• Anonym (Orolig mamma)

Överreagerade den andre? (Socanmäld)

Hoppas jag slipper alltför mycket påhopp nu :( Är i smärre kris. Häromdagen knuffade 10-årige sonen (som har drag av autism, vilket visserligen inte är någon ursäkt men det gör att det går snett ibland) till en tjej i klassen, men inte så hon föll omkull, så vitt jag fått höra av de andra barnen som var där (dotterns kompisar, som dock inte gillar sonen och alltså inte "försvarar" honom genom att underdriva). 

Tjejen sprang hem till sin pappa, som strax kom körande i full fart över gräsplanen och cykelvägen och nästan körde på min son. Han kastade sig ut och började skrika och svära åt honom, bland annat att han skulle socanmäla och se till så att "sockärringar snokar runt hos er och ser vad ni gör hela dagarna" och "jag vet var du bor" och (här skiljer sig dock sonen och dotterns återgivning sig åt) "kanske ska jag komma och hälsa på dig efter skolan och prata eller något annat". Därefter kastade han sig in i bilen och gasade iväg igen. Dotterns kompis sa att om de berättade det för någon vuxen skulle den där pappan nog bli polisanmäld. 

Sonen är nu rädd att mannen ska knacka på innan vi är hemma och slå honom, eller attackera honom när han är ute och cyklar. Det tror visserligen inte jag, men det säger en del om hur hotfullt han upplevde det, även om han flinade upp sig då inför kompisarna. 

Saken är den att det några dagar senare dök upp en kallelse till Socialtjänsten riktad till honom pga en orosanmälan. Sonen är jätteledsen och jag fullständigt förtvivlad. Vi har samarbetat med skolan ända från start och bildat ett starkt team för att hjälpa honom med de svårigheter han har och för första gången i sitt liv har han fått vänner. Ibland går det snett, men han är inte aggressiv eller fysiskt bråkig generellt utan har mer haft svårt att knyta an till folk innan. Ibland har han svårt med impulsivitet eller säger taskiga saker. Jag befarar att man ibland (om man inte känner till diagnosen) tolkar barn med npf som att deras beteende beror på dåliga hemförhållanden, när det i själva verket inte alls behöver ha med det att göra. En diagnos är givetvis ingen ursäkt, men det kan vara en förklaring och i detta fall göra att man inte direkt måste rusa till Soc (vilket känns överilat hur som  helst, tänk så många ärenden de skulle få om de gjorde så när barn knuffade varandra!). 

I min värld hade det lämpliga varit att pappan körde dit på sansat sätt och sa ifrån lagom mycket, utan hot och svordomar, och gjorde klart att han ringer till hans föräldrar om beteendet upprepas. Alternativt kunde han ha ringt till oss direkt. Det är orimligt att belasta myndigheter med sådana här saker, tycker jag, även om han ibland varit strulig i skolan men detta är en fråga för oss föräldrar och skolan i samarbete. Jag hoppas verkligen Soc ska förstå hur jag tänker och inte utsätta honom för en lång utredning :( Vad tycker ni, är jag helt ute och cyklar? Jag vill inte försvara hans handling och vi har pratat mycket om att man inte ska göra illa andra. 
  • Svar på tråden Överreagerade den andre? (Socanmäld)
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Det var förmodligen droppen för flickans pappa och han kände kanske att ni och skolan behöver mer hjälp för att hantera din son innan han skadar någon allvarligt. 

• Anonym (Orolig mamma)

TILLÄGG:

Det är alltså inte så att han och flickan har någon tidigare konflikt som gjort att "bägaren runnit över", de har i stort sett inget med varandra att göra. Däremot kan hon säkert ha skvallrat och överdrivit hemma om hans (och andras) eskapader. För visst, ett barn med sociala svårigheter kan vara en påfrestning i en klass, men han är inget "extremfall", mest tillbakadragen och ibland hoppar det grodor ur munnen på honom. Han brukar inte vara våldsam. Jag tycker allt det här är så konstigt och undrar hur den där pappan fungerar hemma hos sig egentligen. 

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-24 15:27:58 följande:

Det var förmodligen droppen för flickans pappa och han kände kanske att ni och skolan behöver mer hjälp för att hantera din son innan han skadar någon allvarligt. 

Nej, han brukar inte gå på folk fysiskt. Och enligt barnen runtom var det bara en lätt knuff utan att hon föll (inte ok ändå).
  • Anonym (Kalla)

Vad sa pappan när du ringde upp honom? För jag förmodar att du ringde direkt när sonen kom och berättade hur pappan uppträtt?

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-09-24 15:31:06 följande:

Vad sa pappan när du ringde upp honom? För jag förmodar att du ringde direkt när sonen kom och berättade hur pappan uppträtt?

