• EpicF

Överreagerade den andre? (Socanmäld)

Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-09-24 15:42:57 följande:
    Tack. Ja, sonens pappa kanske borde göra det. Å andra sidan är jag rädd att han ställer till ännu mer elände för oss då. Man får en känsla av att de själva haft påhälsning av Soc och att detta är något han gör bara för att straffa sonen på något sätt. En del människor går det nog inte att prata till rätta. 

Jag får se hur Soc resonerar, önskar jag kunde ringa upp handläggaren i förväg för att slippa våndas en hel vecka :( Kanske tycker de som jag att det snarare är pappan som har problem och borde utredas. Att ett barn någon gång knuffar till någon är vissserligen inte ok, men inte skäl till en utredning utan det rimliga är att vi har ett allvarligt samtal med sonen om nolltolerans för sådant. Annars skulle ju Soc inte hinna med annat än att reda i barnbråk hela dagarna tänker jag. 
    Varför ringet du inte upp handläggaren då? 

Dessutom tycker jag att ni ska polisanmäla pappan för olaga hot. Hans beteende var verkligen inte ok. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-09-25 10:38:31 följande:

Du skriver att det går snett ibland. Hur ofta händer såna här saker? Antingen är pojkens pappa fullkomligt skogstokig eller så är historien längre än vad du berättar

Pojkens pappa är nog normalt. Flickans pappa, hon som blev knuffad av ts son, är dock inte normal. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-09-25 10:52:41 följande:
    Ah, menade såklart flickans pappa. Tycker att det är svårt att avgöra med så lite information. Även om det såklart är helt fel agerande som vuxen så brister det tillslut för vissa
    Oavsett om det ligger mer bakom så ska inte en vuxen människa betee sig så mot ett barn. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-09-25 11:00:03 följande:
    Nej, är inte någon ursäkt för ett sånt beteende mot ett barn men kan vara en förklaring. Kan ju vara så att sonen behöver extra tillsyn i skolan om han återkommande ger sig på andra barn verbalt eller fysiskt.
    Enligt ts gör han inte det och han har även resursperson. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-09-25 11:06:40 följande:
    Stämmer det verkligen så är det alltså alternativ 1, att han är skogstokig. Såna människor finns såklart också. 
    Den pappan är skogstokig oavsett vad som stämmer eller inte. 
  • EpicF
    Lenobia skrev 2024-09-25 11:56:25 följande:

Man kan inte skylla på autism. Jag har autism, och en gång i tiden har jag varit tio år, men inte fan skulle jag knuffa en person. Det ligger inte ens i min världsbild. 
    Att han knuffade någon, har ingenting med hans diagnos att göra. 

Jo, för honom kan det bero på hans diagnos. Autism ter sig olika för olika personer och finns också i olika nivåer. Men man ska inte skylla enbart på diagnosen, men den ligger ofta till grund för beteendet. 

Förövrigt så verkar det inte som att ts skyller på sonens diagnos. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-09-25 11:55:45 följande:
    Där går våra åsikter isär. Även om det är en dålig reaktion så förstår jag frustrationen hos föräldrar vars barn blir utsatta för våld, mobbning mm i skolan. Jag kan se hur gränsen tillslut är nådd och det rinner över även om man normalt är relativt sansad.
    Det innebär dock inte att man ska betee sig som pappan i fallet gjorde. Nästa köra på ett barn, det är inte normalt oavsett orsak. 
  • EpicF
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-10-03 11:17:43 följande:

Ett alternativ är ju att polisanmäla skolan så får åklagaren titta närmare på hanteringen från deras sida. Det kan aldrig skada. 

Och du tror att ett sådant ärende hade lätt till åtal? 
  • EpicF
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-10-03 12:19:48 följande:
    Skolan har ett ansvar för vad som händer i skolan. Det finns rapporter om mobbning, trakasserier, våld, hot m.m. 
    Jag tycker det är befogat med polisanmälan, inte minst då det är barn inblandade.
    Socialtjänsten utreder inte skolan så meningslöst att anmäla dit. 
    I detta fallet så kommer en polisanmälan inte lede någonstans. 
  • EpicF
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-10-03 16:08:26 följande:
    Samtidigt är det förbjudet att anmäla för brott som inte begåtts. 
    Självklart. Om inget brott har gjorts så finns det inget att anmäla... 
  • EpicF
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-10-03 18:08:21 följande:
    Det är därför man ska anmäla skolan till polisen så att åklagare kan bedöma om ett eller flera brott har begåtts av skolan. 
    Skolan har inte begått något brott, så vad tänker du man ska anmäla för? 
  • EpicF
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-10-03 20:06:04 följande:
    Kan inte uttala mig i det enskilda fallet, men förekommer missförhållanden är det ju bra att det anmäls och granskas. Hur ska det komma till åklagarens kännedom om det inte anmäls? Då blir det ju ingen granskning. 
    Allt som polisanmäls kommer dock inte till åklagare. Många anmälningar lägs ner innan dess. 
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-10-04 06:56:34 följande:
    Helt sant, men bra att se om brott begåtts, hota barn som ts beskriver låter misstänkt.
    Ja, att hota ett barn är ett brott. Men i detta fallet hjälper inte att polisanmäla skola  då de inte är de som hotat ta son. Däremot borde ts överväga att polisanmäla pappan för olaga hot mot hennes son. 
  • EpicF
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-10-17 09:29:11 följande:

Jisses, nu har saker och ting spårat ur ännu mer. Igår slog "den galne pappans" son som är ett år yngre än vår (vi kan kalla vår son för Nisse och den andre pojken för Kalle) med knytnävarna. De hade rast och spelade ett bollspel ihop med andra barn och Nisse (vår pojk) bad honom hämta bollen. Nisse stod lutad mot sargen varpå Kalle attackerade honom bakifrån med knytnävarna och slog honom i huvudet, i nacken och på axlarna rejält hårt innan en vuxen lyckades dra bort honom. Då fortsatte Kalle slå och sparka den vuxne. Nisse gjorde ingenting tillbaka, varken sa något eller slog tillbaka vilket jag tyckte visade på att han inte är ett sådant monster som anmälan försöker måla upp honom som. 

