Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?
Många vill bo i USA sär möjligheter finns. Många anser att pris på sjukförsäkring är en överdrift och att arbetsgivare betalar det.
Är USA det mest eftertraktade landet?
Många vill bo i USA sär möjligheter finns. Många anser att pris på sjukförsäkring är en överdrift och att arbetsgivare betalar det.
Är USA det mest eftertraktade landet?
Jag bor utomlands inom EU och är svensk medborgare. Om jag behöver sjukvård i Sverige betalas det genom den försäkring jag har genom min arbetsgivare i utlandet.
Mindre kostnader betalar jag direkt och skickar vidare till mitt försäkringsbolag som betalar tillbaka det mesta till mig. Vid större kostnader sätter jag sjukhuset i kontakt med mitt försäkringsbolag och de betalar allt till sjukhuset och skickar mig en räkning på den del jag får betala själv. Någon gång för något mindre, kostade det ingenting eftersom jag bor i EU.
Jag skulle inte vilja bo i USA, skulle känna mig som att jag hade en provanställning som aldrig tog slut. För att inte tala om att jag gillar 4v ledigt på sommaren.
Och innan ni börjar kommentera på att "det är inte så farligt" så baserar jag mina åsikter på fakta för amerikanska kollegor på mitt företag. Vårt företag är då ändå väldigt generöst med PTO och när du jobbat ett antal år ligger du på 5-6v/år men vi hade nyligen några kollegor som fick gå. Företaget var snällt och gav dem 1 mån uppsägningstid.
Jag skulle inte vilja bo i USA, skulle känna mig som att jag hade en provanställning som aldrig tog slut. För att inte tala om att jag gillar 4v ledigt på sommaren.
Och innan ni börjar kommentera på att "det är inte så farligt" så baserar jag mina åsikter på fakta för amerikanska kollegor på mitt företag. Vårt företag är då ändå väldigt generöst med PTO och när du jobbat ett antal år ligger du på 5-6v/år men vi hade nyligen några kollegor som fick gå. Företaget var snällt och gav dem 1 mån uppsägningstid.
Ja..om man har bra försäkring är inte sjukvården extrem dyr?du har möjlighet att få en bra vård med kanske kortare vårdtider ..skolan kan vara ok även om den inte är privat..OM du bor i ? rätt? område såklart?
men om vi gör en förenklad uträkning?jag är inte någon höginkomsttagare utan någonstans där i mitten..jag betalar ca 10 000 kr i månaden i skatt ..
vad har jag då fått för dessa 10 000 kr i månaden..jag har en högskoleutbildning på 3 år så jag var ca 21 när jag började jobba?( då betalade jag så klart inga 10000 i månaden i skatt men ändå,för enkelhets skull ). 21-65 det är 44år x12 mån 528 månader.. det gör en skatteinbetalning på 5 280 000 kr ..nu är jag ? bara ? 52 så jag har betalat in ca 3 720 000 kr än så länge..vad har jag då fått för dessa pengar?
En grundskoleutbildning till en kostnad av 121 800 x 9 = 1096200 kr
en gymnasieutbildning till en kostnad av 100 000x3 ( kostar allt från 97700-164500 beroendet på inriktning = 300 000 kr
en högskoleutbildning på 3år ( samma utbildning är i dag på 4 år) 72000x3 =216 00
studiebidrag på ca 2000kr / mån under tiden 2000x 9 mån x 3 år = 54 000kr
.. sedan
Fyra barn..fyra graviditeter med gratis besök på mödravården - hittar ingen uppgift om vad de besöken kostar men tittar man på vad man ska betala om man betalar hela kostnaden själv för primärvård så ligger ett besök på 930 kr?räknar man med att man träffar sin barnmorska 10 gånger lågt räknat så är det 9300 kr x4 37200 kr
sedan tillkommer ultraljud
förlossningar 4 st ca 100 000 kr st..= 400 000 kr..hade jag behövt kejsarsnitt hade en förlossning kostat upp mot 250 000 kr
BVC med vaccinationer ?ett läkarbesök / år för barnen runt 2000kr st 930kr st för BVC sköterska..
Tandvård 3 av mina har haft tandställning 27-41000 kr st ..så säg runt 34000 kr st = 102000
Föräldrapenning i sammanlagt 6 år ..
förskola 2014 ca 110 000kr / barn och år =440 000 x 4 ( beräknat på att de är olika gamla och gick lite omlott..1760 000
skolgång grundskolan för fyra barn ..1096200x4= 4 384 800..
gymnasiet ..x4 1200 000 kr ..
?..
Bara detta går upp till 7 874 400 kr ..mer än vad jag kommer betala in i skatt under mitt arbetsliv?då har jag inte inte räknat med kostnaden för BVC besöken eller vaccinationerna, den vanliga tandvården för barnen, den medicin Jag och barnen äter / ätit under åren ( två av mina barn har haft en medicin som kostar ca 700kr / månad ) ambulansfärder vi gjort, akuta läkarbesök , de operationer vi behövt ha osv osv?
SÅ..JA vi betalar höga skatter..visst gör vi det..MEN när man börjar räkna efter vad vi faktiskt får för dessa pengar och hur vi solidariskt hjälps åt så att alla får den vård de behöver oavsett om de är arbetslösa eller om de är höginkomsttagare.