• Anonym (Orolig mamma)

Överreagerade den andre? (Socanmäld)

Hoppas jag slipper alltför mycket påhopp nu :( Är i smärre kris. Häromdagen knuffade 10-årige sonen (som har drag av autism, vilket visserligen inte är någon ursäkt men det gör att det går snett ibland) till en tjej i klassen, men inte så hon föll omkull, så vitt jag fått höra av de andra barnen som var där (dotterns kompisar, som dock inte gillar sonen och alltså inte "försvarar" honom genom att underdriva). 

Tjejen sprang hem till sin pappa, som strax kom körande i full fart över gräsplanen och cykelvägen och nästan körde på min son. Han kastade sig ut och började skrika och svära åt honom, bland annat att han skulle socanmäla och se till så att "sockärringar snokar runt hos er och ser vad ni gör hela dagarna" och "jag vet var du bor" och (här skiljer sig dock sonen och dotterns återgivning sig åt) "kanske ska jag komma och hälsa på dig efter skolan och prata eller något annat". Därefter kastade han sig in i bilen och gasade iväg igen. Dotterns kompis sa att om de berättade det för någon vuxen skulle den där pappan nog bli polisanmäld. 

Sonen är nu rädd att mannen ska knacka på innan vi är hemma och slå honom, eller attackera honom när han är ute och cyklar. Det tror visserligen inte jag, men det säger en del om hur hotfullt han upplevde det, även om han flinade upp sig då inför kompisarna. 

Saken är den att det några dagar senare dök upp en kallelse till Socialtjänsten riktad till honom pga en orosanmälan. Sonen är jätteledsen och jag fullständigt förtvivlad. Vi har samarbetat med skolan ända från start och bildat ett starkt team för att hjälpa honom med de svårigheter han har och för första gången i sitt liv har han fått vänner. Ibland går det snett, men han är inte aggressiv eller fysiskt bråkig generellt utan har mer haft svårt att knyta an till folk innan. Ibland har han svårt med impulsivitet eller säger taskiga saker. Jag befarar att man ibland (om man inte känner till diagnosen) tolkar barn med npf som att deras beteende beror på dåliga hemförhållanden, när det i själva verket inte alls behöver ha med det att göra. En diagnos är givetvis ingen ursäkt, men det kan vara en förklaring och i detta fall göra att man inte direkt måste rusa till Soc (vilket känns överilat hur som  helst, tänk så många ärenden de skulle få om de gjorde så när barn knuffade varandra!). 

I min värld hade det lämpliga varit att pappan körde dit på sansat sätt och sa ifrån lagom mycket, utan hot och svordomar, och gjorde klart att han ringer till hans föräldrar om beteendet upprepas. Alternativt kunde han ha ringt till oss direkt. Det är orimligt att belasta myndigheter med sådana här saker, tycker jag, även om han ibland varit strulig i skolan men detta är en fråga för oss föräldrar och skolan i samarbete. Jag hoppas verkligen Soc ska förstå hur jag tänker och inte utsätta honom för en lång utredning :( Vad tycker ni, är jag helt ute och cyklar? Jag vill inte försvara hans handling och vi har pratat mycket om att man inte ska göra illa andra. 
  • Svar på tråden Överreagerade den andre? (Socanmäld)
  • SmulanFnulan

Och det här är så klart första gången något sånt här händer gällande sonen... eller inte. Säkert flera föräldrar som tänkt tanken men dotterns pappa slog slag i saken.

• Anonym (Q)
    Anonym (Mom) skrev 2024-09-24 15:38:19 följande:

Det är så många bitar av hörsägen här att det är svårt att veta hur hårt din son knuffade henne, hur hon uppfattade det och hur hennes pappa verkligen betedde sig. 

Hur som helst är det nolltolerans på att ge sig på andra fysiskt, så där får du backa. Hur otrevlig flickans pappa än var så lär din son inte ge sig på hans dotter igen, så pappan gjorde kanske något rätt under omständigheterna. Man ska inte behöva gå till skolan och vara rädd för att någon ska knuffas eller behandla en illa. 

Tror inte det blir någon lång utredning, men det beror kanske på omständigheterna. De har nog fullt upp med många olika ärenden. 

När min son har varit knasig i skolan (inget fysiskt, bara extremt pratsam) så har jag sagt till honom att om han inte skärper sig så kommer jag befinna mig i skolan och hålla koll på honom. Bara det fick honom att skärpa sig. Det värsta ett barn kan tänka sig är att ha mamma där hela dagarna. 

