• Anonym (Orolig mamma)

Överreagerade den andre? (Socanmäld)

Hoppas jag slipper alltför mycket påhopp nu :( Är i smärre kris. Häromdagen knuffade 10-årige sonen (som har drag av autism, vilket visserligen inte är någon ursäkt men det gör att det går snett ibland) till en tjej i klassen, men inte så hon föll omkull, så vitt jag fått höra av de andra barnen som var där (dotterns kompisar, som dock inte gillar sonen och alltså inte "försvarar" honom genom att underdriva). 

Tjejen sprang hem till sin pappa, som strax kom körande i full fart över gräsplanen och cykelvägen och nästan körde på min son. Han kastade sig ut och började skrika och svära åt honom, bland annat att han skulle socanmäla och se till så att "sockärringar snokar runt hos er och ser vad ni gör hela dagarna" och "jag vet var du bor" och (här skiljer sig dock sonen och dotterns återgivning sig åt) "kanske ska jag komma och hälsa på dig efter skolan och prata eller något annat". Därefter kastade han sig in i bilen och gasade iväg igen. Dotterns kompis sa att om de berättade det för någon vuxen skulle den där pappan nog bli polisanmäld. 

Sonen är nu rädd att mannen ska knacka på innan vi är hemma och slå honom, eller attackera honom när han är ute och cyklar. Det tror visserligen inte jag, men det säger en del om hur hotfullt han upplevde det, även om han flinade upp sig då inför kompisarna. 

Saken är den att det några dagar senare dök upp en kallelse till Socialtjänsten riktad till honom pga en orosanmälan. Sonen är jätteledsen och jag fullständigt förtvivlad. Vi har samarbetat med skolan ända från start och bildat ett starkt team för att hjälpa honom med de svårigheter han har och för första gången i sitt liv har han fått vänner. Ibland går det snett, men han är inte aggressiv eller fysiskt bråkig generellt utan har mer haft svårt att knyta an till folk innan. Ibland har han svårt med impulsivitet eller säger taskiga saker. Jag befarar att man ibland (om man inte känner till diagnosen) tolkar barn med npf som att deras beteende beror på dåliga hemförhållanden, när det i själva verket inte alls behöver ha med det att göra. En diagnos är givetvis ingen ursäkt, men det kan vara en förklaring och i detta fall göra att man inte direkt måste rusa till Soc (vilket känns överilat hur som  helst, tänk så många ärenden de skulle få om de gjorde så när barn knuffade varandra!). 

I min värld hade det lämpliga varit att pappan körde dit på sansat sätt och sa ifrån lagom mycket, utan hot och svordomar, och gjorde klart att han ringer till hans föräldrar om beteendet upprepas. Alternativt kunde han ha ringt till oss direkt. Det är orimligt att belasta myndigheter med sådana här saker, tycker jag, även om han ibland varit strulig i skolan men detta är en fråga för oss föräldrar och skolan i samarbete. Jag hoppas verkligen Soc ska förstå hur jag tänker och inte utsätta honom för en lång utredning :( Vad tycker ni, är jag helt ute och cyklar? Jag vill inte försvara hans handling och vi har pratat mycket om att man inte ska göra illa andra. 
  • Svar på tråden Överreagerade den andre? (Socanmäld)
  • Anonym (Orolig mamma)
    EpicF skrev 2024-10-18 12:37:03 följande:
    Varför bor ni kvar? 
    Det har lugnat ner sig i området nu och jag tänker att det borde vara lugnt i en by som den här. Förhoppningsvis lugnar den här galna pappan ner sig nu, om det nu inte blir ännu värre nu när jag polisanmält honom. Jag frågade om jag borde låta det hela rinna ut i sanden, men det tyckte de absolut inte. De rubricerar det som försök till grov misshandel och ofredande. Gör han något mer ska jag ringa dem och anmäla det också säger de. Får se om de lägger ner fallet pga svårt att bevisa eller om de utreder. Han har efter första incidenten kört förbi sonen och blängt på honom och även kört förbi och plötsligt gasat upp precis när han passerat vår dotter, så nu fick det vara nog kände jag. Vi tar inte mer skit. 
  • Anonym (Orolig mamma)

