• Anonym (Sant?)

Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?

Många vill bo i USA sär möjligheter finns. Många anser att pris på sjukförsäkring är en överdrift och att arbetsgivare betalar det.  

Är USA det mest eftertraktade landet?

• Svar på tråden Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?
  • Anonym (N)
    Anonym (Sant?) skrev 2024-09-25 16:57:06 följande:
    Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?

Många vill bo i USA sär möjligheter finns. Många anser att pris på sjukförsäkring är en överdrift och att arbetsgivare betalar det.  

Är USA det mest eftertraktade landet?

Jag bor här och har bra sjukförsäkring genom jobbet, betalar väl lite över 100 dollar per månad, arbetsgivaren betalar resten. Sen har man ju copayments var gång det är nåt och det är allt från 20 dollar till flera tusen, beroende på vad försäkringen godkänner, det vet man aldrig förens det är gjort. 

Har bra tandvårdsförsäkring också, men den täcker inte allt heller. Tex om man gör kronor och rotkanaler så täcker den endast 50 procent. Och sånt kan kosta över 3000 dollar. Däremot så betalar man noll för att gå till tandhygienist för kontroll och rengöring två gånger om året. 

Det bästa är att leva så sunt som möjligt om man bor här och ta väl hand om munhygienen så man slipper såna stora kostnader. Bli aldrig fet, få aldrig diabetes tex. Försäkringen täcker inte heller hela medicinkostnaderna så det kan bli dyrt. Hamnar man på sjukan ett längre tag kan man få skulder över flera hundratusentals dollar och det är inte så kul för man måste ju betala tillbaka, även om det bara är några hundra dollar i månaden per månad genom en betalningsplan. 

Jag har bott här i flera årtionden nu och jag har alltid längtat tillbaka till Sverige och naturen men förstår att Sverige har ändrats så mycket. Jag vet inte om jag skulle vilja bo där längre om det nu inte är i ett litet hus i skogen vid en sjö långt borta från civilisationen. 

Bor man här är det nästan krav på att ha minst en bachelors degree annars kommer man få det jobbigt med minimal inkomst. Vill man plugga här får man räkna med ett stort lån också om man inte kan få grants eller scholarships. 
  • Anonym (Statistik)
    Aniiee skrev 2024-09-26 14:13:53 följande:
    Uppenbarligen lite trixigt det där med att räkna fattigdom. Den siffran var "andel under fattigdomsgränsen", dvs som tjänar mindre än Povert Income Guidelines. Hur mycket det är varierar mellan stater (lower 48, Alaska, och Hawaii), och antal familjemedlemmar. Det är inte så enkelt att säga "per person", då det i lower 48 handlar om ca $14500 för en ensamstående, och strax under $20000 för två. Så det är inte så att två personer som tillsammans har $29000 anses fattiga. 

Den Svenska fattigdomsgränsen är satt som "mindre än 50% av medianinkomsten", vilket, enligt mig, känns högt, men vi har ju också höga levnadskostander så.... idk. Japan har ingen officiell gräns för vad fattigdom är, så det enda vi kan gå på där är väl OECDs definition. 

Sen har vi också exempelvis definitionen från OECD, där definitionen är "under 50% av landets medianinkomst", och enligt den föll 17,8% av USAs befolkning under fattigdomsgränsen mot Sveriges 9,3%, (och Islands 5,4%, som har lägst andel fattigdom enligt den undersökningen, medan Japan ligger på 15,7%), men de siffrorna är 5 år gamla så de har säkert förändrats. 

Jag har även sett en färsk siffra från Macro Trends som uppger att 0% av Sveriges befolkning lever under den absoluta fattigdomsgränsen om $5.50 om dagen år 2022, vilket faktiskt är en nedgång från 1,4% året innan.
    Det är sant att fattigdomsgränsen varierar beroende på stat, hushåll och person. Dock är det viktigt att konstatera att fattigdomsgränsen just är relativ och att USA inte har en iögonfallande hög fattigdom i förhållande till andra stater.

Det går dock att kolla på annan statistik om hur USA förändrats genom att vända sig uppåt och titta på medelinkomsttagare. I USA har andelen hushåll som lever inom ramen för medelinkomst minskat sedan början av 2000-talet, och det är alarmerande eftersom medelinkomsttagare fortfarande utgör den viktigaste konsumentgruppen. Här kan dyra hushållskostnader förklara detta problem, men den frågan är dock aktuell i hela världen (även Kina har enorma problem med bostadsmarknaden).

