• Anonym (tyt)

Varför är kvinnor så besatta och avundsjuka på varandra?

Ibland kan man sitta på bussen eller tåget och så kommer en ung kvinna på. Om hon är välklädd eller lite snygg så kan man se hur andra kvinnor på bussen stirrar på henne. Man kan riktigt se avundsjukan i blicken också. De börjar med att de börjar titta mot deras ansikte/huvud, noterar att kvinnan är snygg. Blir avundsjuk som fan. Sedan vänder sig blicken direkt ner mot skorna och sedan långsamt uppåt. Och sedan med en bestämd och arg blick så vänder hon huvudet åt andra hållet, tittar ut genom fönstret eller nått. 

Varför är det så? Varför är kvinnor så besatta av andra kvinnor? Och varför blir de så avundsjuka på varandra? 

Jag som man har aldrig upplevt samma sak. Känt ett behov av att glo på en annan man och sedan blivit avundsjuk. Jag bryr mig inte, lägger inte märkte till det. Jag har heller inte lagt märkte till att andra män tittar på ett sånt sätt om det dyker upp en snygg eller välklädd man. Ingen bryr sig. 

Varje gång det sker så spelas låten Avundsjuk med Nanne Grönvall upp i  in skalle. Jag tycker det är lite komiskt.  Varför är många tjejer så avundsjuka på varandra? Varför kan de inte slappna av och vara nöjda med sig själva? 
  • Svar på tråden Varför är kvinnor så besatta och avundsjuka på varandra?
  • Anonym (Skrattar ihjäl mig)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-10-01 21:41:39 följande:
    Har sett ilska vid 2 tillfällen.

O några som inte kan sluta titta utan står och vrider på huvudet fram o tillbaka. 

Men den mest förvånande var en kvinna, hon var ganska så gammal ( den sista av de 2 med ilska i blicken) hon var nog runt 70 år. Minns detta då jag blev förvånad över att hon reagerade så intensivt i blicken o käkarna. Brukar vara smålulliga medelålders allt mellan 30-40 år som beter sig så. Men denna kvinna var ju tant. Dom andra har man inte kunnat låta bli att skratta till lite tyst över. Men den äldre kvinnan var bara läskig faktiskt. Hon stirrade verkligen ner en ung tjej som var smal och såg bra ut. Kvinnan själv såg bra ut med egentligen om hon inte hade betett sig som hon gjorde. Vet att jag tänkte, "har hon inte kommit längre i sin utveckling inombords?". 

Har sett 1 eller 2 som tittar rent genuint utan att reagera på något dåligt sätt utan tittar för de tycker att tjejerna ser vackra ut. 

Men va lite kul, för trodde bara det var män som tittar på tjejer så innan men har sett det förra gången och det roliga är att jag åker buss väldigt sällan dessutom. 

Det här blir bara roligare och roligare.
    Hur vet du att tanten var arg för att det var en ung, smal kvinna? Hon kanske påminde om någon hon inte gillar, eller så inbillar du dig att hon var arg. Sannolikheten är större att hon tänkte på sin lata gubbe där hemma, samtidigt som hon lät blicken svepa över tjejen.

Hur vet du att andra kvinnor har tittat med beundran i blicken? Jag tror de flesta kvinnor är som mig, som inte kunde bry sig mindre om okända kvinnor och mäns utseenden. Folk är väl upptagna med egna, viktigare saker än så?
    Jag tror de flesta människor är väldigt självupptagna, och inte bryr sig särskilt om okända människor i omgivningen. 

Den enda gång jag kan minnas obehag över att åka buss var på högstadiet. Tjejer i den åldern tenderar vara lite smått elaka, men kom igen vi pratar om vuxna människor som inte känner varandra nu!

Jag trodde det var kvinnor som var så analyserande av känslor. Inte män.

• Anonym (Känner till sorten)

Ah, jag visste på en gång vilken typ av kille.. pojke? Det här handlade om när jag läste texten.

Det finns en kategori av killar, män. Som aldrig riktigt mognat. Det är en ganska känd fantasi, där killar går igång på att tjejer kivas, har catfights och uppenbarligen ska vara så avundsjuka att dom vill klösa ögonen ur varandra.

