• MrLovely

Upp till kamp mot prussiluskorna

Har du fått ett inlägg eller en kommentar borttagen? Eller fått 2-3 tummar ned? Blivit anklagad för att vara man om du som kvinna skriver om dina erfarenheter av sex? Eller så har hela tråden anklagats för att vara ?runktråd? skriven och kommenterad av incels?

Då är det någon i en liten, men mycket aktiv grupp av sexnegativa prussiluskor som har varit framme.

Familjeliv drivs av ett företag och de bestämmer självklart vilket innehåll de vill ha på sitt forum. Jag misstänker dock att moderatorerna ofta viker ned sig för en negativ minoritet. Vidare hade det hjälpt om reglerna gick att läsa och ta till sig.

Vi lever idag i ett samhälle där preventivmedel, självförsörjande kvinnor, kyrkans förlorade makt och acceptans för ett bredare spektrum av sexualiteter gör att familjer och relationer inte längre är begränsade till en snäv norm av vaniljsex i kärnfamiljen. Detta medför också ett behov av att ventilera och söka återkoppling på den egna sexualiteten.

Jag är bekant med såväl traditionella kärnfamiljer, frånskilda med och utan nya partner, samkönade familjer med och utan barn och naturligtvis singelhushåll. Sex kan ta sig en mängd olika uttryck beroende på livssituation.

Ett vanligt påstående från prussiluskorna är att kvinnor som skriver om sexuella praktiker utanför deras egen snäva norm av heterosexuellt vaniljsex, är att den som skrivit inte är en kvinna. Jag känner själv och har haft relationer med kvinnor som har haft positiva upplevelser av sex utanför normen. Upplevelser som skulle gett prussiluskorna dåndimpen om de ens fått höra om dem.

Min uppmaning till moderatorerna på Familjeliv är att inte vika ned er för prussiluskornas aktivism. Deras 1920-tals frikyrkomoral hör inte hemma i ett modernt samhälle. Jag vill istället slå ett slag för en öppen, inkluderande syn på sexualitet där vi accepterar att det finns människor som njuter av praktiker som vi själva inte vill ägna oss åt.

Min uppmaning till prussiluskorna är: Vet hut!

• Svar på tråden Upp till kamp mot prussiluskorna
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (Lazze) skrev 2024-10-02 14:18:06 följande:
    OK, då har vi fått ett exempel på vad du tycker att man inte ska skriva om i forumet för Sex och samlevnad: Analsex.

Det tycker jag att man ska. Jag är inte så intresserad av det, men behöver ju inte gå in och läsa i den tråden.

Analsex är absolut inget jag själv gillar men man kan diskutera analsex om man vill om man kan diskutera det på ett normalt sätt utan att sitta och runka samtidigt och skriva som att man sexchattar eller skriver en porrnovell. 

Jag tror att ni också egentligen förstår skillnaden på det och att diskutera något. Det är inte vad ni skriver om som är problemet utan hur ni skriver om det. 

• Anonym (?)
    Anonym (Kl) skrev 2024-10-01 22:39:23 följande:
    Skojar du eller? Var nyligen en tråd där någon undrade hur man bör förbereda sig inför analsex. Något som många har, och som någon genuint undrar över för att det kanske är dennes första gång. Många många tummar ner från bitterkärringarna.
    Nej, jag skojar inte. Vissa inlägg har nedåttummar i sexforumet, de flesta inte.
  • Anonym (Jjj)
    Cathariiina skrev 2024-10-02 12:36:23 följande:
    Det finns andra anonyma forum som är avsedda för rent sexprat. Familjeliv är en familjesajt, målgruppen är i första hand gravida kvinnor och föräldrar med företrädesvis yngre barn. Här förväntar man sig sådana frågor som "Hur fort kom ni andra igång med sexlivet igen efter förlossningen?", eller "hur bär ni er åt för att ha sex utan att barnen märker det?" - men inget grövre. 

Jag håller med dig om det mesta men klarar man inte av att ha sex så att inte barnen märker får man kanske antingen avstå från sex när man har mindre barn eller avstå från barn. Det är liksom common sense, de flesta normala människor klarar av att vara tysta om man måste. Och kanske låta bli sex i såna situationer när barnen kan märka typ när man är på semester och alla sover i samma rum. Läste en sån tråd som handlade om exakt det (fast på husvagnssemester), hur man ska ha sex utan att barnen märker. Det var något av det vidrigaste jag har läst i hela mitt liv,  både TS och svaren , hoppas TS var troll. Det var på gränsen till pedofilvarning eller till och med över gränsen. Så just det ämnet får ni gärna ta nån annanstans, måste säga att jag hellre läser om analsex eller vad det nu kan vara än personer som traumatiserar sina barn.

Och det stämmer väl inte helt att målgruppen bara är gravida kvinnor eller kvinnor med yngre barn (även om jag själv tillhör båda grupperna nu).

Annars håller jag verkligen med om att man får ta sexchattande och sexnoveller nån annanstans men jag tycker mer det är hur man skriver om det som är problemet, när någon skriver som att han sitter och runkar samtidigt (eller motsvarande för kvinnor) , inte just vad som diskuteras (inom vissa gränser såklart).

• Anonym (Kl)
    Anonym (Elvartonio) skrev 2024-10-02 16:02:42 följande:
    Cool projicering bro Drömmer

Jag har redan familj, vänner och sunda träningsrutiner. De flesta kvinnor som finns på forumet har familjer, hence att forumet heter just Familjeliv.

