Inlägg från: Anonym (Sant?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sant?)

Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?

Många vill bo i USA sär möjligheter finns. Många anser att pris på sjukförsäkring är en överdrift och att arbetsgivare betalar det.  

Är USA det mest eftertraktade landet?

• Svar på tråden Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?
  • Anonym (Sant?)
    Anonym (V) skrev 2024-09-25 16:59:55 följande:

Knappast 

Många Iranier vill det. De anser att USA är väldigt lika Iran och det finns många iranier där.
  • Anonym (Sant?)

Så hur kommer det sig att ni ej villl bo där? 

• Anonym (Sant?)

Kan det vara så att de som vill bo i USA är de som anser att de tjänar för lite i Sverige. De är hungriga på pengar och att bo väldigt stort? 

Ifall den Nordiska drömmen finns här undrar jag eftersom Sverige är kommunistiskt.

• Anonym (Sant?)
    Mandel skrev 2024-09-26 08:21:10 följande:

Definitivt inte! Finns inte på världskartan att jag skulle vilja flytta till USA.
    Ett land med inskränkta människor och taskig ekonomi.

Vilket icke-muslimskt land som helst är mer lockande.

Taskig ekonomi?? Finns många välbärgade människor där som bor i stora villor med pool. Känner några. 

Även många rika Iranier som jobbar inom Tech, Läkare som tjänar multum. 

• Anonym (Sant?)
    Alexi skrev 2024-09-26 07:49:46 följande:

För 20 år sedan kände jag så. Att USA var ett fantastiskt land och att jag gärna skulle leva där. Nu känns landet helt förstört. Våld, ekonomin, synen på religion, abortfrågan och allt sånt. Bland det sämsta av världens västländer. 

Ändå känner jag Iranier som är Software Engineers som har som mål att flytta till USA och tjäna tre gånger så mycket där än här?,.
  • Anonym (Sant?)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-26 09:29:34 följande:

Min exman är amerikan och har förstås många amerikanska kompisar här i Sverige. Ingen av dem vill flytta tillbaka. Det är som natt och dag, plus att Sverige (fortfarande) är ett så bra land att ha barn i. Bra för barnen och bra för föräldrarna.

Jag har ingen längtan efter USA. 

Intressant. Undrar, din exman borde väll tjäna mer i USA med möjlighet att bo stort etc? Eller är han medelklass? 

Hur kan amerikanare ej gilla att bo där? 

• Anonym (Sant?)

Känns som att överklassen älskar USA medan medelklassen vill därifrån?.   

• Anonym (Sant?)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-26 09:39:50 följande:
    De allra flesta är medelklass eller arbetarklass. Livet i USA kan vara extremt tufft om man inte har mycket pengar. Särskilt i Californien som han kommer ifrån, där priserna är höga. 

Det är inte många av hans klasskamrater som har haft möjlighet att bo kvar i deras område på grund av att det är så dyrt att köpa hus där. Ett par har lyckats ärva hus och kan bo kvar. Andra har fått flytta till billigare delstater eller städer. 

Folk kan vara tvungna att sälja sitt hus för att betala t ex sjukhusräkningar och flytta tillbaka hem till mamma och pappa med sina barn och allt. 

Till exempel födde jag min son med akut kejsarsnitt. Genomsnittspriset för ett kejsarsnitt i USA är 35000 dollar. Här är det gratis (betalat via skattsedeln, förstås). Det är en enorm skillnad, även för folk som har det gott ställt. 

Man bör vara två friska vuxna som tjänar bra för att leva gott i USA. Med friska barn. 
    Så trivs du bättre i Sverige? Ny man?
  • Anonym (Sant?)

Ändå vill många till USA. Friheten. 

Svar på tråden Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?