• Anonym (Sant?)

Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?

Många vill bo i USA sär möjligheter finns. Många anser att pris på sjukförsäkring är en överdrift och att arbetsgivare betalar det.  

Är USA det mest eftertraktade landet?

• Svar på tråden Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?
  • Aniiee
    Anonym (Sant?) skrev 2024-09-26 09:01:05 följande:

Taskig ekonomi?? Finns många välbärgade människor där som bor i stora villor med pool. Känner några. 

Även många rika Iranier som jobbar inom Tech, Läkare som tjänar multum. 

Några få. Det är problemet med de flesta so vill flytta från andra västländer till USA. De ser situationen för några få, inte den stora massan.

De flesta är inte läkare eller jobbar i höglönejobb inom Tech. De största lönegrupperna i USA är hemvårdspersonal av samma slag som svenska hemtjänsten, butikspersonal och snabbmatskassörer. De tjänar inga miljonlöner, her stora villor eller pooler. De har problem att ha råd att hyra en studiolägenhet i 95% av USAs counties. De har svårt att ha råd med bra sjukförsäkringar. De har svårt, på vissa håll, att få jobba heltid för att, om de jobbar deltid, behöver företagen de jobbar på inte ge dem förmåner så som sjukdagar.

Ja, många har taskig ekonomi. 11% lever under fattigdomsgränsen i USA. Nästan 20% av alla amerikanska barn bor i hem med osäker tillgång till mat. Medelveckoinkomsten är 1200, medelveckohandlingen kostar 330. Ca var 12e person har en sjukvårdsskuld på över 1000 dollar. 23% av alla som hyr lägenheter delar med andra för att de annars inte hade haft råd. Området kring Appalache har kallats "som ett u-land i absolut fattigdom" av FN-ambassadörer. 

Så, ja. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Spelar roll)
    Anonym (Pust) skrev 2024-09-26 09:15:14 följande:
    Men hur många trådar ska du skapa om det här? Iranier och rikedom. Vad är din poäng? Ska du själv skapa dig en framtid i USA eller vill du gifta dig med en rik iranier med en flådig villa och pool?
    Hon har väl insett att hon inte kan flytta till Dubai eller London eller Grekland eller Italien. 
  • Mandel
    Anonym (Sant?) skrev 2024-09-26 09:01:05 följande:

Taskig ekonomi?? Finns många välbärgade människor där som bor i stora villor med pool. Känner några. 

Även många rika Iranier som jobbar inom Tech, Läkare som tjänar multum. 

Syftade så klart till det allmänna läget. Att det förekommer enskilda individer som är rika är ju liksom något som finns i alla länder.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hund) skrev 2024-09-26 07:21:37 följande:
    Ja, det stämde väl rätt bra med det som jag skrev? Eller missuppfattade jag något? (Är lite trött.)
    Det du sa var alldeles for forenklat, det finns olika statliga lagar, och andra praxis gäller.
    Ditt inlägg var som att säga att det finns inget lagstadgat läsinlärningkrav for barn i sverige, och sedan lämna det där. Så jag gav lite mer for den som vill veta mer av sanningen och inte bara en vänstervriden propaganda talking point.
  • Tow2Mater
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-26 09:39:50 följande:
    De allra flesta är medelklass eller arbetarklass. Livet i USA kan vara extremt tufft om man inte har mycket pengar. Särskilt i Californien som han kommer ifrån, där priserna är höga. 

Det är inte många av hans klasskamrater som har haft möjlighet att bo kvar i deras område på grund av att det är så dyrt att köpa hus där. Ett par har lyckats ärva hus och kan bo kvar. Andra har fått flytta till billigare delstater eller städer. 

Folk kan vara tvungna att sälja sitt hus för att betala t ex sjukhusräkningar och flytta tillbaka hem till mamma och pappa med sina barn och allt. 

Till exempel födde jag min son med akut kejsarsnitt. Genomsnittspriset för ett kejsarsnitt i USA är 35000 dollar. Här är det gratis (betalat via skattsedeln, förstås). Det är en enorm skillnad, även för folk som har det gott ställt. 

Man bör vara två friska vuxna som tjänar bra för att leva gott i USA. Med friska barn. 
    Varfor hade du inte forsäkrning? Det är absvarslost att leva utan sjukforsäkring, speciellt om man ska ha barn.
  • Anonym (Wtf)

Känner amerikaner som i samband med en job rotation tillfälligtvis flyttade till Sverige. De blev kvar här och har i nuläget inga planer på att flytta tillbaka.

