• Anonym (Ängslig)

KBT är bullshit

Ni som lidit eller lider av någon form av psykisk ohälsa; har ni blivit hjälpt av KBT?
    Jag har gått i KBT till och från i många år för min ångest och har aldrig blivit hjälpt av det. För det första får KBT-psykologerna inte mig att känna som en människa utan som en programvara som ska programmeras om. För det andra så är det så enormt tidskrävande. Jag förstår att man ju måste jobba med sig själv, men alla dessa hemläxor och övningar blir så enormt svåra att hålla i huvudet när man befinner sig på gränsen till sammanbrott. Det har alltid slutat med att jag avbrutit min behandling för att jag inte hinner med tempot.
    Har läst lite om PDT och det verkar enligt mig vara en bättre behandlingsform. Tyvärr bekostas ju inte det av sjukvården vad jag vet? Någon som kan säga om det är värt att lägga ut dessa pengar själv på en PDT-behandling?
  • Svar på tråden KBT är bullshit
  • Mia448
    Anonym (Tee) skrev 2024-09-11 13:01:49 följande:

Sedan man var barn har man fått höra i olika sammanhang att det inte går att ändra på en människa. Där har vi svaret, att kunna ändra sitt tankesätt så pass mycket är ju inget som ska gå egentligen. Vi är ju födda med en viss personlighet och den har vi ju hela livet. KBT har inte hjälpt mig. 

Man föds inte med ångest dock. Det uppkommer pga olika händelser som orsakat hot eller rädsla . Tanken är att man ska utsätta sig så att man ser att det inte är farligt. Men det fungerar inte för alla
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Blippen)

Hej,

Det är mest KBT inom vården, och ganska långa köer rent generellt. Ett tips är att vända dig till universitet (om du bor i en universitetsstad) och se om du kan få PDT av psykologstudenter under utbildning. 

Har själv kollat runt lite efter billig PDT men de flesta terapeuter ligger runt 1000 spänn per session. Finns en i Falun som tar 600 spänn per session. 

Man kan ju alltid testa att höra av sig till en privatpraktiserande terapeut och fråga om man kan få reducerad kostnad också. Ibland går det. 

• Anonym (Tee)
    Mia448 skrev 2024-09-11 13:13:11 följande:
    Man föds inte med ångest dock. Det uppkommer pga olika händelser som orsakat hot eller rädsla . Tanken är att man ska utsätta sig så att man ser att det inte är farligt. Men det fungerar inte för alla
    Man föds med en genetisk sårbarhet att kunna få ångest, det behöver inte uppstå p g a någon händelse som uppstått. En del har bara ångest. 
  • Anonym (223)

Både jag och mitt barn har gått i KBT och jag tycker det det fungerat jättebra. 

Men KBT kräver mycket av en själv, har man inte bestämt sig för att man verkligen vill satsa allt på att lösa problemet så funkar det inte för det handlar ju om att man lägger ned ett stort eget arbete mellan träffarna och på träffarna analyserar hur det kändes före, under efter och hur man kan hantera samma situation nästa gång det händer.

Tycker det låter som att ni som inte är nöjda mer är ute efter samtalsterapi där det är själva träffarna som är arbetet (har aldrig gått på samtalsterapi så gissar här).

• Anonym (Jag)
    Anonym (223) skrev 2024-09-11 18:39:19 följande:

Men KBT kräver mycket av en själv, har man inte bestämt sig för att man verkligen vill satsa allt på att lösa problemet så funkar det inte för det handlar ju om att man lägger ned ett stort eget arbete mellan träffarna och på träffarna analyserar hur det kändes före, under efter och hur man kan hantera samma situation nästa gång det händer.

Tycker det låter som att ni som inte är nöjda mer är ute efter samtalsterapi där det är själva träffarna som är arbetet (har aldrig gått på samtalsterapi så gissar här).

Jag analyserar men får inget gensvar från psykologen mer än att hon säger -hur ska ditt liv bli om du fortsätter såhär? Och liknande. När jag detaljerat beskriver hur det gått får jag liksom inte mer gensvar än det.
  • Anonym (223)
    Anonym (Jag) skrev 2024-09-11 18:47:19 följande:
    Jag analyserar men får inget gensvar från psykologen mer än att hon säger -hur ska ditt liv bli om du fortsätter såhär? Och liknande. När jag detaljerat beskriver hur det gått får jag liksom inte mer gensvar än det.
    Ok, det låter märkligt och verkligen inte något jag upplevt. Däremot så har jag uppskattat att analyserande är framåtsyftande. Typ ok, det här kände du den här gången så nu tar vi nästa steg och gör så här.
  • Anonym (Ängslig)
    Anonym (223) skrev 2024-09-11 18:39:19 följande:

