• Anonym (Sant?)

Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?

Många vill bo i USA sär möjligheter finns. Många anser att pris på sjukförsäkring är en överdrift och att arbetsgivare betalar det.  

Är USA det mest eftertraktade landet?

• Svar på tråden Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?
  • Anonya

Jag har absolut ingen längtan efter att bo i USA. Har inte ens känt något behov av att åka dit som turist, men hade säkert gjort det ändå om det varit närmare. 

Skulle maken, helt hypotetiskt, vilja jobba där så skulle jag kunna tänka mig det en kort period som typ ett äventyr, men då talar vi ett halvår eller så.

• Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-10-03 00:13:56 följande:
    Förlossningen? Det var ju inte något problem för dem eftersom just hans fru hade en bra försäkring via sin arbetsgivare. Men det löste ju inte det problemet för de som inte hade en sådan försäkring.

Dessutom var det inte bara det som han hakade upp sig påHD som upphävde New Yorks vapenrestriktioner. Ja, jag brukar säga att amerikanerna älskar vapen mer än barn.

"Under de drygt två decennier då jag bott i USA har nästan en miljon amerikaner dött av skjutvapen, lika många i bilolyckor. En halv miljon har dött av drogöverdoser, oftast relaterat till opioidmissbruk. Det finns inga andra rika demokratier med liknande siffror. Trots att USA är mycket rikare än Europa är medellivslängden för amerikaner omkring åtta år kortare än för sydeuropéer.

Även här i det förhållandevis trygga New York får elever på grundskolorna nu genomföra ?active shooter drills?, det vill säga kura ihop sig under skolbänkarna och lära sig olika knep för att undvika att bli dödade av en potentiell skolskjutare. Det speglar ett system där åtgärderna mot de värsta samhällsproblemen individualiserats till en så extrem grad att skolorna får lära tioåringar tekniker från krigens slagfält i stället för att regeringen genomför uppenbara regleringar av grova vapen.
    ---
    I en studie av 22 rika länder, genomförd av amerikanska National Institute of Health, har USA störst ?happiness gap?, klyftan i upplevd lycka före och efter föräldraskapet. I de flesta länder blir föräldrar lyckligare när de får barn, men i USA blir de olyckligare. " www.dn.se/kultur/martin-gelin-jag-alskar-new-york-men-det-gar-inte-att-leva-i-usa/

Ja, vet ju alla att föräldrar i USA förväntas börja spara till barnens college så snart de fötts. Det räcker inte heller med vilket college som helst för medelklassföräldrar, det ska var något av de berömda privata. Vilket förstås betyder en massa stress.

"Redan när barnen är två, tre år gamla tävlas det om att komma in på rätt Montessoriskola eller ett lagom prestigefyllt dagis, sedan gärna någon av de svindyra privatskolorna"

Författaren Zadie Smith återvände till England efter tio år i USA och Martin Gelin intervjuade henne.

"Vännerna i Kilburn varnade henne för att Europa håller på att kollapsa, att främlingsfientliga krafter tar över, att välfärden urholkas. Smith var så förberedd på det där att hon i stället blev chockad av hur mycket av det offentliga som återstod. ?Efter tio år i USA framstår även spillrorna av den europeiska välfärdsmodellen som ett mirakel? sade hon."

Martin Gelins bok ska jag läsa:

?I morgon är jag långt härifrån. Ett avskedsbrev till USA? 
    Skrivet av en överklassnobb om andra överklassnobbar. Men kanske det funkar så på manhattan i NY,  där inte vanligt folk har råd att bo. Dessa skriverier handlar antingen om världsfrånvända rika snobbar eller fattigt trailer trash som lever på meth. 95% av befolkningen känner inte alls igen sig i dravlet som sprids i dessa texter.
  • Anonym (sss)
    Xenia skrev 2024-10-02 18:52:09 följande:

Ja och? Han hade bott där, han älskade New York men ansåg att nackdelarna övervägde när han fick barn. Så hans erfarenheter av att bo där i över 20 år är ogiltigförklarade iom att han "jobbat för de rödgröna".

Jamendåså, alla som inte röstat på de "rödgröna" kommer automatiskt att trivas i USA då.