De som saknar ett liv här är ju snarare ni ufon som sitter fastklistrade framför skärmen i pappas källare och diktar ihop den ena bisarra sexhistorien efter den andra. Som ett sätt att kompensera för ert obefintliga sexliv i verkligheten.

Ni kan göra detta på andra ställen dock. På familjeplatser är det högst opassande vilket de flesta redan begriper. Hoppas att även ni gör det inom kort. Kanske krävs det ett visst antal avstängningar först.
    Tycker bara att ni är så patetiska som orkar gå in och på alla inlägg ni ogillar och gnälla, dessutom tumma ner allt 😂 Ni måste vara riktigt negativa människor som blir så förbannade av vad någon skriver på ett anonymt forum. Ni kan ju inte vara kul att ha att göra med i verkliga livet.
  • Anonym (Samlad skara)

Det verkar finnas någon form av koppling/samband mellan prussiluskor och tummen ner.

• Anonym (Häpp)
    Anonym (Kl) skrev 2024-10-02 17:17:09 följande:
    Tycker bara att ni är så patetiska som orkar gå in och på alla inlägg ni ogillar och gnälla, dessutom tumma ner allt 😂 Ni måste vara riktigt negativa människor som blir så förbannade av vad någon skriver på ett anonymt forum. Ni kan ju inte vara kul att ha att göra med i verkliga livet.
    Om du anser att tumma ner ett inlägg är att signalera att man är förbannad så undrar jag om du generellt har tendens att överdriva?

Personligen föredrar jag folk som markerar mot gränsöverskridande beteenden (de du kallar negativa ) framför de som prompt måste överträda gränser bara för att det passar dem själva utan hänsyn till andra eller vad som är passande i sammanhanget. De är faktiskt skittråkiga att ha att göra med både på internet och i verkliga livet. 
  • Meddelande borttaget
  • molly50
    Anonym (Kl) skrev 2024-10-02 17:17:09 följande:
    Det handlar väl inte om att vara förbannad utan om vad som är passande och inte att skriva här i forumet.
    Vill man sexchatta och prata om sina fetisher och kinks så är inte FL rätt forum för det.
    Jag tycker snarare  att det verkar vara du som är förbannad över att alla inte uppskattar sådant.
  • Anonym (Kl)
    molly50 skrev 2024-10-02 19:22:30 följande:
    Det handlar väl inte om att vara förbannad utan om vad som är passande och inte att skriva här i forumet.
    Vill man sexchatta och prata om sina fetisher och kinks så är inte FL rätt forum för det.
    Jag tycker snarare  att det verkar vara du som är förbannad över att alla inte uppskattar sådant.
    Jag tycker också vissa trådar är lite väl perverterade för min smak. Då skrollar jag helt enkelt förbi. Out of sight out of mind. 
  • molly50
    Anonym (Kl) skrev 2024-10-02 19:49:31 följande:
    Jag tycker också vissa trådar är lite väl perverterade för min smak. Då skrollar jag helt enkelt förbi. Out of sight out of mind. 
    Ja,det försöker jag också göra. Men ibland så översållas forumet av dessa trådar,och då är det lite svårt att undvika dem.
  • Anonym (Kl)

Är förövrigt också kvinna, som vill ventilera och utbyta erfarenheter angående sex. Ingen incel. Men tycker att ni prussiluskor och alla Incels sätter en tråkig ton här på forumet.

• Anonym (Häpp)
    Anonym (Kl) skrev 2024-10-02 19:52:25 följande:

Är förövrigt också kvinna, som vill ventilera och utbyta erfarenheter angående sex. Ingen incel. Men tycker att ni prussiluskor och alla Incels sätter en tråkig ton här på forumet.

Men då är ju frågan varför du inte nyttjar forum som finns speciellt för just det. Den vill ingen svara på...
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Häpp) skrev 2024-10-02 21:53:55 följande:
    Men då är ju frågan varför du inte nyttjar forum som finns speciellt för just det. Den vill ingen svara på...
    Kort och gott för att jag nyttjar familjeliv till fler saker än sexfrågor och jag orkar inte ha ett forum för varje fundering jag har. Dessutom finns det inga regler om att man inte får skriva om sex. Sex bör ju dessutom vara familjerelaterat eftersom det är via sex och partnerskap som en familj bildas? Det är regler ni hittat på.

Dessutom handlar nog inte eran irritation om att forumet endast måste vara familjerelaterat då det även skrivs om politik, samhälle etc. Men det verkar ni inte ha problem med?
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Kl) skrev 2024-10-02 22:23:17 följande:
    Kort och gott för att jag nyttjar familjeliv till fler saker än sexfrågor och jag orkar inte ha ett forum för varje fundering jag har. Dessutom finns det inga regler om att man inte får skriva om sex. Sex bör ju dessutom vara familjerelaterat eftersom det är via sex och partnerskap som en familj bildas? Det är regler ni hittat på.

Dessutom handlar nog inte eran irritation om att forumet endast måste vara familjerelaterat då det även skrivs om politik, samhälle etc. Men det verkar ni inte ha problem med?

Aha, du orkar inte...

"Ni"? Jag kan bara tala för mig själv. 

Men jag kan nog tycka att de flesta förstår varför en rubrik om udda sex-fantasier är mer stötande än en rubrik om politik att få som det första man ser när man går in på ett forum som detta. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Upp till kamp mot prussiluskorna