• Anonym (Ängslig)

KBT är bullshit

Ni som lidit eller lider av någon form av psykisk ohälsa; har ni blivit hjälpt av KBT?
    Jag har gått i KBT till och från i många år för min ångest och har aldrig blivit hjälpt av det. För det första får KBT-psykologerna inte mig att känna som en människa utan som en programvara som ska programmeras om. För det andra så är det så enormt tidskrävande. Jag förstår att man ju måste jobba med sig själv, men alla dessa hemläxor och övningar blir så enormt svåra att hålla i huvudet när man befinner sig på gränsen till sammanbrott. Det har alltid slutat med att jag avbrutit min behandling för att jag inte hinner med tempot.
    Har läst lite om PDT och det verkar enligt mig vara en bättre behandlingsform. Tyvärr bekostas ju inte det av sjukvården vad jag vet? Någon som kan säga om det är värt att lägga ut dessa pengar själv på en PDT-behandling?
  • Svar på tråden KBT är bullshit
  • ClumsySmurf

KBT är inte BS men är inte heller någon one size fits all så alla blir ju inte hjälpt av det, i alla fall inte tillräckligt.

• Anonym (Jag)

Går nu kbt. Allt min psykolog gör är att säga att jag ska göra sakerna som ger mig ångest. Har jag ej klarat det så får jag en suck av henne och hon sitter och gång på gång påminner mig om hur mitt liv kommer förstöras av ångesten om jag ej gör det. Inga tips eller liknande kring någonting.

Berättar jag hur jag känner, att jag inte kan hantera ångesten och mitt liv rasar samman så kontrar hon med - men kommer det bli om du fortsätter leva såhär?. Som om jag ej tänker på det varenda dag.. Aldrig var hon sagt hon förstår. däremot säger hon ofta att hon inte förstår om jag förklarar något. 

Är första gången jag gått terapi och man kan lätt säga att detta förstörde min syn på psykologer. De är överskattade

• Anonym (Ängslig)
    Anonym (Jag) skrev 2024-09-11 03:12:20 följande:

Går nu kbt. Allt min psykolog gör är att säga att jag ska göra sakerna som ger mig ångest. Har jag ej klarat det så får jag en suck av henne och hon sitter och gång på gång påminner mig om hur mitt liv kommer förstöras av ångesten om jag ej gör det. Inga tips eller liknande kring någonting.

Berättar jag hur jag känner, att jag inte kan hantera ångesten och mitt liv rasar samman så kontrar hon med - men kommer det bli om du fortsätter leva såhär?. Som om jag ej tänker på det varenda dag.. Aldrig var hon sagt hon förstår. däremot säger hon ofta att hon inte förstår om jag förklarar något. 

Är första gången jag gått terapi och man kan lätt säga att detta förstörde min syn på psykologer. De är överskattade

Ja, det är väldigt mycket "tough love". Jag får konstant hemläxor och det är ett jävla massa antecknade. Flera sidor av text som jag aldrig kommer komma ihåg. Flera övningar varje dag. Skriva ner tankar, känslor, beteenden. Prova nya beteenden, skriva ner och utvärdera. Jag har ADD och har jättesvårt att hålla reda på alla övningar och dessutom komma ihåg att göra dem. Då får jag höra att jag inte är redo att ta tag i mina problem. 
    De flesta psykologer är överskattade. Speciellt dessa internet-psykologer enligt mig. Hade en jättefin psykolog som visade medkänsla, fick mig att verkligen reflektera och gav mig meningsfulla insikter. Tyvärr sa han upp sig.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ängslig) skrev 2024-09-11 03:27:31 följande:
    Ja, det är väldigt mycket "tough love". Jag får konstant hemläxor och det är ett jävla massa antecknade. Flera sidor av text som jag aldrig kommer komma ihåg. Flera övningar varje dag. Skriva ner tankar, känslor, beteenden. Prova nya beteenden, skriva ner och utvärdera. Jag har ADD och har jättesvårt att hålla reda på alla övningar och dessutom komma ihåg att göra dem. Då får jag höra att jag inte är redo att ta tag i mina problem. 
    De flesta psykologer är överskattade. Speciellt dessa internet-psykologer enligt mig. Hade en jättefin psykolog som visade medkänsla, fick mig att verkligen reflektera och gav mig meningsfulla insikter. Tyvärr sa han upp sig.

Ja många stenciler har jag också fått att fylla i. 

Jag hade också önskat lite medkänsla, det behöver man när man utsätter sig för sin ångest. Man vill att någon ska se och förstå vad man går igenom så man inte blir så ensam i det. Hittills känns det som att allt som krävs för att bli kbt psykolog är en helgkurs. Allt de psykologen gör är att dela ut papper och skälla ut.