Men summa summarum är USA inte iögonfallande dåligt land att bo i. I grunden får man också se huruvida landet är attraktivt att flytta till. Där kan man exempelvis ta Indier som en grupp och jämföra. Proportioneligt bor det 0,004? Indier i Kina som ändå gränsar till Indien. I USA bor det 1,4% Indier trots att USA är på andra sidan jorden. Det om något säger att USA är ett väldigt attraktivt land att flytta till trots de problem som finns i landet.
  • Tom Araya

En sak är i alla fall bättre i USA än i Sverige.... konstitutionen förbjuder att privata bolag tar ut vinster ur skattefinansierad skola.

• Anonym (Hund)
    Anonym (Statistik) skrev 2024-09-26 14:41:37 följande:
    Där kan man exempelvis ta Indier som en grupp och jämföra. Proportioneligt bor det 0,004? Indier i Kina som ändå gränsar till Indien. I USA bor det 1,4% Indier trots att USA är på andra sidan jorden. Det om något säger att USA är ett väldigt attraktivt land att flytta till trots de problem som finns i landet.

Det är kanske inte helt rättvisande att jämföra USA med en skendemokrati som saknar yttrandefrihet och skickar oönskade folkgrupper till arbetsläger. Det ligger dessutom en rätt rejäl bergskedja mellan Indien och Kina som genom årtusendena har skapat en kulturell gräns. Det går inte att se Indien och Kina som grannländer på samma sätt som tex Sverige och Norge. 

Det bor fler indier i Pakistan än i USA, vad jag har förstått. 

• Anonym (Hund)
    Anonym (Hund) skrev 2024-09-26 16:28:39 följande:

Det är kanske inte helt rättvisande att jämföra USA med en skendemokrati som saknar yttrandefrihet och skickar oönskade folkgrupper till arbetsläger. Det ligger dessutom en rätt rejäl bergskedja mellan Indien och Kina som genom årtusendena har skapat en kulturell gräns. Det går inte att se Indien och Kina som grannländer på samma sätt som tex Sverige och Norge. 

Men USA tror jag har nästan lika många indier som Pakistan, så visst är det många. Jag ville mer påpeka att just Kina inte är ett särskilt passande land att jämför med. 
  • Anonym (Statistik)
    Anonym (Hund) skrev 2024-09-26 16:28:39 följande:

Visserligen, men jag tycker ändå att poängen kvarstår att USA är ett långt mycket mer attraktivt land att leva i än många andra länder för de flesta. USA är ju fortfarande det landet i världen med högst invandring globalt (worldmigrationreport.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1691/files/documents/WMR-Data-Snapshot-Top-Origin-and-Destination-Countries.pdf) och det är på många sätt ett land som är väldigt attraktivt.

En viktig sak att komma ihåg är att USA på många sätt är en centralpunkt för världens medier (både sociala medier men också mycket av världens kultur är koncentrerat till USA) vilket gör att vi vet ovanligt mycket mer om USA än andra länder. Lägg då till att USA är ett land där det råder en relativt stark yttrande- och pressfrihet vilket gör att landets problem exponeras (med rätta) medan fel och brister i exempelvis Kina och Ryssland censureras varför deras reella problem aldrig kommer till den breda allmänhetens kännedom på samma sätt. Så här gäller det att vara källkritisk och se om USA verkligen är så dåligt som många fått intrycket av. Och på samma sätt är det viktigt att inte heller köpa en förskönande bild av USA också.
  • Anonym (Sant?)

Ändå vill många till USA. Friheten. 

• EpicF
    Anonym (Sant?) skrev 2024-09-25 18:08:13 följande:

Kan det vara så att de som vill bo i USA är de som anser att de tjänar för lite i Sverige. De är hungriga på pengar och att bo väldigt stort? 

Ifall den Nordiska drömmen finns här undrar jag eftersom Sverige är kommunistiskt.

Nu vet jag inte vilket år du lever i med idag 2024 är Sverige inte kommunistiskt. 

Nja, man jobbar mycket längre dagar i USA och dessutom kostar allt mer. Vilket då innebär att den "höga" lönen knappast över upp. 
  • EpicF
    Anonym (Sant?) skrev 2024-09-26 09:01:05 följande:

Taskig ekonomi?? Finns många välbärgade människor där som bor i stora villor med pool. Känner några. 

Även många rika Iranier som jobbar inom Tech, Läkare som tjänar multum. 

Om stor villa med pool är lika med rik för dig så finns även det i Sverige. 
Svar på tråden Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?