IGEN.... alltså vad är det för fel på den människan? Idag cykladehans barn runt o glodde på sonen (kan kalla honom Nisse) och hans kompisar o pekadefinger åt dem flera gånger. Tillslut surade Nisse ur och pekade finger tillbaka. Då kom de fram till dem o Nisse sa irriterat  "Vad håller ni på med?". Tjejen sa triumferande att nu skulle hon ringa sin pappa. "Gör det om du vill. Jag är inte rädd för honom" ljög Nisse o så cyklade han o vännerna iväg. 

Lång historia kort: pappan tog med sig hela familjen o hetskörde runt efter dem på skogsvägar i området genom att spåra dem på en Snap-karta som dottern hade. Kompisarna kom på det o dolde sina positioner. Pappan cirkulerade med bilen runt skogen, nån annan i familjen cyklade o andra letade efter dem till fots. Nisse o kompisarna hade panik. Nisse tog en annan stig än kompisarna o när han slutligen vågade sig ur skogen mötte han sin kompis "Pelle" som sa att pappan sagt att Pelle "inte gjort nåt fel men att Nisse hade gjort väldigt fel mot hans barn o att han inte skulle leta efter honom mer idag men att han visste var Nisse bor o att han ska ta/plocka/fånga (han mindes inte ordet men nåt sånt) honom imorgon på morgonen eller någon annan gång. "

Nisse jätterädd att pappan ska ta honom påväg till skolan. Jag har sett den människan o han ser inte riktigt stabil ut. Jag sms:ade kuratorn på skolan och han vidarebefodrade till rektor o lärare. Jag ska följa sonen imorgon o har lämnat in en ny polisanmälan. Det måste ju ta slut nångång, vad är det han vill oss egentligen? Jag är van vid aggressiva personer i mitt jobb men där är man inte ensam och man har larm och lås och sånt. Privat är en annan sak. Jag hoppas detta blir sista grejen han gör mot Nisse för han har inga proportioner alls.

• Anonym (Guder)

Herregud!  
    Ring 112 direkt om pappan är utanför ert hus eller så. 

Det behövs ju en Soc-anmälan också eftersom knäpphuvet har barn, men det får man väl räkna med att Polisen och kuratorn fixar. Det lär bara bli värre för er om du gör det. 

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Guder) skrev 2024-11-03 20:52:04 följande:

Herregud!  
    Ring 112 direkt om pappan är utanför ert hus eller så. 

Det behövs ju en Soc-anmälan också eftersom knäpphuvet har barn, men det får man väl räkna med att Polisen och kuratorn fixar. Det lär bara bli värre för er om du gör det. 

Ja, ska berätta för Soc om det när jag ska dit på tisdag (utredning pga lögnanmälan från pappan). Hittills har soc inte brytt sig om det han gjort alls men hoppas som du säger att polisen eller kuratorn fixar det. 
  • Anonym (Polly)

Nu får vi en del av storyn och det är oklart vad som hade hänt och hur hårt din son knuffade flickan.
    Hade någon gett sig på mitt barn hade jag gjort precis allt, för att detta ska få ett omedelbart slut. 
    Det låter på din son som att det är osannolikt att han närmar sig flickan igen, vilket måste ha varit pappans avsikt. 
    Har pappan gått över gränsen hoppas jag att det också får rätt konsekvenser. 

• Anonym (Guder)
    Anonym (Polly) skrev 2024-11-03 23:12:56 följande:

Nu får vi en del av storyn och det är oklart vad som hade hänt och hur hårt din son knuffade flickan.
    Hade någon gett sig på mitt barn hade jag gjort precis allt, för att detta ska få ett omedelbart slut. 
    Det låter på din son som att det är osannolikt att han närmar sig flickan igen, vilket måste ha varit pappans avsikt. 
    Har pappan gått över gränsen hoppas jag att det också får rätt konsekvenser. 

