Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?

Anonym (Anki) skrev 2024-09-25 20:53:33 följande:

USA är bra om man är ung, frisk, rik och inte har barn. Sen är inte USA som man ser på TV. 
    Folk med vanliga jobb har det ganska kämpigt. Sjukvård är väldigt dyr och arbetsgivaren betalar inte allt även om du har ett bra jobb. Plus din försäkring kan ändras helt plötsligt. Vi betalar runt $1000 i månaden för familjeförsäkring det dras på din lön. Vi hade alltid bara $10 copay när vi gick till vården men nu har den ändrats detta året och vips så har vi $5000 självrisk som vi måste nå upp i varje år innan försäkringsbolaget betalar. Detta är utöver de $1000 vi betalar i månaden. 

Det låter ganska normalt. Brukar mest vara lärare och statsanstallda som har de där riktigt formånliga forsäkringarna idag. En del bolag erbjuder flera olika sorter, där lägre manadsavgift paras med hogre självrisk. Men sedan kan arbetsgivare erbjuda olika tillägg, en del arbetsgivare ger dig ett antal hundra eller tusen $ du kan använda innan självrisken kickar in.

Fast sedan får du ju sätta detta i perspektiv till vad du skulle betala i svensk skatt for samma sak. Det känns billigare om du inte ser kostnaden direkt, men den är likväl där.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hund) skrev 2024-09-26 07:21:37 följande:
    Ja, det stämde väl rätt bra med det som jag skrev? Eller missuppfattade jag något? (Är lite trött.)
    Det du sa var alldeles for forenklat, det finns olika statliga lagar, och andra praxis gäller.
    Ditt inlägg var som att säga att det finns inget lagstadgat läsinlärningkrav for barn i sverige, och sedan lämna det där. Så jag gav lite mer for den som vill veta mer av sanningen och inte bara en vänstervriden propaganda talking point.
  • Tow2Mater
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-26 09:39:50 följande:
    De allra flesta är medelklass eller arbetarklass. Livet i USA kan vara extremt tufft om man inte har mycket pengar. Särskilt i Californien som han kommer ifrån, där priserna är höga. 

Det är inte många av hans klasskamrater som har haft möjlighet att bo kvar i deras område på grund av att det är så dyrt att köpa hus där. Ett par har lyckats ärva hus och kan bo kvar. Andra har fått flytta till billigare delstater eller städer. 

Folk kan vara tvungna att sälja sitt hus för att betala t ex sjukhusräkningar och flytta tillbaka hem till mamma och pappa med sina barn och allt. 

Till exempel födde jag min son med akut kejsarsnitt. Genomsnittspriset för ett kejsarsnitt i USA är 35000 dollar. Här är det gratis (betalat via skattsedeln, förstås). Det är en enorm skillnad, även för folk som har det gott ställt. 

Man bör vara två friska vuxna som tjänar bra för att leva gott i USA. Med friska barn. 
    Varfor hade du inte forsäkrning? Det är absvarslost att leva utan sjukforsäkring, speciellt om man ska ha barn.
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2024-10-01 00:46:24 följande:
    Var står det att hon inte hade försäkring? 

Om jag tolkar henne rätt gjorde hon en jämförelse med vad ett akut kejsarsnitt kostar här i Sverige jämfört med USA. Inte att hon nödvändigt gjorde sitt kejsarsnitt i USA. 
    Du tror inte det kostar ganska lika fast det i Sverige betalas av skattepengar och i USA betalas av forsakringar - och beroende pa forsakring betalar man mer eller mindre i avgift precis som du betalar patientavgift i Sverige.

Att ett genomsnittspris i USA är 35000 dollar, betyder inte att man betalar det om man ar forsakrad. Att saga det är gratis  i sverige nar det betalas via skattsedeln ar ju fel om man ska jamfora kostnaderna.
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-10-02 13:28:36 följande:

Många älskar USA och vill gärna bo där - en tid. Martin Gelin bodde i New York i 23 år. Men när han och hans fru fick barn kunde de inte bo kvar där. De flyttade till Europa.