Du måste lämna din pojkrumstid bakom dig. Och skulle starkt avråda dig ifrån att titta på skräp produktioner som paradise hotel, the bachelor etc. Då du verkar ha svårt att skilja på vad som är verklighet eller inte.

Misströsta inte,  det kan hända den bästa. Du kommer säkert mogna och bli folk av dig med :) Önskar dig mer hälsosamma fantasier framöver. 

• Xenia
    Anonym (tyt) skrev 2024-09-30 21:51:55 följande:
    Varför är kvinnor så besatta och avundsjuka på varandra?
    Ibland kan man sitta på bussen eller tåget och så kommer en ung kvinna på. Om hon är välklädd eller lite snygg så kan man se hur andra kvinnor på bussen stirrar på henne. Man kan riktigt se avundsjukan i blicken också. De börjar med att de börjar titta mot deras ansikte/huvud, noterar att kvinnan är snygg. Blir avundsjuk som fan. Sedan vänder sig blicken direkt ner mot skorna och sedan långsamt uppåt. Och sedan med en bestämd och arg blick så vänder hon huvudet åt andra hållet, tittar ut genom fönstret eller nått. 

Varför är det så? Varför är kvinnor så besatta av andra kvinnor? Och varför blir de så avundsjuka på varandra? 

Jag som man har aldrig upplevt samma sak. Känt ett behov av att glo på en annan man och sedan blivit avundsjuk. Jag bryr mig inte, lägger inte märkte till det. Jag har heller inte lagt märkte till att andra män tittar på ett sånt sätt om det dyker upp en snygg eller välklädd man. Ingen bryr sig. 

Varje gång det sker så spelas låten Avundsjuk med Nanne Grönvall upp i  in skalle. Jag tycker det är lite komiskt.  Varför är många tjejer så avundsjuka på varandra? Varför kan de inte slappna av och vara nöjda med sig själva? 
    Tjejer kan visst vara avundsjuka men då gäller det tonårstjejer. De kan håna tjejer som inte tillhör deras kompisgäng. På jobbet kan kvinnor vara avundsjuka (eller snarare förbannade) över att snygga kvinnor får fördelar för sitt utseende. Eller så kan de vara förbannade över att man automatiskt får fördelar för att de är män.

Men på bussen? Skulle kvinnor ständigt jämföra sig med varandra och bli avundsjuka på de som de tycker är snyggare än de själva? Tror du inte vi har annat att tänka på när vi lämnat tonåren?

I den mån jag lägger märke till unga snygga tjejer så kan jag antingen sörja över att jag inte är ung längre. Unga har slät och len hy, klara ögon och tjockt glänsande hår. Men alla äldre har en gång varit unga och alla unga kommer en gång att bli gamla. Inget att bli avundsjuk på, det vore ju löljligt.

Sedan kan vissa ha snygga kläder också så att man tittar en gång extra för det.

Alternativt så har de förfulat sig med för mycket make-up, piercing, ankläppar eller trashiga kläder. Men det är inget att stirra på. Öht kollar man snabbt och sedan vänder man bort blicken för att inte vara oartig.

Men för det mesta sitter jag i andra tankar eller kollar i mobilen. Men ibland tvingar jag mig att kolla omgivningen.

Nej, du är ingen tankeläsare så du vet inte vad alla kvinnor tänker och känner. Du tolkar, gissar och projicerar.
  • Anonym (gg)

Jag känner bara avundsjuka om en man jag genuint älskar verkar tycka om en annan kvinna mer, då spelar det inte ens någon roll hur hon ser ut. Jag känner sällan avundsjuka eller svartsjuka, då jag gör det är det mycket mer ofta baserat på olika talanger och karisma personerna har.

Jag har märkt att andra kvinnor ibland blir avundsjuka på mig, jag brukar försöka lära känna dem i tex när det gäller kollegor, ofta är de väldigt osäkra människor, och ofta släpper det när jag "är på deras sida".

