• MrLovely

Upp till kamp mot prussiluskorna

Har du fått ett inlägg eller en kommentar borttagen? Eller fått 2-3 tummar ned? Blivit anklagad för att vara man om du som kvinna skriver om dina erfarenheter av sex? Eller så har hela tråden anklagats för att vara ?runktråd? skriven och kommenterad av incels?

Då är det någon i en liten, men mycket aktiv grupp av sexnegativa prussiluskor som har varit framme.

Familjeliv drivs av ett företag och de bestämmer självklart vilket innehåll de vill ha på sitt forum. Jag misstänker dock att moderatorerna ofta viker ned sig för en negativ minoritet. Vidare hade det hjälpt om reglerna gick att läsa och ta till sig.

Vi lever idag i ett samhälle där preventivmedel, självförsörjande kvinnor, kyrkans förlorade makt och acceptans för ett bredare spektrum av sexualiteter gör att familjer och relationer inte längre är begränsade till en snäv norm av vaniljsex i kärnfamiljen. Detta medför också ett behov av att ventilera och söka återkoppling på den egna sexualiteten.

Jag är bekant med såväl traditionella kärnfamiljer, frånskilda med och utan nya partner, samkönade familjer med och utan barn och naturligtvis singelhushåll. Sex kan ta sig en mängd olika uttryck beroende på livssituation.

Ett vanligt påstående från prussiluskorna är att kvinnor som skriver om sexuella praktiker utanför deras egen snäva norm av heterosexuellt vaniljsex, är att den som skrivit inte är en kvinna. Jag känner själv och har haft relationer med kvinnor som har haft positiva upplevelser av sex utanför normen. Upplevelser som skulle gett prussiluskorna dåndimpen om de ens fått höra om dem.

Min uppmaning till moderatorerna på Familjeliv är att inte vika ned er för prussiluskornas aktivism. Deras 1920-tals frikyrkomoral hör inte hemma i ett modernt samhälle. Jag vill istället slå ett slag för en öppen, inkluderande syn på sexualitet där vi accepterar att det finns människor som njuter av praktiker som vi själva inte vill ägna oss åt.

Min uppmaning till prussiluskorna är: Vet hut!

• Svar på tråden Upp till kamp mot prussiluskorna
  • Anonym (?)
    Anonym (Lazze) skrev 2024-10-01 15:07:20 följande:

Blir alltid lika förvånad när människor går in på ett diskussionsforum om sex och blir upprörda över att det diskuteras sex där.

Du förstår inte att sex och samlevnad kan diskuteras på olika sätt?
  • Anonym (Lazze)
    Anonym (?) skrev 2024-10-01 15:13:07 följande:
    Du förstår inte att sex och samlevnad kan diskuteras på olika sätt?
    Jo, visst förstår jag det. Men det är nog ganska svårt att sätta upp exakta regler för vad som får sägas och inte sägas, så att alla här blir nöjda. Om man har lätt att bli upprörd av sexprat så ska man kanske undvika att vara inne på "Sex och samlevnad", och välja andra avdelningar på FL.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lazze) skrev 2024-10-01 15:24:22 följande:
    Jo, visst förstår jag det. Men det är nog ganska svårt att sätta upp exakta regler för vad som får sägas och inte sägas, så att alla här blir nöjda. Om man har lätt att bli upprörd av sexprat så ska man kanske undvika att vara inne på "Sex och samlevnad", och välja andra avdelningar på FL.
    Då förstår jag inte att du är så förvånad. Folk kan ju vara intresserade av att diskutera sex och samlevnad utan att vilja läsa en massa kåta inlägg. När det fanns regler på FL, så var det väl just det som gällde om jag inte minns fel. Inga kontaktförsök och inga kåta inlägg. Tycker inte att det borde vara så jättesvårt att balansera.

Om man känner sig kåt, välj en annan sida.
    Om man vill diskutera ämnet, välj FL.
  • Anonym (Lazze)
    Anonym (?) skrev 2024-10-01 15:51:06 följande:
    Då förstår jag inte att du är så förvånad. Folk kan ju vara intresserade av att diskutera sex och samlevnad utan att vilja läsa en massa kåta inlägg. När det fanns regler på FL, så var det väl just det som gällde om jag inte minns fel. Inga kontaktförsök och inga kåta inlägg. Tycker inte att det borde vara så jättesvårt att balansera.

