Anonym (Nej) skrev 2024-09-30 09:11:33 följande:
Vad menar du med detta - har en människa inte en livskvalitet om den inte kan gå? Du resonerar från ditt eget snäva perspektiv nu.
Jag tycker också det är fel att diskutera sorg på detta viset. Skulle en sorg av ett skäl då vara mer värd än en sorg av ett annat skäl? Om någon sörjer sin livspartner som dör vid 85 och den lämnas ensam kvar och är 82 år och rätt ensam, är den personens sorg mindre värd än den som skulle lämnas vid 45 för att partnerns dör mer oväntat?
Hon skrev OFTA inte hög livskvalitet. Inte att det gäller alla.
Yngre med fysiska begränsningar har nog också lättare att komma runt dessa och leva de liv de vill leva, än äldre som blir mer och mer begränsade på ålderns höst.
Men i sak håller jag med dig. Man ska vara försiktig med att spekulera i livskvalitet.
Min mormor gick med rullator sista åren, hon kunde inte gå så långt men åtminstone ta sig fram. Hon var inte beroende av andra för förflyttning osv. Hennes mardröm var att hamna i rullstol och bli sittande. Äldreomsorgen är ju som den är, resurserna finns inte, och anhöriga kan sällan komma varje dag.
Nu slapp hon det. Sista dagarna var hon sängliggande, men innan var hon uppe och gick varje dag.
Min mormors livskvalitet hade försämrats drastiskt om hon hade fastnat i en rullstol som måste köras av andra. Men andra äldre hade kanske haft lättare att acceptera en sådan förändring.