• MrLovely

Upp till kamp mot prussiluskorna

Har du fått ett inlägg eller en kommentar borttagen? Eller fått 2-3 tummar ned? Blivit anklagad för att vara man om du som kvinna skriver om dina erfarenheter av sex? Eller så har hela tråden anklagats för att vara ?runktråd? skriven och kommenterad av incels?

Då är det någon i en liten, men mycket aktiv grupp av sexnegativa prussiluskor som har varit framme.

Familjeliv drivs av ett företag och de bestämmer självklart vilket innehåll de vill ha på sitt forum. Jag misstänker dock att moderatorerna ofta viker ned sig för en negativ minoritet. Vidare hade det hjälpt om reglerna gick att läsa och ta till sig.

Vi lever idag i ett samhälle där preventivmedel, självförsörjande kvinnor, kyrkans förlorade makt och acceptans för ett bredare spektrum av sexualiteter gör att familjer och relationer inte längre är begränsade till en snäv norm av vaniljsex i kärnfamiljen. Detta medför också ett behov av att ventilera och söka återkoppling på den egna sexualiteten.

Jag är bekant med såväl traditionella kärnfamiljer, frånskilda med och utan nya partner, samkönade familjer med och utan barn och naturligtvis singelhushåll. Sex kan ta sig en mängd olika uttryck beroende på livssituation.

Ett vanligt påstående från prussiluskorna är att kvinnor som skriver om sexuella praktiker utanför deras egen snäva norm av heterosexuellt vaniljsex, är att den som skrivit inte är en kvinna. Jag känner själv och har haft relationer med kvinnor som har haft positiva upplevelser av sex utanför normen. Upplevelser som skulle gett prussiluskorna dåndimpen om de ens fått höra om dem.

Min uppmaning till moderatorerna på Familjeliv är att inte vika ned er för prussiluskornas aktivism. Deras 1920-tals frikyrkomoral hör inte hemma i ett modernt samhälle. Jag vill istället slå ett slag för en öppen, inkluderande syn på sexualitet där vi accepterar att det finns människor som njuter av praktiker som vi själva inte vill ägna oss åt.

Min uppmaning till prussiluskorna är: Vet hut!

• Svar på tråden Upp till kamp mot prussiluskorna
  • Anonym (Kl)
    Cathariiina skrev 2024-10-01 23:04:27 följande:
    Håller inte med, analsex är verkligen inte någon normal praktik. Det kan stämma att ganska många har det nu, men det betyder inte att det är bra eller rätt, utan det betyder att människor har påverkats av porren - och av trådar på diverse internetforum.

Det värsta är att det är tjejer/kvinnor som drabbas. Männen tror att det ska vara så, och sedan pressar eller tvingar de sina kvinnor till det, och dessa får i värsta fall permanenta skador. Detta är inget som man ska göra reklam för på ett forum, där många unga mammor håller till och läser. 
    Och här kommer de gamla kyrkovärderingarna fram. Analsex är inte bra eller rätt FÖR DIG. Du bestämmer inte vad som är normalt eller okej att skriva här. Men vi som inte växte upp under 1800-talet har analsex ibland. Och var ska man skriva sina funderingar om inte på ett anonymt forum.
  • Cathariiina
    Anonym (Kl) skrev 2024-10-02 09:51:31 följande:
    Och här kommer de gamla kyrkovärderingarna fram. Analsex är inte bra eller rätt FÖR DIG. Du bestämmer inte vad som är normalt eller okej att skriva här. Men vi som inte växte upp under 1800-talet har analsex ibland. Och var ska man skriva sina funderingar om inte på ett anonymt forum.
    Det finns andra anonyma forum som är avsedda för rent sexprat. Familjeliv är en familjesajt, målgruppen är i första hand gravida kvinnor och föräldrar med företrädesvis yngre barn. Här förväntar man sig sådana frågor som "Hur fort kom ni andra igång med sexlivet igen efter förlossningen?", eller "hur bär ni er åt för att ha sex utan att barnen märker det?" - men inget grövre. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Kl) skrev 2024-10-01 22:42:14 följande:
    Det man också får ta om man hänger på ett offentligt forum är att det kommer att finnas trådar som inte går hand i hand med ens egna värderingar. En normal människa kan helt enkelt välja att ignorera den tråden, prussiluskorna väljer att gå igenom HELA tråden och tumma ner varje inlägg. Finner det bara väldigt intresserat att någon har så lite att göra.
    Men låt dem, ser verkligen inte problemet. Så länge du håller dig till forumets regler, så är det väl bara att köra på. Att folk inte gillar vad du skriver får du ta när du skriver här.
  • Anonym (Häpp)

