• Anonym (Åldrar)

Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?

Alltså konstig fråga men jag har funderat på detta. Det är ju alltid ledsamt för anhöriga att förlora någon, förstås. En person blir saknad. Men vid en viss ålder så kan man ju liksom inte känna att det är så himla sorgligt att någon dör. Det blir mer att jaha, xx har dött, jag förstår, det var ju ganska väntat utifrån ålder. Man känner att engagemanget för någon som förlorat en förälder som är 90 år är ju inte lika stort som för någon som förlorat en förälder som var 60 år, tex. 

vid vilken ålder tycker ni detta är? 

• Svar på tråden Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?
  • Anonym (E)
    Anonym (Nej) skrev 2024-09-30 14:33:47 följande:
    Såklart men då får man ju vara medveten om att andra kanske absolut inte känner samma sak och inte dra generella slutsatser.
    Ts efterfrågade vad andra tänkte? 
  • Anonym (E)
    Anonym (Nej) skrev 2024-09-30 14:32:56 följande:
    Ja, du verkar ju inte ha en sån positiv syn på livet eller ålderdomen. Men många har faktiskt det och vill leva länge.
    Varsågoda och lev, jag hindrar er ej på något vis
  • Anonym (Em)
    Anonym (Nej) skrev 2024-09-30 14:36:06 följande:
    Nä, det är det faktiskt inte. Inte i sig självt. Varför? Den gamla människan kanske har hunnit betyda väldigt mycket för många och påverkar många andras mående. Eller skapar djup sorg hos andra som delat dens liv länge.

Ett liv är mer än bara potential i år kvar. Ditt synsätt är sånt som gör att äldre i sjukvården inte får samma omsorg som unga utan att vårdpersonal är mer nonchalanta. 
    Det kanske är det där med -hunnit- som är skillnaden för mig. Barnet har hunnit väldigt lite jämfört med den äldre som redan har levt i många år. För hur många år personen har kvar att leva är inte nyckeln för mig. 

Jag tycker att alla människor ska få samma omsorg! Men jag tycker att barnet ska få t ex en hjärttransplantation före 85-åringen.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (E) skrev 2024-09-30 14:40:18 följande:
    Ts efterfrågade vad andra tänkte? 
    Jag vet det.

Men det finns en skillnad i att svara att man själv anser något och att svara att något är på ett visst sätt.
  • Anonym (E)
    Anonym (Nej) skrev 2024-09-30 14:51:51 följande:
    Jag vet det.

Men det finns en skillnad i att svara att man själv anser något och att svara att något är på ett visst sätt.
    Meh det är ju det folk gör, svarar utifrån vad de anser. Tror inte att någon härinne anser sig vara gud och ha det rätta svaren på livets alla frågor. 
  • EpicF
    Anonym (Nej) skrev 2024-09-30 10:09:12 följande:
    Fast med all respekt, ditt perspektiv då är färgat av sin grova sociala fobi. En äldre människa utan social fobi alls men som sitter i rullstol kan ju ha vänner som kommer på besök, kan ta sig för att ta sig ut med hjälp mm. Din erfarenhet är din, men applicera den inte som en bedömningsgrund generellt.

Jag vet om 95-åringar som är pigga och med rikt socialt liv, så ja, det varierar rätt hårt. 

Ålderismwn i Sverige är dock brutal sett till denna tråd där folk över 80 verkar dömas ut som mindre värda allmänt.
    Jag känner två som är 101 respektive 103 som är pigga, både i huvudet och kroppen. De orkar ibland mer än mig som knappt är 40 🙈
  • EpicF
    Mia448 skrev 2024-09-30 11:16:55 följande:
    Så om du läste om en 2 åring och 85 åring som dog i cancer så skulle du tycka att det var precis lika tragiskt? Klart som fan det är mer tragiskt med 2 åringen för den har inte fått chansen att leva sitt liv. 
    Personligen så hade jag tyckt det var mina tragiskt pchsorligt, men jag hade haft det lättare att acceptera och komma till ro med 85-åringens död.
  • Anonym (Göran)

När man är i 80-års åldern. Tidigare än 75 är tragiskt och lite för tidigt. . 

• Anonym (Åldrar)

Klart att det är supertragiskt med personer som dör på Estonia eller av våld eller sånt, oavsett ålder. 

Men jag kan ibland reagera lite på folk som i det offentliga ältar bortgång hos någon äldre (80+) som om det verkligen är tragiskt. Det är inte tragiskt i min värld, det är en del av livet. Sorgligt, javisst men inte tragiskt. 

För med ordet tragiskt upplever jag betydelsen som något som inte borde ha hänt. Som något orimligt, av ödet jättetaskigt osv. Och det är det ju inte med någon som passerat medellivslängden så att säga.

• Anonym (Eli)

När min mormor gick bort i somras vid en ålder av 89 år och efter att ha varit sjuk i sju års tid så var det självklart bland det sorgligaste som någonsin hänt mig men det kom inte som en chock. När jag sörjer henne är det liksom stillsamt och bara med vackra minnen av henne.

Men tanken på barn som far illa är enbart smärtsam. Barn som är sjuka eller skadas är det värsta jag kan tänka mig.

Visst är det alltid tragiskt att förlora någon man älskar, men man kan sörja på olika sätt beroende på vem man förlorat.

Svar på tråden Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?