• Anonym (Åldrar)

Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?

Alltså konstig fråga men jag har funderat på detta. Det är ju alltid ledsamt för anhöriga att förlora någon, förstås. En person blir saknad. Men vid en viss ålder så kan man ju liksom inte känna att det är så himla sorgligt att någon dör. Det blir mer att jaha, xx har dött, jag förstår, det var ju ganska väntat utifrån ålder. Man känner att engagemanget för någon som förlorat en förälder som är 90 år är ju inte lika stort som för någon som förlorat en förälder som var 60 år, tex. 

vid vilken ålder tycker ni detta är? 

• Svar på tråden Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?
  • EpicF

Vid ingen ålder. Det är alltid tragiskt och sorgligt när någon dör, men ju högre ålder personen har så kan man oftast ha lättare att hantera döden. 

• Queen81

Det är alltid sorgligt. Men ju högre ålder desto lättare att acceptera kanske. Över 80 börjar jag nog känna att man levt ett långt liv. Sen finns det ju väldigt gamla eller sjuka under 70, och väldigt pigga och aktiva 80+.
    Så, en ålder är svårt att säga.

• Studentpappa

Det är väl som sagt alltid tragiskt. Det är väl om personen är sjuk och lider som det känns befriande oavsett ålder.

Ride it like you stole it
  • Fjäril kär

Sorg har ingen ålder även om man ibland kan förvänta sig att folk dör vid hög ålder. 
    Min mormor blev 99 och hon var högt älskad av oss alla och sorgen blev väldigt stor. Hon dog i sviterna av lunginflammation så vi förstod att hon inte skulle klara sig. Klarade sig själv tills hon blev sjuk. 
    Mamma och hennes systrar var länge otröstlig och då är dom ändå 70 och 80+ ..
    Vi sörjer henne djupt 

• Anonym (Anonym)

Håller med dig om att sorgligt är en sak och tragiskt en annan. Det är inte tragiskt att en 90-åring insjuknar och långsamt somnar in tycker jag, däremot kan det vara oändligt sorgligt för närstående. Blir 90-åringen brutalt skjuten så är det dock tragiskt. Att ett barn dör är däremot tragiskt oavsett orsak, för det ska man inte behöva räkna med. 

• Anonym (Åldrar)

Ja jag tycker att det är direkt fel om man säger att det är tragiskt att någon på 90 dött. Tragedi är något annat än sorg och saknad. 

• Lönnsirap

Tragedi är när man dör innan sina föräldrar!
    Och om man inte hunnit se sina barn växa upp och tvingas lämna dem innan de hunnit bli vuxna.
    Och när man är barn/ungdom/nygift.

I övrigt ser jag det som trist och sorgligt. Men faktiskt inte tragiskt.

Det kan också vara tragiskt om man dör av någon liten skitgrej som man hade överlevt om inte man fått otur.

• Hjelm

Sorg är ju en mänsklig känsla och där är ålder egentligen inte relevant. Man kan sörja en person som dör vid 94 lika hårt som en som dör vid 30, det är en personlig känsloupplevelse som inte alltid tar hänsyn till andra variabler.

Däremot minskar väl känslan av orättvisa, tragik och chock kring dödsfallet ju äldre den avlidne är.

Genomsnittlig livslängd är väl omkring 85, så nånstans där kan man väl känna att det är rimligt att en människa dör. Man kan inte förvänta sig mer, liksom. 

Men själva sorgen kan vara lika tung för den, även om man vet att det var "dags". Den är inte logisk.

• EpicF
    Anonym (Åldrar) skrev 2024-09-29 22:02:12 följande:

Ja jag tycker att det är direkt fel om man säger att det är tragiskt att någon på 90 dött. Tragedi är något annat än sorg och saknad. 

Varför anser du att det är fel? 

Personen kan ha haft 10 år kvar i livet. 
  • Anonym (Ulle)

Allt över 80 är bonus. Då har man haft ett liv.

Och de som bara är grönsaker som ligger och har ont borde få dö, det är min mardröm att hamna där.

Svar på tråden Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?