Nu har du tydligen en viss definition av vad som är "kåta inlägg". Men andra har andra värderingar än du, och deras värderingar behöver inte vara fel. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Lazze) skrev 2024-10-01 15:57:04 följande:
    Nu har du tydligen en viss definition av vad som är "kåta inlägg". Men andra har andra värderingar än du, och deras värderingar behöver inte vara fel. 
    Vet inte om det är så komplicerat egentligen? Kåthet är väl ingen värdering. Kåta inlägg är till exempel att beskriva sexakter och göra det väldigt ingående (liknande en porrnovell).
  • Anonym (Lazze)
    Anonym (?) skrev 2024-10-01 16:07:53 följande:
    Vet inte om det är så komplicerat egentligen? Kåthet är väl ingen värdering. Kåta inlägg är till exempel att beskriva sexakter och göra det väldigt ingående (liknande en porrnovell).
    Som sagt, du har din definition, andra har andra definitioner.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lazze) skrev 2024-10-01 16:12:59 följande:
    Jag tror faktiskt att du mycket väl kan se skillnad på en normal diskussion och en kåt diskussion med ingående beskrivningar av sex. Problemet är väl att du vill att FL ska vara något det inte är.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lazze) skrev 2024-10-01 16:12:59 följande:
    Och när jag läser ditt första inlägg, så får jag det bekräftat att du mycket väl vet vad som är okej eller inte:
    "kanske lite för erotiska för att moderatorerna ska låta dem passera. Som när jag beskrev ganska detaljerat om oralsex".

Precis vad jag just skrivit. Det är för ingående.

Det är inte svårt att förstå. Det är bara det att ni vill att det ska vara på ett annat sätt.
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (?) skrev 2024-10-01 15:51:06 följande:

Precis , det var så jag menade också. Det är en sak att diskutera sex och en annan att sitta och skriva när man är kåt och/eller håller på med sig själv. 

Så TS är helt fel ute när han pratar om att det handlar om att man inte tycker man ska få diskutera något avvikande. Diskutera är inget fel, oavsett om det är något avvikande eller vanilj men vill man ha något att runka till (eller motsvarande för tjejer) kan man välja nån annan sida.
    Och nej det är absolut inte svårt att se skillnad på runktrådar/inlägg och vanliga diskussioner om sex och samlevnad. 

• Tusselina

Nej det har jag aldrig upplevt och då är jag inte i närheten av ?vanilj? utan långt utan ens ?normal-kinky?
    men visst det kanske är något super nytt senaste veckorna?  Har inte skrivit på ett tag. Har varit medlem runt 12 år tror jag och alltid läst mer än jag skrivit men är i perioder mer aktiv. 

Däremot har det bliv en ökande andel som inte verkar riktigt ha känsla för takt och ton eftersom det blivit så mycket mindre aktivt då forum mer fallit ur tiden och fler ?normala? försvunnit och FL blivit mycket sämre skött. I ett aktivt forum så självmodereras det i ganska stor utsträckning då det även förekommer så mycket konstruktiva och uppskattade inlägg och trådar att de positiva exemplen gör det lätt för nya att se var rimligt beteende ligger. Numera är det ganska dominerat av människor med sociala problem och svårigheter som inte klara av att se när de beter sig olämpligt utan bara spammar vidare. Det gör folk i allmänhet irriterade tillslut och irriterande människor som inte har tålamod kvar biter ifrån på lite allt möjligt. 

Men en hel del av argumenterandet här avslöjar en annan stor del av problemet. Att sex dlen p FL existerar gör det inte till ett ?sex forum? familjelivs forumdel är ETT forum. Det är en del av det hela så både argumenten om att det är ett sex forum man inte ska gå in på (det är inte ett sex foru) OCH de om att bara för att det heter familjeliv ska det inte förekomma (uppenbarligen har ägarna lagt in det som möjligt ämne) är felaktiga.

Det mest förekommande sättet att läsa ett forum med så oerhört många olika avdelninga/ämnen men relativt låg aktivitet som FL är via sidan ?senaste? alltså kommer de allra flesta se alla aktiva trådar utan att de aktivt går in för att se sex trådarna. 

Det underlättar ju heller inte att sidorna med regler sedan länge slutat fungera och att folk inte vet att vissa sorters trådar helt enkelt inte är tillåtna 

Svar på tråden Upp till kamp mot prussiluskorna