• Anonym (Åldrar)

Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?

Alltså konstig fråga men jag har funderat på detta. Det är ju alltid ledsamt för anhöriga att förlora någon, förstås. En person blir saknad. Men vid en viss ålder så kan man ju liksom inte känna att det är så himla sorgligt att någon dör. Det blir mer att jaha, xx har dött, jag förstår, det var ju ganska väntat utifrån ålder. Man känner att engagemanget för någon som förlorat en förälder som är 90 år är ju inte lika stort som för någon som förlorat en förälder som var 60 år, tex. 

vid vilken ålder tycker ni detta är? 

• Svar på tråden Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-30 10:30:26 följande:

Fast när jag läser här i tråden så vänder jag mig emot pratet om åldersrasism. Självklart är det mer tragiskt om en ung människa dör än om en gammal gör det. Detta även om anhöriga till den äldre känner stor sorg osv.

Visste inte att det är en tävling.

Jag tycker det är tragiskt när friska människor dör, oavsett ålder.  De r ännu inte färdiga med livet. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (xxx) skrev 2024-09-30 10:36:07 följande:
    Visste inte att det är en tävling.

Jag tycker det är tragiskt när friska människor dör, oavsett ålder.  De r ännu inte färdiga med livet. 
    Det tycker jag också. Men det finns ju grader i allt. Extremt tragiskt när barn avlider. Intr lika extremt när någon 85+ dör.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-30 10:43:55 följande:
    Det tycker jag också. Men det finns ju grader i allt. Extremt tragiskt när barn avlider. Intr lika extremt när någon 85+ dör.
    Ja, har man behov av att gradera tragedier och sorger, så gör för all del en lista. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (xxx) skrev 2024-09-30 10:59:29 följande:
    Ja, har man behov av att gradera tragedier och sorger, så gör för all del en lista. 
    Gäller ju massor av ord i det svenska språket. Man kan behöva lägga till andra ord för att förklara had man menar. Alla använder ju inte termer exakt lika.
  • Mia448
    Anonym (xxx) skrev 2024-09-30 10:59:29 följande:
    Så om du läste om en 2 åring och 85 åring som dog i cancer så skulle du tycka att det var precis lika tragiskt? Klart som fan det är mer tragiskt med 2 åringen för den har inte fått chansen att leva sitt liv. 
  • Anonym (VV)
    Anonym (xxx) skrev 2024-09-30 10:36:07 följande:
    Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?Visste inte att det är en tävling.

Så om jag har MS är det inte tragiskt när jag dör?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Nej) skrev 2024-09-30 10:09:12 följande:
    Fast med all respekt, ditt perspektiv då är färgat av sin grova sociala fobi. En äldre människa utan social fobi alls men som sitter i rullstol kan ju ha vänner som kommer på besök, kan ta sig för att ta sig ut med hjälp mm. Din erfarenhet är din, men applicera den inte som en bedömningsgrund generellt.

Jag vet om 95-åringar som är pigga och med rikt socialt liv, så ja, det varierar rätt hårt. 

Ålderismwn i Sverige är dock brutal sett till denna tråd där folk över 80 verkar dömas ut som mindre värda allmänt.
    Det är i och för sig svårt att svara på en helt subjektiv fråga utan att applicera sin egen erfarenhet som bedömningsgrund. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (E) skrev 2024-09-30 10:18:42 följande:

Ingen mer än du har sagt något om mindre värda. Medelåldern i Sverige är runt 81-84.  Så man har tekniskt sett levt ett helt liv, därför Kan det ses som mindre tragiskt. 

Jag hoppas iaf att jag dör vid 70

Ja, du verkar ju inte ha en sån positiv syn på livet eller ålderdomen. Men många har faktiskt det och vill leva länge.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-30 14:07:53 följande:
    Det är i och för sig svårt att svara på en helt subjektiv fråga utan att applicera sin egen erfarenhet som bedömningsgrund. 
    Såklart men då får man ju vara medveten om att andra kanske absolut inte känner samma sak och inte dra generella slutsatser.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-30 10:30:26 följande:

Fast när jag läser här i tråden så vänder jag mig emot pratet om åldersrasism. Självklart är det mer tragiskt om en ung människa dör än om en gammal gör det. Detta även om anhöriga till den äldre känner stor sorg osv.

Nä, det är det faktiskt inte. Inte i sig självt. Varför? Den gamla människan kanske har hunnit betyda väldigt mycket för många och påverkar många andras mående. Eller skapar djup sorg hos andra som delat dens liv länge.

Ett liv är mer än bara potential i år kvar. Ditt synsätt är sånt som gör att äldre i sjukvården inte får samma omsorg som unga utan att vårdpersonal är mer nonchalanta. 
Svar på tråden Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?