Om man klickar på de tre punkterna uppe till höger i TS inlägg kan man välja Visa endast. Då kan du se allt TS skrivit i tråden och kommer då upptäcka att det inte finns några tveksamheter om var problemet ligger (det andra barnets mycket aggressiva och dysfunktionella pappa). 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Guder) skrev 2024-11-04 06:25:38 följande:
    Om man klickar på de tre punkterna uppe till höger i TS inlägg kan man välja Visa endast. Då kan du se allt TS skrivit i tråden och kommer då upptäcka att det inte finns några tveksamheter om var problemet ligger (det andra barnets mycket aggressiva och dysfunktionella pappa). 
    Tack för stödet. Jag har den här tråden lite för att påminna mig om det också, så jag inte blir "gaslightad" av den där pappan att tro något annat. Vi vill bara få leva våra liv i fred men han har dragit igång något jättestort. Det är verkligen trakasserier. Jag hoppas han får ångra det i slutänden.
  • Anonym (Orolig mamma)

Nu visade det sig att han hotat sonens kompis också och sagt att han och de andra inte får umgås med min son. Han svor jättemycket åt kompisen och sa också att min son och hans pappa (min man alltså, rörigt..) är fega "för att de inte vågar komma hem till honom". Mig nämnde han inte ens. Maken tyckte mest det var konstigt sagt, det handlar inte om feghet utan om att lösa saker som man ska. Han har ingen lust att ringa på hos galningen och ha nånslags slagsmål även om han själv förmodligen skulle vinna med sina två meter och hundratjugo kilo muskler, tursamt nog styrda av en smart hjärna och ett varmt hjärta. Kanske gör detta att han nu verkar dra in fler barn att fler föräldrar reagerar och kan vittna så småningom.

• Anonym (Guder)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-11-04 08:40:48 följande:

Nu visade det sig att han hotat sonens kompis också och sagt att han och de andra inte får umgås med min son. Han svor jättemycket åt kompisen och sa också att min son och hans pappa (min man alltså, rörigt..) är fega "för att de inte vågar komma hem till honom". Mig nämnde han inte ens. Maken tyckte mest det var konstigt sagt, det handlar inte om feghet utan om att lösa saker som man ska. Han har ingen lust att ringa på hos galningen och ha nånslags slagsmål även om han själv förmodligen skulle vinna med sina två meter och hundratjugo kilo muskler, tursamt nog styrda av en smart hjärna och ett varmt hjärta. Kanske gör detta att han nu verkar dra in fler barn att fler föräldrar reagerar och kan vittna så småningom.

Usch, stackars hans barn!  

Uppmuntra de andra föräldrarna att också berätta för skolan. Förmodligen vet skolan mer om den här familjen än det som har kommit fram nu och ju mer info de samlar på sig och lämnar till Soc desto bättre. Jag har svårt att tänka mig annat än att Soc varit inkopplade sedan länge och att det är därför Soc-anmälan av er var en hämnd som låg nära till hands för den där pappan. Men Soc är ibland otroligt handlingsförlamade, så ju mer info de får desto bättre. Blir det tyst från skolan kan familjen försvinna bland pappershögarna på soc-kontoret. 

• molly50
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-11-04 08:40:48 följande:

Jag tycker du ska prata med de andra föräldrarna och be dem att prata med skolan också.
    Ju fler ni är ju större är chansen att något händer.
    Och jag hoppas också att din sons kompis inte lyssnar på den här pappan.
    Han har ingen rätt att tala om för andras barn vilka de får umgås med och inte.
    Och för varje gång den här pappan går över gränsen så tycker jag du ska göra en ny anmälan.
    Då ökar chanserna för ett åtal.
Svar på tråden Överreagerade den andre? (Socanmäld)