• EpicF

Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?

Anonym (Sant?) skrev 2024-09-25 18:08:13 följande:

Kan det vara så att de som vill bo i USA är de som anser att de tjänar för lite i Sverige. De är hungriga på pengar och att bo väldigt stort? 

Ifall den Nordiska drömmen finns här undrar jag eftersom Sverige är kommunistiskt.

Nu vet jag inte vilket år du lever i med idag 2024 är Sverige inte kommunistiskt. 

Nja, man jobbar mycket längre dagar i USA och dessutom kostar allt mer. Vilket då innebär att den "höga" lönen knappast över upp. 
  • EpicF
    Anonym (Sant?) skrev 2024-09-26 09:01:05 följande:

Taskig ekonomi?? Finns många välbärgade människor där som bor i stora villor med pool. Känner några. 

Även många rika Iranier som jobbar inom Tech, Läkare som tjänar multum. 

Om stor villa med pool är lika med rik för dig så finns även det i Sverige. 
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-09-26 12:19:10 följande:
    Varfor hade du inte forsäkrning? Det är absvarslost att leva utan sjukforsäkring, speciellt om man ska ha barn.
    Var står det att hon inte hade försäkring? 

Om jag tolkar henne rätt gjorde hon en jämförelse med vad ett akut kejsarsnitt kostar här i Sverige jämfört med USA. Inte att hon nödvändigt gjorde sitt kejsarsnitt i USA. 
  • EpicF
    Anonym (Sant?) skrev 2024-09-27 08:20:33 följande:

Ändå vill många till USA. Friheten. 

Att många vill till USA är inte synonymt med att många vill flytta dit. Däremot finns det säkert endel som viöö åka dit på semester. 
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-10-01 01:27:24 följande:
    Du tror inte det kostar ganska lika fast det i Sverige betalas av skattepengar och i USA betalas av forsakringar - och beroende pa forsakring betalar man mer eller mindre i avgift precis som du betalar patientavgift i Sverige.

Att ett genomsnittspris i USA är 35000 dollar, betyder inte att man betalar det om man ar forsakrad. Att saga det är gratis  i sverige nar det betalas via skattsedeln ar ju fel om man ska jamfora kostnaderna.
    Just pga att vi betalar skatt i Sverige så kostar ett kejsarsnitt enbart en patientavgift på någon hundralapp. Vilket innebär att det är gratis för oss, svenska medborgare. 

Hon gjorde en jämförelse, eftersom det i USA kostar mycket även med försäkring. Förstod inte du det? 🤔
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-10-02 23:28:24 följande:
    Du far ju jamfora med v d du betalar i skatt och premier. Du kan ju inte bara jamfora egenavgifter rakt av.
    Nu är det inte jag som har jämfört men jag förstår jämföringen helt klart. Att du inte gör det är dirt problem. 
  • EpicF
    Anonym (Försäkring) skrev 2024-10-02 23:50:22 följande:

Vår son föddes 2004 med akut kejsarsnitt samt 10 dagar på neo på universitet sjukhus på Manhattan, kostade oss endast $15 så med en bra försäkring behöver det inte bli dyrt.
    Neo kostade runt $87000 men kommer inte ihåg den faktiska kostnaden för kejsarsnittet.

Ja?

Fortfarande så kan det kosta mycket även med en försäkring. Något de aldrig gör i Sverige så länge man är svensk medborgare. 
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-10-03 12:55:32 följande:
    Inte heller helt rätt, även svenska medborgare kan måsta betala allt vad det faktist kostar i Sverige.
    Nej. 
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-10-03 18:25:47 följande:
    Jo
    Nej, det måste man inte i Sverige. Observert nu att det gällde Sverige, inte USA
Svar på tråden Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?