Så du tycker att om ett barn som knuffar till ett annat barn ska bli skrämd av en vuxen karl? Ingen ska behöva gå till skolan och vara rädd. Detta gäller även TS son. Han blev hotad. Barn har knuffat varandra på alla raster, i alla år. Men när en vuxen människa hotar ett barn, går man över gränsen. Min svar grundar sig i samma information som du har fått. Om det gått till som TS skriver, så är det mannen som är den största boven.
  • Anonym (Q)

Har det gått till som i beskrivningen och i dina inlägg, så är det mannen som är problemet. Jag hade övervägt en polisanmälan om det. Men det blir löjligt nu när en socanmälan har gjorts. Då ser det ut som om det är en hämnd.

• Spucks

Du har nog ingenting att frukta från soc. Däremot ska du berätta hur han uppträde mot din son (och att det finns flera vittnen till det) och fråga om de tycker du ska polisanmäla händelsen.

• Anonym (Jo)

TS, andas! 
    Barn gör fel oavsett npf eller inte. Det är
    mänskligt. Så fort ni haft möte på soc och du förklarar att ditt barn har resurs, att ni arbetar i team så kommer dom att förstå att hemförhållanden är goda och att ni gör allt ni kan. Men dom behöver utreda. 

Jag blev kallad till SOC efter en anmälan min exman fick (men jag hade ensamvårdnad Så jag blev kallad) och jag hade ångest, mådde dåligt. Men jag hade koll på läget och det var SKÖNT att få det bekräftat. Inte samma sak, men känslan av att bli kallad till soc är inte roligt. 

• EpicF
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-09-24 15:42:57 följande:
    Tack. Ja, sonens pappa kanske borde göra det. Å andra sidan är jag rädd att han ställer till ännu mer elände för oss då. Man får en känsla av att de själva haft påhälsning av Soc och att detta är något han gör bara för att straffa sonen på något sätt. En del människor går det nog inte att prata till rätta. 

Jag får se hur Soc resonerar, önskar jag kunde ringa upp handläggaren i förväg för att slippa våndas en hel vecka :( Kanske tycker de som jag att det snarare är pappan som har problem och borde utredas. Att ett barn någon gång knuffar till någon är vissserligen inte ok, men inte skäl till en utredning utan det rimliga är att vi har ett allvarligt samtal med sonen om nolltolerans för sådant. Annars skulle ju Soc inte hinna med annat än att reda i barnbråk hela dagarna tänker jag. 
    Varför ringet du inte upp handläggaren då? 

Dessutom tycker jag att ni ska polisanmäla pappan för olaga hot. Hans beteende var verkligen inte ok. 
  • Anonym (Pappa till tre barn)

Barn knuffas ibland. Det är ingen big deal även om det ska undvikas. Pappans beteende är dock verkligen inte okej.

• Ess
    Jemp skrev 2024-09-24 17:28:28 följande:

Jag tycker pappan verkar gjort mest fel här (i bemötandet av sonen).

Soc-anmälan för detta låter överdrivet, men halva ditt inlägg handlar just om att ta sonen i försvar och detta verkar inte vara första gången? Så kanske ligger det mer bakom. 

Det känns som om det ligger mer bakom pappans agerande. Att detta blev droppen.
  • Anonym (Hj)

Låter som att farsan är ett riktigt psykfall. Barn begår misstag, i synnerhet barn med diagnoser. Det sansade av honom att göra vore att helt enkelt kontakta dig istället för att skrämma livet ur sonen. Han borde inte ha barn om han inte kan förstå det.

• Anonym (mobbad)

Idiotiskt beteende av pappan såklart men samtidigt önskar jag att min pappa hade sagt till den kille i klassen som förstörde livet för flera av oss. Har men än idag av att som liten tjej utsatts för våld nästan varje rast av en kille och några av hans vänner. Våld är inte ok och jag tycker inte att det är normalt att knuffas, det hade jag aldrig gjort i skolan, jag hade empati. Barn som inte respekterar det borde få veta det, kanske hade pappan tröttnat på att alla måste anpassa sig till killen och inte tvärtom. Jag vet absolut inte om det här är en liknande situation kanske är det snarare ditt barn som är utsatt men bidrar med perspektivet från en som blivit utsatt för fysiskt våld i skolan.

Svar på tråden Överreagerade den andre? (Socanmäld)