Han är vänster och ser och beskriver på världen med vänster-glasögonen på sig

Sina egna erfarenheter får han väl behålla och leva med som han vill men på sätt och vis så ogiltigförklarar det allt han skrivit om USA - vilket råkar vara hans jobb. Att skriva och beskriva för en svensk publik alltså

En vänstermänniska som tycker illa om USA - så oväntat

Typ
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-10-02 23:28:24 följande:
    Du far ju jamfora med v d du betalar i skatt och premier. Du kan ju inte bara jamfora egenavgifter rakt av.
    Nu är det inte jag som har jämfört men jag förstår jämföringen helt klart. Att du inte gör det är dirt problem. 
  • EpicF
    Anonym (Försäkring) skrev 2024-10-02 23:50:22 följande:

Vår son föddes 2004 med akut kejsarsnitt samt 10 dagar på neo på universitet sjukhus på Manhattan, kostade oss endast $15 så med en bra försäkring behöver det inte bli dyrt.
    Neo kostade runt $87000 men kommer inte ihåg den faktiska kostnaden för kejsarsnittet.

Ja?

Fortfarande så kan det kosta mycket även med en försäkring. Något de aldrig gör i Sverige så länge man är svensk medborgare. 
  • Xenia
    Anonym (sss) skrev 2024-10-03 06:54:07 följande:
    Han är vänster och ser och beskriver på världen med vänster-glasögonen på sig

Sina egna erfarenheter får han väl behålla och leva med som han vill men på sätt och vis så ogiltigförklarar det allt han skrivit om USA - vilket råkar vara hans jobb. Att skriva och beskriva för en svensk publik alltså

En vänstermänniska som tycker illa om USA - så oväntat

Typ
    Kan du inte läsa innantill? Han älskade ju New York. Han skulle knappast stannat kvar där i 23 år om han ogillat det.

Men han såg hur det blev allt värre och tyckte inte det samhället var bra för ett barn att växa upp i. 

De som levt både i USA och andra länder kan jämföra. Men många amerikaner har inte det och är därför övertygade om att "USA är det bästa landet i världen". Det tror många andra också men de känner inte till några andra länder än USA (förutom sitt eget land men där vill de inte vara kvar).

Redan år 2007 jämförde Michael Moore USAs sjukvårdssystem med andra länders i "Sicko".

"Filmen jämför hälsosystemet i Förenta staterna med systemen som finns i Storbritannien, Frankrike och Kanada. Under filmens lopp avslöjas skillnaderna mellan länderna, främst hur allt finansieras." sv.wikipedia.org/wiki/Sicko

Nu kommer du förstås dragande med att Michael Moore är "vänster" och därför inget att bry sig om. Du borde fråga dig varför han blivit vänster.
  • Anonym (Nope)

Nej skulle inte kunna tänka mig det i dag. För ca 15 år sedan var det tal om att min man skulle få jobb på huvudkontoret för det företag han arbetade och arbetar på, i Boston. Våra barn var då 4 och 10 vilket innebar skola. Jag skulle vara hemmafru. Hans lön skulle dubblas, bra försäkringar för alla I familjen, fint hus genom företaget osv. Men vi tackade nej. Kanske hade varit ett äventyr dock. Jag har kusiner och kusinbarn på östkusten i USA som har det bra (de är födda där). Medelklass. Men de är avundsjuka på vår socialförsäkring. Att vi kan vara föräldralediga länge tex. De har dock lägre skatt, högre löner, lägre matpriser, klädpriser, nära kontakt med sin husläkare och barnläkare, bra personaltäthet i skolorna deras barn går i osv. 

• Tow2Mater
    EpicF skrev 2024-10-03 11:25:21 följande:
    Ja?

Fortfarande så kan det kosta mycket även med en försäkring. Något de aldrig gör i Sverige så länge man är svensk medborgare. 
    Inte heller helt rätt, även svenska medborgare kan måsta betala allt vad det faktist kostar i Sverige.
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-10-03 12:55:32 följande:
    Inte heller helt rätt, även svenska medborgare kan måsta betala allt vad det faktist kostar i Sverige.
    Nej. 
Svar på tråden Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?