Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?
Anonym (Sant?) skrev 2024-09-25 16:57:06 följande:
Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?Många vill bo i USA sär möjligheter finns. Många anser att pris på sjukförsäkring är en överdrift och att arbetsgivare betalar det.
Är USA det mest eftertraktade landet?
Har bra tandvårdsförsäkring också, men den täcker inte allt heller. Tex om man gör kronor och rotkanaler så täcker den endast 50 procent. Och sånt kan kosta över 3000 dollar. Däremot så betalar man noll för att gå till tandhygienist för kontroll och rengöring två gånger om året.
Det bästa är att leva så sunt som möjligt om man bor här och ta väl hand om munhygienen så man slipper såna stora kostnader. Bli aldrig fet, få aldrig diabetes tex. Försäkringen täcker inte heller hela medicinkostnaderna så det kan bli dyrt. Hamnar man på sjukan ett längre tag kan man få skulder över flera hundratusentals dollar och det är inte så kul för man måste ju betala tillbaka, även om det bara är några hundra dollar i månaden per månad genom en betalningsplan.
Jag har bott här i flera årtionden nu och jag har alltid längtat tillbaka till Sverige och naturen men förstår att Sverige har ändrats så mycket. Jag vet inte om jag skulle vilja bo där längre om det nu inte är i ett litet hus i skogen vid en sjö långt borta från civilisationen.
Bor man här är det nästan krav på att ha minst en bachelors degree annars kommer man få det jobbigt med minimal inkomst. Vill man plugga här får man räkna med ett stort lån också om man inte kan få grants eller scholarships.