Inlägg från: Anonym (Ängslig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ängslig)

KBT är bullshit

Ni som lidit eller lider av någon form av psykisk ohälsa; har ni blivit hjälpt av KBT?
    Jag har gått i KBT till och från i många år för min ångest och har aldrig blivit hjälpt av det. För det första får KBT-psykologerna inte mig att känna som en människa utan som en programvara som ska programmeras om. För det andra så är det så enormt tidskrävande. Jag förstår att man ju måste jobba med sig själv, men alla dessa hemläxor och övningar blir så enormt svåra att hålla i huvudet när man befinner sig på gränsen till sammanbrott. Det har alltid slutat med att jag avbrutit min behandling för att jag inte hinner med tempot.
    Har läst lite om PDT och det verkar enligt mig vara en bättre behandlingsform. Tyvärr bekostas ju inte det av sjukvården vad jag vet? Någon som kan säga om det är värt att lägga ut dessa pengar själv på en PDT-behandling?
  • Svar på tråden KBT är bullshit
  • Anonym (Ängslig)
    Anonym (Jag) skrev 2024-09-11 03:12:20 följande:

Går nu kbt. Allt min psykolog gör är att säga att jag ska göra sakerna som ger mig ångest. Har jag ej klarat det så får jag en suck av henne och hon sitter och gång på gång påminner mig om hur mitt liv kommer förstöras av ångesten om jag ej gör det. Inga tips eller liknande kring någonting.

Berättar jag hur jag känner, att jag inte kan hantera ångesten och mitt liv rasar samman så kontrar hon med - men kommer det bli om du fortsätter leva såhär?. Som om jag ej tänker på det varenda dag.. Aldrig var hon sagt hon förstår. däremot säger hon ofta att hon inte förstår om jag förklarar något. 

Är första gången jag gått terapi och man kan lätt säga att detta förstörde min syn på psykologer. De är överskattade

Ja, det är väldigt mycket "tough love". Jag får konstant hemläxor och det är ett jävla massa antecknade. Flera sidor av text som jag aldrig kommer komma ihåg. Flera övningar varje dag. Skriva ner tankar, känslor, beteenden. Prova nya beteenden, skriva ner och utvärdera. Jag har ADD och har jättesvårt att hålla reda på alla övningar och dessutom komma ihåg att göra dem. Då får jag höra att jag inte är redo att ta tag i mina problem. 
    De flesta psykologer är överskattade. Speciellt dessa internet-psykologer enligt mig. Hade en jättefin psykolog som visade medkänsla, fick mig att verkligen reflektera och gav mig meningsfulla insikter. Tyvärr sa han upp sig.
  • Anonym (Ängslig)
    Anonym (223) skrev 2024-09-11 18:39:19 följande:

Både jag och mitt barn har gått i KBT och jag tycker det det fungerat jättebra. 

Men KBT kräver mycket av en själv, har man inte bestämt sig för att man verkligen vill satsa allt på att lösa problemet så funkar det inte för det handlar ju om att man lägger ned ett stort eget arbete mellan träffarna och på träffarna analyserar hur det kändes före, under efter och hur man kan hantera samma situation nästa gång det händer.

Tycker det låter som att ni som inte är nöjda mer är ute efter samtalsterapi där det är själva träffarna som är arbetet (har aldrig gått på samtalsterapi så gissar här).

Det är det här jag stör mig på. Klart jag vill göra allt för att lösa mitt problem. Det är ju hemskt att ha ångest. Men att gå runt hela dagarna och analysera mitt beteende och mina tankar är ju megasvårt. Typ "Jaha, nu sa min kollega det här till mig och jag reagerade på det här viset. Nu ska jag sätta mig ner och skriva ner detta". Jag är ju redan så stressad att jag inte ens kommer ihåg vad det nu var jag skulle köpa på affären. Hur ska jag få in i rutin att gå runt och analysera mig själv hela tiden? 
    Vet inte hur din KBT var. Men när jag har gjort behandlingen på mindler så får man bara tio träffar. (Alltså ungefär 10 veckor) Och på den tiden ska man ha hunnit jobba med alla verktyg. Och dessutom ta in allting. För mig som kämpar med ett utmattningssyndrom så blir detta övermäktigt.
  • Anonym (Ängslig)
    ClumsySmurf skrev 2024-09-11 23:25:12 följande:
    KBT vektygen ör bra för alla men det är ju inte någon one size fits all på det sättet att det löser alla och allas problem
    Finns det en övertro på KBT blir det det väl ungefär som när läkare ger piller till alla som känner sej deprimerade
    Ändå så är KBT det enda som vården har att erbjuda. Otroligt dåligt.
Svar på tråden KBT är bullshit