Medan den vuxne höll i den sparkande Kalle skrek K: "Vi ska socanmäla er igen!" och "Min pappa kommer/ska döda dig!". Stunden efter kom en annan vuxen och drog med sig båda pojkarna och utan att ha sett förloppet skällde han ut mestadels Nisse och tvingade honom att be om ursäkt till Kalle (som ju var den som slagit Nisse), och sa att "händer det något mer kommer du att isoleras från de andra barnen och ha enskild undervisning och enskilda raster". Kalle vände på allt som hänt och hävdade att det var vi som hade gjort de här sakerna mot hans familj, som pappan har gjort mot oss. Troligen gick han sedan hem och sa till sin pappa att Nisse hade slagit honom, så nu vågar Nisse knappt gå ut överhuvudtaget. 

Nu kände jag att allt hade gått för långt. Nisse är ett barn och jag skyller inte det hela på honom och är inte arg på honom, mer ledsen för hans skull. Men den familjen kan inte må bra och min pojke är rädd. Jag skrev till vår handläggare på Soc och beskrev det hela och frågade om vi ska polisanmäla dem för det pappan gjorde. Jag hoppas också att de kollar upp hur de barnen har det för pappan verkar inte kunna kontrollera sig och det känns som Kalle riskerar att gå i hans fotspår om man inte vänder utvecklingen (jag är medveten om att även min son har gjort obetänksamma saker och dessa jobbar vi med). Kanske gör de redan detta, men pappan kan behöva stöd vad gäller humöret. 

Du ska polisanmäla den pojken för misshandeln han gjorde på din son. 

När det blir gjort kopplas automatiskt soc inn om det är minderåriga barn, vilket jag tolkar att det handlar om. 
  • EpicF
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-10-17 11:29:45 följande:
    Mjae, det känns ändå lite överdrivet när han bara går i 4:an. Jag hoppas snarare att Soc ska nappa på det och så ska vi ju troligen anmäla pappan för olaga hot. 
    Nej, det är inte överdrivet. Det barnet misshandlade er son. Att inte anmäla är bara dumt. 

Misshandel ska anmälas oavsett ålder på förövaren. Det som händer med minderåriga barn är socialen automatiskt blir inkopplad. Dvs det barnet och den familjen får hjälp. 

Och självklart ska ni anmäla pappan och även barnet för olaga hot. Pappan skulle ni ha anmält för länge sedan. 

Vad hoppas du soc ska nappa på? Soc gör inget om inget anmäls. 
  • EpicF
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-10-17 14:24:21 följande:
    Den första incidenten med bilen och det skedde utanför skoltid så det är förstås inte deras ansvar (kanske beskrev det hela lite luddigt så det lät som att det skedde då). Den andra incidenten tycker jag däremot att de borde ta tag i. Att kalla det misshandel är lite hårt i mitt tycke när det handlar om barn men det är mer pojkens beteende utöver det i den händelsen och det han sa som skulle göra mig orolig som personal, i synnerhet när de vet om den tidigare händelsen. Jag har dock inte hört av dem mer sedan personen ringde igår och berättade om det så antagligen händer det inget mer. 

Är i valet och kvalet om att ringa in en anmälan till Polisen om det där första men vi har varit med om så mycket underliga hotsituationer de senaste två åren, oberoende av varandra, att det börjar bli pinsamt. Vi bor på en liten plats men de senaste två åren har vi polisanmält att barnen blivit jagade av en maskerad person med kniv dagtid (sant!), att en annan person klädd i huva började närma sig och sedan springa mot min son i mörkret och förfölja honom ända fram till vår ytterdörr.

Vid ett annat tillfälle blev vi hotade av ett äldre ungdomsgäng (som brukar ställa till elände här på orten) sent på natten då de försökte ta sig in i huset och skrek hotfulla saker. När vi sa åt dem och maken fick tag i en av dem spårade det ur så de ringde alla sina vänner och det drällde in mängder av dem överallt in i trädgården och vi fick barrikadera oss inne medan man hörde dem säga saker som "ska vi ringa på och döda honom"  "Vi skjuter honom i ansiktet med raketer" och såna dumheter.

Vi var också med om en trafikolycka där en bil plötsligt bara svängde över till vårt körfält och rätt in i sidan på bilen så vi blev skadade allihop och anmälde föraren.

Häromsistens hittade vi vad som av en läkare på jobbet antogs vara mänskliga kvarlevor men som genom benanalys senare visade sig vara från ett djur.

Kort sagt skulle det kännas pinsamt att göra ännu en anmälan om en hotfull situation för det känns som att de ska tro att jag ljuger. Har aldrig varit med om så mycket skit som de senaste två åren men i övrigt är det här en lugn och trevlig plats där alla känner alla. Är ingen "dramaqueen" men har anmält när det hänt sådant som är så pass allvarligt, men vem kommer tro mig den här gången? 
    Varför bor ni kvar? 
  • EpicF
    Anonym (Obehagligt) skrev 2024-11-08 16:27:22 följande:
    Nej det är inte alls vanligt att säga
    Jo, inom rätt många barn "gäng" är det vanligt. Har varit så i åratal. 
Svar på tråden Överreagerade den andre? (Socanmäld)