KBT är bullshit
Har läst lite om PDT och det verkar enligt mig vara en bättre behandlingsform. Tyvärr bekostas ju inte det av sjukvården vad jag vet? Någon som kan säga om det är värt att lägga ut dessa pengar själv på en PDT-behandling?
Sedan man var barn har man fått höra i olika sammanhang att det inte går att ändra på en människa. Där har vi svaret, att kunna ändra sitt tankesätt så pass mycket är ju inget som ska gå egentligen. Vi är ju födda med en viss personlighet och den har vi ju hela livet. KBT har inte hjälpt mig.
Hej,
Det är mest KBT inom vården, och ganska långa köer rent generellt. Ett tips är att vända dig till universitet (om du bor i en universitetsstad) och se om du kan få PDT av psykologstudenter under utbildning.
Har själv kollat runt lite efter billig PDT men de flesta terapeuter ligger runt 1000 spänn per session. Finns en i Falun som tar 600 spänn per session.
Man kan ju alltid testa att höra av sig till en privatpraktiserande terapeut och fråga om man kan få reducerad kostnad också. Ibland går det.
Både jag och mitt barn har gått i KBT och jag tycker det det fungerat jättebra.
Men KBT kräver mycket av en själv, har man inte bestämt sig för att man verkligen vill satsa allt på att lösa problemet så funkar det inte för det handlar ju om att man lägger ned ett stort eget arbete mellan träffarna och på träffarna analyserar hur det kändes före, under efter och hur man kan hantera samma situation nästa gång det händer.
Tycker det låter som att ni som inte är nöjda mer är ute efter samtalsterapi där det är själva träffarna som är arbetet (har aldrig gått på samtalsterapi så gissar här).
Men KBT kräver mycket av en själv, har man inte bestämt sig för att man verkligen vill satsa allt på att lösa problemet så funkar det inte för det handlar ju om att man lägger ned ett stort eget arbete mellan träffarna och på träffarna analyserar hur det kändes före, under efter och hur man kan hantera samma situation nästa gång det händer.
Tycker det låter som att ni som inte är nöjda mer är ute efter samtalsterapi där det är själva träffarna som är arbetet (har aldrig gått på samtalsterapi så gissar här).
Så trött på att vi lever i tron om att vi formades i barndomen och att allt ska vara så psykologiserande! kräks på det psykologiserande samhället.
testat både KBT OCH PDT, hjälpte inte ett skit! Kbt är ju rena tramset och pdt gjorde jag mådde sämre.
visst kbt kanske kan hjälpa om man har nåt lite ytligare problem som att man är rädd för spindlar osv och behöver exponera sig osv men annars tror jag verkligen inte ett dugg på terapi!
jag tror mer på biologi, att vissa föds med en mer benägenhet för ångest och har ett känsligt system.
länge var jag motståndare till medicin och tånkte att medicin löser inga problem utan tar bara bort symtomen?so What om det är så. för min del finns inget att lösa. Jag har ångest. Och medicin är det som hjälpt bäst hittills!
Ja, alltså överanalyserande av alla tankar och känslor kan nog stjälpa istället för hjälpa om det blir för mycket/det enda man gör. Det blir lite väl "hårt" förhållningssätt till lidande, och skambeläggande- som att man själv ska "lösa" sina känslor och sina instinkter med intellektualiserande.
Jag tror det är bra att göra "fysiska"/"Praktiska" förändringar med det man mår dåligt över.
T.ex.:
Det låter som att du inte mår tillräckligt bra för att kbt ska passa. Ibland behövs annat (tex medicin, samtal eller bara tid) innan det finns ork för kbt. Mitt barn får kbt och behandlaren har varit noga från början med att om vardagslivet blir jobbigare så saktar vi farten i terapin. Hastigheten måste anpassas efter verkligheten. Jag tror inte att det är kbt i sig det är fel på utan att du har blivit ordinerad fel metod.
Jobbar du? Kanske behöver du deltidssjukskrivning för att orka terapin.