• Anonym (Pim)

Det verkar som att era terapeuter är lite för snabba i att gå över till det "praktiska"? Det måste hela tiden finnas en känsla och en röd tråd av förståelse, engagemang, medkänsla.
    Ibland kan man inleda en serie sessioner med x antal sådana träffar där man bara pratar om det och inte går in på konkreta lösningar (typ KBT).
    Ibland etablerar man snabbare den känslan och det förtroendet sinsemellan och kan väva ihop dessa två. Dvs dialogen kring ångesten, vad som är jobbigt och att ge (som terapeut) hopp, empati och medkänsla till sin patient/klient och samtidigt börja introducera verktyg för att lösa det som är problematiskt.
    Skulle man kunna byta terapeut/psykolog? Hur man funkar ihop och förstår varandra är ju väldigt relevant för hur det ska gå.
    KBT kräver eget ansvar och arbete, det är inte det. Men man kanske har gått för fort fram?

• Fjäril kär

Jag gick I KBT i flera år och det är det bästa jag gjort.  Halleluja vilken skillnad och vilken aha-upplevelse det var. 

Min terapeut var helt fantastisk och vi klickade direkt från början.  Han peppade, tröstade, uppmuntrade och var brutalt ärlig och auktoritär när det behövdes men framförallt var han medmänniska och lyssnade. 

Idag flera år senare använder jag fortfarande verktygen jag fick via KBT i min vardag och ångest och den problematik som följer är lättare att hantera när jag vet vad som funkar. 

• Anonym (Jag)
    Fjäril kär skrev 2024-09-11 08:21:06 följande:

Jag gick I KBT i flera år och det är det bästa jag gjort.  Halleluja vilken skillnad och vilken aha-upplevelse det var. 

Min terapeut var helt fantastisk och vi klickade direkt från början.  Han peppade, tröstade, uppmuntrade och var brutalt ärlig och auktoritär när det behövdes men framförallt var han medmänniska och lyssnade. 

Idag flera år senare använder jag fortfarande verktygen jag fick via KBT i min vardag och ångest och den problematik som följer är lättare att hantera när jag vet vad som funkar. 

det låter mer som vad jag var ute efter. uppmuntrande och peppande. Min är sur och arg, bara negativa saker tar hon upp. Som att hon försöker få mig att få ännu mer ångest över min situation och på så sätt knäcka mig till att ge upp mina ångestbeteenden. 
    Bryter jag ihop så kan hon fortsätta prata bara och ignorera det. 

Kan inte byta längre för det har gått för många gånger. Då blir det avslut isåfall och det känns också hemskt för det var flera års kö dit 

• Anonym (komma)
    Anonym (Ängslig) skrev 2024-09-11 01:04:05 följande:
    KBT är bullshit
    Ni som lidit eller lider av någon form av psykisk ohälsa; har ni blivit hjälpt av KBT?
    Jag har gått i KBT till och från i många år för min ångest och har aldrig blivit hjälpt av det. För det första får KBT-psykologerna inte mig att känna som en människa utan som en programvara som ska programmeras om. För det andra så är det så enormt tidskrävande. Jag förstår att man ju måste jobba med sig själv, men alla dessa hemläxor och övningar blir så enormt svåra att hålla i huvudet när man befinner sig på gränsen till sammanbrott. Det har alltid slutat med att jag avbrutit min behandling för att jag inte hinner med tempot.
    Har läst lite om PDT och det verkar enligt mig vara en bättre behandlingsform. Tyvärr bekostas ju inte det av sjukvården vad jag vet? Någon som kan säga om det är värt att lägga ut dessa pengar själv på en PDT-behandling?
    Jag tror att det finns en övertro på KBT i Sverige och att man valt den som standard i tron att man kan rycka upp sig från psykisk ohälsa bara man vill.

Men ibland kan man behöva annat, tex vid trauma eller svåra känslor så kanske man behöver mer av samtal och att få reda ut det med en vettig person som är utbildad i att komma vidare från jobbiga livshändelser. 

Jag tror att egentligen vilken terapiform som helst kan fungera om man har en bra känsla för terapeuten, känner att man vågar öppna sig, är öppen för att utmanas i sina mönster. Men kanske att man får gå privat då, för att kunna välja lite mer vad man behöver. 
  • Anonym (Tee)

Sedan man var barn har man fått höra i olika sammanhang att det inte går att ändra på en människa. Där har vi svaret, att kunna ändra sitt tankesätt så pass mycket är ju inget som ska gå egentligen. Vi är ju födda med en viss personlighet och den har vi ju hela livet. KBT har inte hjälpt mig. 

• Tukt

Som du beskriver det, har du inte ens lämnat kris-fasen. Och då kan det ju vara lite tidigt att börja med KBT.
    Fungerar saker inte på hemmaplan och de är en del av problemet så måste ju de lösas först.

Svar på tråden KBT är bullshit