Jag undrar uppriktigt varför man använder Familjeliv för att snacka fetischer och diskutera sina kinks. Ingen verkar vilja svara på detta. Det finns ju massor av forum som är bättre lämpade. 

Vilket får mig att ana att det är själva grejen: man går igång på (den inbillade) bilden av upprörda "prussiluskor" som i ts fantasi förfasar sig över andras sexliv. En form av exhibitioism eller ett sjukligt behov av att pracka på andra sin sexualitet utan att de bett om det. 

• Meddelande borttaget
  • molly50
    Anonym (Kl) skrev 2024-10-01 22:42:14 följande:
    Det man också får ta om man hänger på ett offentligt forum är att det kommer att finnas trådar som inte går hand i hand med ens egna värderingar. En normal människa kan helt enkelt välja att ignorera den tråden, prussiluskorna väljer att gå igenom HELA tråden och tumma ner varje inlägg. Finner det bara väldigt intresserat att någon har så lite att göra.
    Men varför använder man detta forum för att berätta om sina fetischer och kinks eller fråga om andras när det finns andra,bättre forum för detta?
    Det skulle jag vilja veta.
    Och varför tar du några tummar ner på så stort allvar?
    Man kan ju inte förvänta sig att få tumme upp på alla inlägg man skriver.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lazze)
    Cathariiina skrev 2024-10-01 23:04:27 följande:
    Håller inte med, analsex är verkligen inte någon normal praktik. Det kan stämma att ganska många har det nu, men det betyder inte att det är bra eller rätt, utan det betyder att människor har påverkats av porren - och av trådar på diverse internetforum.

Det värsta är att det är tjejer/kvinnor som drabbas. Männen tror att det ska vara så, och sedan pressar eller tvingar de sina kvinnor till det, och dessa får i värsta fall permanenta skador. Detta är inget som man ska göra reklam för på ett forum, där många unga mammor håller till och läser. 
    OK, då har vi fått ett exempel på vad du tycker att man inte ska skriva om i forumet för Sex och samlevnad: Analsex.

Det tycker jag att man ska. Jag är inte så intresserad av det, men behöver ju inte gå in och läsa i den tråden.
  • Anonym (Kl)
    Cathariiina skrev 2024-10-02 12:36:23 följande:
    Det finns andra anonyma forum som är avsedda för rent sexprat. Familjeliv är en familjesajt, målgruppen är i första hand gravida kvinnor och föräldrar med företrädesvis yngre barn. Här förväntar man sig sådana frågor som "Hur fort kom ni andra igång med sexlivet igen efter förlossningen?", eller "hur bär ni er åt för att ha sex utan att barnen märker det?" - men inget grövre. 
    Det är din åsikt. Som sagt, du bestämmer inte innehållet här på forumet. Gå med i ett kristet forum om det inte passar.

Sen är det kul att du pratar om mammor som barn som inte ska behöva se hemska trådar om analsex! Tror det finns en hel del mammor som tar den i tvåan ute i stugorna. 
  • Anonym (Lazze)
    Cathariiina skrev 2024-10-02 12:36:23 följande:
    Så tycker alltså du, och du har rätt till din åsikt. Men det är bara en åsikt av många.

Målgruppen för Familjeliv trodde jag var familjer. De kan se olika ut.
Svar på tråden Upp till kamp mot prussiluskorna