Nej, jag ringde inte upp honom därför att jag upplevde att han var så pass hotfull att det bara skulle göra situationen värre för oss. En sådan människa vill man hålla på avstånd. Jag pratade med sonen om att hålla sig långt från den där flickan för att vara säker på att inte orsaka mer bråk. Jag nämnde incidenten för skolan för att be dem hålla ett extra öga också.

Inte kunde jag tro att han faktiskt skulle göra en anmälan, det är ju sanslöst. Men kanske hade det varit klokt att ha ringt honom. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-09-24 15:34:21 följande:
    Nej, jag ringde inte upp honom därför att jag upplevde att han var så pass hotfull att det bara skulle göra situationen värre för oss. En sådan människa vill man hålla på avstånd. Jag pratade med sonen om att hålla sig långt från den där flickan för att vara säker på att inte orsaka mer bråk. Jag nämnde incidenten för skolan för att be dem hålla ett extra öga också.

Inte kunde jag tro att han faktiskt skulle göra en anmälan, det är ju sanslöst. Men kanske hade det varit klokt att ha ringt honom. 
    Tycker definitivt att du ska ringa upp honom och fråga vad han sysslar med. Inte skrika och hota, men ställa frågan på ett sansat sätt. Som han beter sig är inte ok. Jag hade sedan avslutat samtalet med att om han gör likadant igen så blir det en polisanmälan. 
  • Anonym (Mom)

Det är så många bitar av hörsägen här att det är svårt att veta hur hårt din son knuffade henne, hur hon uppfattade det och hur hennes pappa verkligen betedde sig. 

Hur som helst är det nolltolerans på att ge sig på andra fysiskt, så där får du backa. Hur otrevlig flickans pappa än var så lär din son inte ge sig på hans dotter igen, så pappan gjorde kanske något rätt under omständigheterna. Man ska inte behöva gå till skolan och vara rädd för att någon ska knuffas eller behandla en illa. 

Tror inte det blir någon lång utredning, men det beror kanske på omständigheterna. De har nog fullt upp med många olika ärenden. 

När min son har varit knasig i skolan (inget fysiskt, bara extremt pratsam) så har jag sagt till honom att om han inte skärper sig så kommer jag befinna mig i skolan och hålla koll på honom. Bara det fick honom att skärpa sig. Det värsta ett barn kan tänka sig är att ha mamma där hela dagarna. 

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (L) skrev 2024-09-24 15:38:01 följande:
    Tycker definitivt att du ska ringa upp honom och fråga vad han sysslar med. Inte skrika och hota, men ställa frågan på ett sansat sätt. Som han beter sig är inte ok. Jag hade sedan avslutat samtalet med att om han gör likadant igen så blir det en polisanmälan. 
    Tack. Ja, sonens pappa kanske borde göra det. Å andra sidan är jag rädd att han ställer till ännu mer elände för oss då. Man får en känsla av att de själva haft påhälsning av Soc och att detta är något han gör bara för att straffa sonen på något sätt. En del människor går det nog inte att prata till rätta. 

Jag får se hur Soc resonerar, önskar jag kunde ringa upp handläggaren i förväg för att slippa våndas en hel vecka :( Kanske tycker de som jag att det snarare är pappan som har problem och borde utredas. Att ett barn någon gång knuffar till någon är vissserligen inte ok, men inte skäl till en utredning utan det rimliga är att vi har ett allvarligt samtal med sonen om nolltolerans för sådant. Annars skulle ju Soc inte hinna med annat än att reda i barnbråk hela dagarna tänker jag. 
  • Anonym (Obehagligt)

Det är flickans pappa som borde ha blivit socanmäld som går på ett barn på ett sådant aggressivt och impulsivt okontrollerat sätt. Man undrar ju hur han är mot sitt eget barn när han inte verkar kunna kontrollera sin ilska.

Kontakta rektor och Socialtjänsten och berätta din version och glöm inte att berätta om hur pappan kom körandes rakt över skolgården och kunnat köra på ett barn och hur han skrek på din son. 

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Obehagligt) skrev 2024-09-24 15:45:04 följande:

Det är flickans pappa som borde ha blivit socanmäld som går på ett barn på ett sådant aggressivt och impulsivt okontrollerat sätt. Man undrar ju hur han är mot sitt eget barn när han inte verkar kunna kontrollera sin ilska.

Kontakta rektor och Socialtjänsten och berätta din version och glöm inte att berätta om hur pappan kom körandes rakt över skolgården och kunnat köra på ett barn och hur han skrek på din son. 

Precis så tänker jag också. Känns skönt att få bekräftat att det inte bara är jag som tänker så (som inte är helt opartisk..). Barnen som såg det tyckte bevisligen också att han var obehaglig och flickan som satt med i baksätet såg skamsen och ledsen ut. Efteråt (enligt barnen) föste han ur henne och hennes cykel från bilen och sa barskt åt henne att cykla hem. 
Svar på tråden Överreagerade den andre? (Socanmäld)