KBT är bullshit
Anonym (Ängslig) skrev 2024-09-11 01:04:05 följande:
KBT är bullshitNi som lidit eller lider av någon form av psykisk ohälsa; har ni blivit hjälpt av KBT?
Jag har gått i KBT till och från i många år för min ångest och har aldrig blivit hjälpt av det. För det första får KBT-psykologerna inte mig att känna som en människa utan som en programvara som ska programmeras om. För det andra så är det så enormt tidskrävande. Jag förstår att man ju måste jobba med sig själv, men alla dessa hemläxor och övningar blir så enormt svåra att hålla i huvudet när man befinner sig på gränsen till sammanbrott. Det har alltid slutat med att jag avbrutit min behandling för att jag inte hinner med tempot.Har läst lite om PDT och det verkar enligt mig vara en bättre behandlingsform. Tyvärr bekostas ju inte det av sjukvården vad jag vet? Någon som kan säga om det är värt att lägga ut dessa pengar själv på en PDT-behandling?
Men ibland kan man behöva annat, tex vid trauma eller svåra känslor så kanske man behöver mer av samtal och att få reda ut det med en vettig person som är utbildad i att komma vidare från jobbiga livshändelser.
Jag tror att egentligen vilken terapiform som helst kan fungera om man har en bra känsla för terapeuten, känner att man vågar öppna sig, är öppen för att utmanas i sina mönster. Men kanske att man får gå privat då, för att kunna välja lite mer vad man behöver.