Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?

Tycker att personens hälsa, egen inställning mm har större betydelse än ålder. När min morfar gick bort var han sedan länge inte sig själv pga demens. Det var känslosamt och sorgligt men väntat och jag skulle inte kalla det tragiskt. Min mormor var däremot pigg och frisk och gick tragiskt bort i en fysisk åkomma som hade varot behandlingsbar om hon hade sökt i tid. Det var både tragiskt och chockerande. 

• Anonym (Em)

Fast när jag läser här i tråden så vänder jag mig emot pratet om åldersrasism. Självklart är det mer tragiskt om en ung människa dör än om en gammal gör det. Detta även om anhöriga till den äldre känner stor sorg osv.

• Anonym (Em)
    Anonym (xxx) skrev 2024-09-30 10:36:07 följande:
    Visste inte att det är en tävling.

Jag tycker det är tragiskt när friska människor dör, oavsett ålder.  De r ännu inte färdiga med livet. 
    Det tycker jag också. Men det finns ju grader i allt. Extremt tragiskt när barn avlider. Intr lika extremt när någon 85+ dör.
  • Anonym (Em)
    Anonym (xxx) skrev 2024-09-30 10:59:29 följande:
    Ja, har man behov av att gradera tragedier och sorger, så gör för all del en lista. 
    Gäller ju massor av ord i det svenska språket. Man kan behöva lägga till andra ord för att förklara had man menar. Alla använder ju inte termer exakt lika.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Nej) skrev 2024-09-30 14:36:06 följande:
    Nä, det är det faktiskt inte. Inte i sig självt. Varför? Den gamla människan kanske har hunnit betyda väldigt mycket för många och påverkar många andras mående. Eller skapar djup sorg hos andra som delat dens liv länge.

Ett liv är mer än bara potential i år kvar. Ditt synsätt är sånt som gör att äldre i sjukvården inte får samma omsorg som unga utan att vårdpersonal är mer nonchalanta. 
    Det kanske är det där med -hunnit- som är skillnaden för mig. Barnet har hunnit väldigt lite jämfört med den äldre som redan har levt i många år. För hur många år personen har kvar att leva är inte nyckeln för mig. 

Jag tycker att alla människor ska få samma omsorg! Men jag tycker att barnet ska få t ex en hjärttransplantation före 85-åringen.
Svar på tråden Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?