• Anonym (ff)
    Anonym (tyt) skrev 2024-09-30 22:14:36 följande:
    Det här börjar kännas som whataboutism och ett sätt att flytta fokus från diskussionen. Nu undrar jag varför kvinnor är så jävla avundsjuka på varandra och glor på varandra så in i helvete mycket? 
    Du vet inte vad whataboutism betyder förstår jag.

Du har fått svaret; gemene kvinna är inte avundsjuk. Du råkar bara notera vissa du tycker ser avundsjuka ut och hittar på en historia om hur de tänker och drar slutsatser kring det. Som vanligt med andra ord.
    Anonym (Sally) skrev 2024-10-01 06:50:17 följande:

Tankeläsare och ögon i nacken?

Men sådan tur då att du själv är bekväm med ditt knäppa beteende. Självinsikt tog du inte upp, men det är ju förståeligt, eftersom du saknar det. 

Men du, när gymnasiet är slut så har du nog hunnit ta ditt körkort och kan slippa åka buss. 

TS är nog snarare 50+ som refererar till en låt ingen tänkt på sedan 90-talet
  • Anonym (ff)
    Anonym (gg) skrev 2024-10-02 00:42:51 följande:

Jag känner bara avundsjuka om en man jag genuint älskar verkar tycka om en annan kvinna mer, då spelar det inte ens någon roll hur hon ser ut. Jag känner sällan avundsjuka eller svartsjuka, då jag gör det är det mycket mer ofta baserat på olika talanger och karisma personerna har.

Jag har märkt att andra kvinnor ibland blir avundsjuka på mig, jag brukar försöka lära känna dem i tex när det gäller kollegor, ofta är de väldigt osäkra människor, och ofta släpper det när jag "är på deras sida".

Nyfiken, har de bekräftat att de var just avundsjuka och inte osäkra och blyga eller något annat? Det är ganska ovanligt tänker jag att folk berättar att de är avundsjuka.
  • Anonym (dagens kvot)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-10-01 22:05:57 följande:
    Nej, tvärtom. Har legat runt mer än vad jag någonsin ville själv så därmed har jag råd att vara objektiva och ha avstånd. Har redan älskat och varit tillsammans med 2 av världens mest vackraste kvinnor. Så jag höjer inte ögonbrynen så speciellt ofta för någon tjej längre. 
    Så festligt att du känner ett behov att berätta att du ....minsann haft sex, med världens snyggaste kvinnor kan jag minsann tillägga. Det måste ni få veta!

*fniss
  • Anonym (dagens kvot)
    Anonym (Troll) skrev 2024-10-01 22:13:17 följande:

Så trött på de här hitte på trådarna som samma person startar. Och alla handlar om samma sak, att kasta skit på kvinnor på ett eller annat sätt

Jepp
  • Anonym (Skrattar ihjäl mig)
    Anonym (dagens kvot) skrev 2024-10-02 13:26:30 följande:
    Så festligt att du känner ett behov att berätta att du ....minsann haft sex, med världens snyggaste kvinnor kan jag minsann tillägga. Det måste ni få veta!

*fniss
    Undrar vem som gjort bedömningen att det var två av världens snyggaste kvinnor? Han eller allmänheten? 😂

Människor är så lustiga nuförtiden! 🤭
  • Lönnsirap
    Anonym (tyt) skrev 2024-09-30 22:22:56 följande:
    Man kan anta utifrån blickar. Du menar alltså inte att en persons känslor speglas i deras blick? Du kan alltså inte se när någon är rädd, arg, glad, ironisk m.m?
    Man kan anta vad tusan man vill, men ens tolkning är inte sanningen, utan just en tolkning.

Jag tycker det är märkligt att anta att folk tänker vissa saker och att ens egen tolkning är helt rätt.

För jag känner inte alls igen att kvinnor så uppenbart ständigt visar på sin egen avundsjuka.

Snarare tycker jag det låter som att DIN personliga inte dialog föraktar kvinnor, utifrån vad du tolkar in i deras blickar. Och dessutom har du mage att skriva att dessa kvinnor borde "slappna av och vara nöjda med sig själva". 

Vem är det egentligen som dömer andra och inte slappnar av?
Svar på tråden Varför är kvinnor så besatta och avundsjuka på varandra?