"Efter 23 år som journalist i USA flyttar Martin Gelin till Frankrike. ?I århundraden har familjer korsat Atlanten i hopp om att deras barn ska få ett bättre liv. Vi åker härifrån av samma anledning?, skriver han.
    ---
    Min son föddes på Manhattan, så han kommer alltid att vara amerikan. Det är något vackert och generöst med USA: föds du här så blir du automatiskt medborgare, utan krångel.
    ---
    Förlossningen kostade en halv miljon. Det är ingen ovanlig summa här, drygt 50 000 dollar. Vi behövde till slut bara betala en bråkdel av det, eftersom min fru har en så bra sjukförsäkring genom sitt jobb. Men jag kunde inte låta bli att grubbla över hur många tusentals andra mammor som nekades den lyxiga vård vi fick. Eller vad som hade hänt om min fru blivit uppsagd en månad tidigare.
    ---
    Sommaren då min son föddes upphävde Högsta domstolen delstaten New Yorks vapenrestriktioner, som bidragit till att delstaten har ett av de lägsta mordtalen i USA (även om det inte alltid är den bild man får i nyhetsmedier). Fler vapen skulle nu få flöda fritt även här. Hos barnläkaren satt det plötsligt en skylt i lobbyn: just här får du inte bära med dig ditt vapen. Varje privat institution i New York fick nu själva försöka förbjuda vapen i sina lokaler.
    ---
    Under de drygt två decennier då jag bott i USA har nästan en miljon amerikaner dött av skjutvapen, lika många i bilolyckor. En halv miljon har dött av drogöverdoser, oftast relaterat till opioidmissbruk. Det finns inga andra rika demokratier med liknande siffror. Trots att USA är mycket rikare än Europa är medellivslängden för amerikaner omkring åtta år kortare än för sydeuropéer. 

Problemet är inte att amerikaner, på individuell nivå, inte bryr sig om sina grannar. Tvärtom är det få platser i världen där jag träffat människor som uttrycker en så instinktiv empati. Det är ett land fullt av anständiga människor, som gång på gång misslyckas med att skapa ett anständigt samhälle.
    ---
    USA är den enda rika demokratin utan garanterad betald föräldraledighet. Vissa mammor tvingas tillbaka till jobbet tre, fyra dagar efter födseln. Vissa pappor kan inte ens vara med vid födseln. Barnomsorgen är dyrast i världen.
    ---
    I de flesta länder blir föräldrar lyckligare när de får barn, men i USA blir de olyckligare. " www.dn.se/kultur/martin-gelin-jag-alskar-new-york-men-det-gar-inte-att-leva-i-usa/

Ja, det var en persons åsikter om att leva i USA. Men han har över 20 års erfarenhet av att bo där.

Tragiskt med en journalist som inte ens klarar av att ta redan på hur detta faktist löses.
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2024-10-02 16:09:06 följande:
    Just pga att vi betalar skatt i Sverige så kostar ett kejsarsnitt enbart en patientavgift på någon hundralapp. Vilket innebär att det är gratis för oss, svenska medborgare. 

Hon gjorde en jämförelse, eftersom det i USA kostar mycket även med försäkring. Förstod inte du det? 🤔
    Du far ju jamfora med v d du betalar i skatt och premier. Du kan ju inte bara jamfora egenavgifter rakt av.
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-10-02 18:52:09 följande:

Ja och? Han hade bott där, han älskade New York men ansåg att nackdelarna övervägde när han fick barn. Så hans erfarenheter av att bo där i över 20 år är ogiltigförklarade iom att han "jobbat för de rödgröna".

Jamendåså, alla som inte röstat på de "rödgröna" kommer automatiskt att trivas i USA då.

Men för varje sådan finns det nog minst lika många som inte kan tänka sig att bo i t ex Sverige istället med barn. Men de hör man inte så mycket klagomål ifrån. Alla värderar olika, och det gör inte det ena till mer sanning än det andra. Men hans klagomal går i linje med rödgrön politik, och det verkar ju genomsyra hans preferenser att kanske vilja inkassera lång foräldraledighet på bekostnad av sämre skola.
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-10-02 23:49:27 följande:
    Lösa vadå? Att USA inte är ett särskilt bra land för barn att växa upp i? Det var inte bara han som tyckte så utan även hans amerikanska fru. De löste det för sin personliga del genom att flytta till Paris.
    Lösa det jag specifikt fetstilade och kommenterade.
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-10-03 00:13:56 följande:
    Förlossningen? Det var ju inte något problem för dem eftersom just hans fru hade en bra försäkring via sin arbetsgivare. Men det löste ju inte det problemet för de som inte hade en sådan försäkring.

Dessutom var det inte bara det som han hakade upp sig påHD som upphävde New Yorks vapenrestriktioner. Ja, jag brukar säga att amerikanerna älskar vapen mer än barn.

"Under de drygt två decennier då jag bott i USA har nästan en miljon amerikaner dött av skjutvapen, lika många i bilolyckor. En halv miljon har dött av drogöverdoser, oftast relaterat till opioidmissbruk. Det finns inga andra rika demokratier med liknande siffror. Trots att USA är mycket rikare än Europa är medellivslängden för amerikaner omkring åtta år kortare än för sydeuropéer.

