som ett vanligt beteende.
    Har du hört kvinnor på både sidor ens nämnt det som vanligt?
    Inte ens hört män säga att det skulle vara vanligt.

Men berätta gärna vad du fått höra ifrån kvinnor när du frågat om det beteendet
    för jag utgår ifrån att du har pratat med kvinnor om det när du verkar uppleva det som vanligt. Då borde även många andra uppleva samma sak och du hört det ifrån många personer.

• Anonym (Sally)
    Anonym (Vad svarar kvinnor på det ?) skrev 2024-10-01 10:30:24 följande:

Vad säger kvinnor du känner då?
    För du frågar väl dina kvinnliga vänner, kvinnliga släktingar och kvinnliga kollegor?

Du pratar väl med kvinnor du känner och får svar eller?
    Känner kvinnor du känner igen det?
    och svarar då dom som du tror är dom avundsjuka och dom som är dom snygga?

Nej det är inget jag känner igen som utbrett och inget jag hört att kvinnor ser något som utbrett beteende, inget som snygga kvinnor upplever som något vanligt beteende eller att andra kvinnor skulle titta snett.

Det är inget jag någonsin hört kvinnor ta upp som ett vanligt beteende.
    Har du hört kvinnor på både sidor ens nämnt det som vanligt?
    Inte ens hört män säga att det skulle vara vanligt.

Men berätta gärna vad du fått höra ifrån kvinnor när du frågat om det beteendet
    för jag utgår ifrån att du har pratat med kvinnor om det när du verkar uppleva det som vanligt. Då borde även många andra uppleva samma sak och du hört det ifrån många personer.

Håller med, om det är så vanligt, så borde många på bussen observerat att det händer varje gång en snygg tjej stiger på bussen. Även den snygga tjejen borde märka att alla kvinnor på bussen tittar på henne och gör så här:

Sedan vänder sig blicken direkt ner mot skorna och sedan långsamt uppåt. Och sedan med en bestämd och arg blick så vänder hon huvudet åt andra hållet, tittar ut genom fönstret eller nått. 

Undrar om den snygga kvinnan går extra långsamt så att de andra kvinnorna på bussen hinner göra detta, och fantastiskt att TS kan se detta fast de sitter med ryggen mot honom. 
  • nihka

Det är nog du som är besatt av att glo på andra människor. Kvinnor är inte mer avundsjuka än vad män är. Du läser in en massa saker som inte finns där. Människor tittar på varandra och du har ingen aning vad de tänker när de gör det.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • beli

TS, ditt inlägg säger så mycket mer om dig än om några kvinnor. Du antar saker utan att veta nåt. Lite som när jag var yngre och antog att främlingar på bussen satt och dömde mig. När jag blev äldre och själv fick annat att tänka på, insåg jag att folk inte sitter och dömer andra, utan har fullt upp med sig själva.

Jag är kvinna och när jag sitter på bussen så tänker jag på min son och hans eventuella problem, på mitt liv och mina problem, på nån serie jag sett, på ett samtal jag har med en kompis, m.m. Och det gäller nog väldigt många människor. Jag skulle rentav säga att det är allmänmänskligt.

Exempel på när jag kanske tittar på kvinnor/tjejer mer än nån sekund:

Nån riktigt snygg kvinna som jag måste betrakta lite mer, precis som när jag kikar på en snygg man.
    Nån med ankläppar och alldeles för långa lösögonfransar (tycker det ser bedrövligt ut).
    Nån ung tjej i slöja, jag funderar ofta på religionernas makt över kvinnor.

Inget avund, jag känner ju inte dessa människor. Så ytlig är jag inte.

Dock verkar det tyvärr som om du TS är ytlig.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (tyt) skrev 2024-09-30 22:26:38 följande:
    Det är en annan tråd. Nu diskuterar vi varför kvinnor är så jävla avundsjuka på varandra? 

När det kommer på en snygg tjej på bussen kan man riktigt se hur en annan tjejs ansikte helt vänder. Hon blir granskande, hon börjar känna sig värdelös, hon börjar känna agg mot den snygga, hon blir avundsjuk. Varför är det så?
    Du kommer med ett löst påstående som du drar alldeles för stora växlar på, och vägrar sedan diskutera något annat?

Nice try.

De tjejer och kvinnor du beskriver finns, men de flesta är inte så. Du har ingen aning om vad de tänker, även om du tydligen försöker registrera och analysera varenda blick eller varenda min de gör, vilket gör DIG creepy.

Kvinnor är inte mer avundsjuka än män. Din diskussionsnivå däremot, är som en 5-årings. Det är som om jag skulle skriva:

"Jag går ofta förbi män som ser sura ut. De kastar en snabb blick och skyndar sedan vidare. Man kan verkligen SE att de hatar kvinnor. Varför hatar män kvinnor?"

Lika överdrivet och ologiskt.
  • Anonym (Hunden)

Din fråga är lite i samma klass som den om du har slutat slå din fru. Alltså att frågan ställs med utgångspunkt från ett falskt påstående och den går inte att svara på utan att bekräfta att det falska påståendet är sant.

Att ställa en fråga på det viset gör det omöjligt att diskutera på ett strukturerat sätt. Jag föreslår att du gör en ny tråd där du frågar kvinnor om de ofta upplever att andra kvinnor glor avundsjukt på dem när de åker buss, och så kan du ta diskussionen vidare utifrån de svar du får där.  

• Anonym (dagens kvot)

Ts, låter som du projicerar ditt eget tyckande på andra människor. Ganska uppenbart.

Svar på tråden Varför är kvinnor så besatta och avundsjuka på varandra?