• Anonym (Statistik)
    Aniiee skrev 2024-09-26 11:53:10 följande:
    Några få. Det är problemet med de flesta so vill flytta från andra västländer till USA. De ser situationen för några få, inte den stora massan.

De flesta är inte läkare eller jobbar i höglönejobb inom Tech. De största lönegrupperna i USA är hemvårdspersonal av samma slag som svenska hemtjänsten, butikspersonal och snabbmatskassörer. De tjänar inga miljonlöner, her stora villor eller pooler. De har problem att ha råd att hyra en studiolägenhet i 95% av USAs counties. De har svårt att ha råd med bra sjukförsäkringar. De har svårt, på vissa håll, att få jobba heltid för att, om de jobbar deltid, behöver företagen de jobbar på inte ge dem förmåner så som sjukdagar.

Ja, många har taskig ekonomi. 11% lever under fattigdomsgränsen i USA. Nästan 20% av alla amerikanska barn bor i hem med osäker tillgång till mat. Medelveckoinkomsten är 1200, medelveckohandlingen kostar 330. Ca var 12e person har en sjukvårdsskuld på över 1000 dollar. 23% av alla som hyr lägenheter delar med andra för att de annars inte hade haft råd. Området kring Appalache har kallats "som ett u-land i absolut fattigdom" av FN-ambassadörer. 

Så, ja. 
    Du får nog specificera dig om vilken fattigdomsgräns du talar om. För om du talar om den amerikanska fattigdomsgränsen måste det ställas i proportion till hur det ser ut i andra länder. I Sverige lever 14% under den svenska fattigdomsgränsen. I Japan är det 15%. I Kanada är det 11%. USA drar sin fattigdomsgräns vid $15 000 per person, Sverige drar sin vid $16 500, vilket inte är en så stor skillnad. Med den statistiken blir USA:s fattigdom inte anmärkningsvärt. 
  • Anonym (Hund)
    Tow2Mater skrev 2024-09-26 12:15:17 följande:
    Det du sa var alldeles for forenklat, det finns olika statliga lagar, och andra praxis gäller.
    Ditt inlägg var som att säga att det finns inget lagstadgat läsinlärningkrav for barn i sverige, och sedan lämna det där. Så jag gav lite mer for den som vill veta mer av sanningen och inte bara en vänstervriden propaganda talking point.
    Ok!
  • Anonym (Hund)

TS, du verkar lite besatt av det här med att bli rik. Åtminstone jag har helt andra mål i livet. Det finns många val jag gjort som inte har varit det bästa för min ekonomi, men jag har helt enkelt annat i livet som har mycket högre prioritet. 

• Aniiee
    Anonym (Statistik) skrev 2024-09-26 12:20:32 följande:
    Du får nog specificera dig om vilken fattigdomsgräns du talar om. För om du talar om den amerikanska fattigdomsgränsen måste det ställas i proportion till hur det ser ut i andra länder. I Sverige lever 14% under den svenska fattigdomsgränsen. I Japan är det 15%. I Kanada är det 11%. USA drar sin fattigdomsgräns vid $15 000 per person, Sverige drar sin vid $16 500, vilket inte är en så stor skillnad. Med den statistiken blir USA:s fattigdom inte anmärkningsvärt. 
    Uppenbarligen lite trixigt det där med att räkna fattigdom. Den siffran var "andel under fattigdomsgränsen", dvs som tjänar mindre än Povert Income Guidelines. Hur mycket det är varierar mellan stater (lower 48, Alaska, och Hawaii), och antal familjemedlemmar. Det är inte så enkelt att säga "per person", då det i lower 48 handlar om ca $14500 för en ensamstående, och strax under $20000 för två. Så det är inte så att två personer som tillsammans har $29000 anses fattiga. 

Den Svenska fattigdomsgränsen är satt som "mindre än 50% av medianinkomsten", vilket, enligt mig, känns högt, men vi har ju också höga levnadskostander så.... idk. Japan har ingen officiell gräns för vad fattigdom är, så det enda vi kan gå på där är väl OECDs definition. 

Sen har vi också exempelvis definitionen från OECD, där definitionen är "under 50% av landets medianinkomst", och enligt den föll 17,8% av USAs befolkning under fattigdomsgränsen mot Sveriges 9,3%, (och Islands 5,4%, som har lägst andel fattigdom enligt den undersökningen, medan Japan ligger på 15,7%), men de siffrorna är 5 år gamla så de har säkert förändrats. 

Jag har även sett en färsk siffra från Macro Trends som uppger att 0% av Sveriges befolkning lever under den absoluta fattigdomsgränsen om $5.50 om dagen år 2022, vilket faktiskt är en nedgång från 1,4% året innan.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
Svar på tråden Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?