Även här i det förhållandevis trygga New York får elever på grundskolorna nu genomföra ?active shooter drills?, det vill säga kura ihop sig under skolbänkarna och lära sig olika knep för att undvika att bli dödade av en potentiell skolskjutare. Det speglar ett system där åtgärderna mot de värsta samhällsproblemen individualiserats till en så extrem grad att skolorna får lära tioåringar tekniker från krigens slagfält i stället för att regeringen genomför uppenbara regleringar av grova vapen.
    ---
    I en studie av 22 rika länder, genomförd av amerikanska National Institute of Health, har USA störst ?happiness gap?, klyftan i upplevd lycka före och efter föräldraskapet. I de flesta länder blir föräldrar lyckligare när de får barn, men i USA blir de olyckligare. " www.dn.se/kultur/martin-gelin-jag-alskar-new-york-men-det-gar-inte-att-leva-i-usa/

Ja, vet ju alla att föräldrar i USA förväntas börja spara till barnens college så snart de fötts. Det räcker inte heller med vilket college som helst för medelklassföräldrar, det ska var något av de berömda privata. Vilket förstås betyder en massa stress.

"Redan när barnen är två, tre år gamla tävlas det om att komma in på rätt Montessoriskola eller ett lagom prestigefyllt dagis, sedan gärna någon av de svindyra privatskolorna"

Författaren Zadie Smith återvände till England efter tio år i USA och Martin Gelin intervjuade henne.

"Vännerna i Kilburn varnade henne för att Europa håller på att kollapsa, att främlingsfientliga krafter tar över, att välfärden urholkas. Smith var så förberedd på det där att hon i stället blev chockad av hur mycket av det offentliga som återstod. ?Efter tio år i USA framstår även spillrorna av den europeiska välfärdsmodellen som ett mirakel? sade hon."

Martin Gelins bok ska jag läsa:

?I morgon är jag långt härifrån. Ett avskedsbrev till USA? 
    Skrivet av en överklassnobb om andra överklassnobbar. Men kanske det funkar så på manhattan i NY,  där inte vanligt folk har råd att bo. Dessa skriverier handlar antingen om världsfrånvända rika snobbar eller fattigt trailer trash som lever på meth. 95% av befolkningen känner inte alls igen sig i dravlet som sprids i dessa texter.
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2024-10-03 11:25:21 följande:
    Ja?

Fortfarande så kan det kosta mycket även med en försäkring. Något de aldrig gör i Sverige så länge man är svensk medborgare. 
    Inte heller helt rätt, även svenska medborgare kan måsta betala allt vad det faktist kostar i Sverige.
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2024-10-03 18:46:37 följande:
    Missförstår du med flitig eller? 
    Inget missforstånd av mig. Ditt påstående 'Fortfarande så kan det kosta mycket även med en försäkring. Något de aldrig gör i Sverige så länge man är svensk medborgare' är fel. Kanske du borde uttrycka dig bättre eller ta reda på fakta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Intressant) skrev 2024-10-03 22:39:50 följande:
    Det här var intressant. Förstår jag rätt att en svensk medborgare som är utskriven ur Sverige och bor i USA exempelvis får akut vård för några hundralappar bara som en person som är mantalsskriven i Sverige?

Vi säger att man bryter benet, är med i en bilolycka eller får en urinvägsinfektion som inte kan vänta tills man åker hem till USA igen. Den vården skulle bara behöva betalas "svensk" patientkostnad för? (dvs inte många kronor) Eller blir man återbetalningsskyldig och måste börja krångla på något sätt?

Vad händer om något ännu värre händer? Man får en stroke och blir en grönsak? Vem betalar då och blir man hemskickad till USA igen på något vis?
    Jag vet faktist inte, jag var själv förvånad över att det står så. Jag trodde faktist att man måste betala allt själv, akut som icke-akut vård. Det kan ju säkert vara svårt att definiera vad som anses akut. Att nödtorftigt gipsa ihop benet så man klarar transport hem, men inte operation så det blir riktigt bra, utan det får man göra hemma sedan, kanske. 

Grönsak gissar jag klassas som icke-nödvändig vård, knappen på respiratorn stängs av om man inte betalar ;) Här gäller det ju att ha forsäkring som täcker om man vill bli transporterad hem, men jag vet inte om det normalt täcks av en forsäkring heller. Ligger väl en klausul i det finstilta som man aldrig läser.
  • Tow2Mater
    asdfgh skrev 2024-10-06 09:14:28 följande:

Jag skulle inte vilja bo i USA, skulle känna mig som att jag hade en provanställning som aldrig tog slut. För att inte tala om att jag gillar 4v ledigt på sommaren.

Och innan ni börjar kommentera på att "det är inte så farligt" så baserar jag mina åsikter på fakta för amerikanska kollegor på mitt företag. Vårt företag är då ändå väldigt generöst med PTO och när du jobbat ett antal år ligger du på 5-6v/år men vi hade nyligen några kollegor som fick gå. Företaget var snällt och gav dem 1 mån uppsägningstid.

Sedan får de normalt arbetsloshetsersättning tills de hittat nytt jobb, vilket oftast inte tar så länge som i t ex Sverige då anställnings- och urvalsprocedurerna inte är lika plågsamma.
Svar på tråden Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?