Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?
Anonym (Linda) skrev 2024-09-30 08:24:40 följande:
Min farmor dog på Estonia , du tycker inte det var en tragedi för att hon var gammal? Jag kände ingen som omkom med Estonia, men min mamma förlorade en arbetskamrat. Hon var inte ens 50 fyllda.
Men det handlar inte bara om hur gammal man är när man dör, utan också HUR man dör. Rent åldersmässigt håller jag med om att allt över 80 är en bonus. Men det känns lika orättvist, onödigt och tragiskt om någon som är 80+ sjunker med en färja, eller dör i en bilolycka t ex, som det gör om det gäller yngre personer. Det är inte så man vill att det ska gå till. Det är inte så man vill att någon ska behöva avsluta sitt liv, oavsett om livet blev kort eller långt.
Själva döden är dock lättare att acceptera ju äldre personen är. Min mormor hann fylla 100. Känslorna var blandade när hon dog. Sorg och saknad, men också lättnad över att det gick fort på slutet, inget utdraget lidande. Hon var ganska pigg nästan ända till slutet. Vi kände också glädje över att hon fick ett så långt och bra liv, hann uppleva så mycket. Lämnade efter sig både barn, barnbarn och barnbarnsbarn.