Det är det här jag stör mig på. Klart jag vill göra allt för att lösa mitt problem. Det är ju hemskt att ha ångest. Men att gå runt hela dagarna och analysera mitt beteende och mina tankar är ju megasvårt. Typ "Jaha, nu sa min kollega det här till mig och jag reagerade på det här viset. Nu ska jag sätta mig ner och skriva ner detta". Jag är ju redan så stressad att jag inte ens kommer ihåg vad det nu var jag skulle köpa på affären. Hur ska jag få in i rutin att gå runt och analysera mig själv hela tiden? 
    Vet inte hur din KBT var. Men när jag har gjort behandlingen på mindler så får man bara tio träffar. (Alltså ungefär 10 veckor) Och på den tiden ska man ha hunnit jobba med alla verktyg. Och dessutom ta in allting. För mig som kämpar med ett utmattningssyndrom så blir detta övermäktigt.
  • Anonym (223)
    Anonym (Ängslig) skrev 2024-09-11 19:18:00 följande:
    Det är det här jag stör mig på. Klart jag vill göra allt för att lösa mitt problem. Det är ju hemskt att ha ångest. Men att gå runt hela dagarna och analysera mitt beteende och mina tankar är ju megasvårt. Typ "Jaha, nu sa min kollega det här till mig och jag reagerade på det här viset. Nu ska jag sätta mig ner och skriva ner detta". Jag är ju redan så stressad att jag inte ens kommer ihåg vad det nu var jag skulle köpa på affären. Hur ska jag få in i rutin att gå runt och analysera mig själv hela tiden? 
    Vet inte hur din KBT var. Men när jag har gjort behandlingen på mindler så får man bara tio träffar. (Alltså ungefär 10 veckor) Och på den tiden ska man ha hunnit jobba med alla verktyg. Och dessutom ta in allting. För mig som kämpar med ett utmattningssyndrom så blir detta övermäktigt.
    Men ska du verkligen analysera allt? För mig var det mer att ha typ 3 exempel som jag tog med mig, inte att skriva ned varje grej som hände. Tror jag hade träff varannan vecka så man hade rätt lång tid på sig. Var 20 år sedan så kommer inte ihåg exakt.

Det kan ju vara så att det inte är rätt metod för dig eller att det kanske är det men att det går för snabbt fram. Mitt barn hade behandling först varannan vecka och sedan en gång i månaden bara för att inte stressa. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (komma) skrev 2024-09-11 08:56:09 följande:
    Jag tror att det finns en övertro på KBT i Sverige och att man valt den som standard i tron att man kan rycka upp sig från psykisk ohälsa bara man vill.

Men ibland kan man behöva annat, tex vid trauma eller svåra känslor så kanske man behöver mer av samtal och att få reda ut det med en vettig person som är utbildad i att komma vidare från jobbiga livshändelser. 

Jag tror att egentligen vilken terapiform som helst kan fungera om man har en bra känsla för terapeuten, känner att man vågar öppna sig, är öppen för att utmanas i sina mönster. Men kanske att man får gå privat då, för att kunna välja lite mer vad man behöver. 
    KBT vektygen ör bra för alla men det är ju inte någon one size fits all på det sättet att det löser alla och allas problem
    Finns det en övertro på KBT blir det det väl ungefär som när läkare ger piller till alla som känner sej deprimerade
  • Anonym (Ängslig)
    ClumsySmurf skrev 2024-09-11 23:25:12 följande:
    KBT vektygen ör bra för alla men det är ju inte någon one size fits all på det sättet att det löser alla och allas problem
    Finns det en övertro på KBT blir det det väl ungefär som när läkare ger piller till alla som känner sej deprimerade
    Ändå så är KBT det enda som vården har att erbjuda. Otroligt dåligt.
  • Anonym (Överskattat)

Så trött på att vi lever i tron om att vi formades i barndomen och att allt ska vara så psykologiserande! kräks på det psykologiserande samhället. 

testat både KBT OCH PDT, hjälpte inte ett skit! Kbt är ju rena tramset och pdt gjorde jag mådde sämre. 

visst kbt kanske kan hjälpa om man har nåt lite ytligare problem som att man är rädd för spindlar osv och behöver exponera sig osv men annars tror jag verkligen inte ett dugg på terapi!

jag tror mer på biologi, att vissa föds med en mer benägenhet för ångest och har ett känsligt system. 

länge var jag motståndare till medicin och tånkte att medicin löser inga problem utan tar bara bort symtomen?so What om det är så. för min del finns inget att lösa. Jag har ångest. Och medicin är det som hjälpt bäst hittills! 

• Anonym (Pappa Staten)
    Anonym (Ängslig) skrev 2024-09-11 23:34:03 följande:
    Ändå så är KBT det enda som vården har att erbjuda. Otroligt dåligt.
    Vården kan inte erbjuda allt då resurserna saknas. Det står dig fritt att söka privat.
  • Anonym (m)

Ja, alltså överanalyserande av alla tankar och känslor kan nog stjälpa istället för hjälpa om det blir för mycket/det enda man gör. Det blir lite väl "hårt" förhållningssätt till lidande, och skambeläggande- som att man själv ska "lösa" sina känslor och sina instinkter med intellektualiserande.

Jag tror det är bra att göra "fysiska"/"Praktiska" förändringar med det man mår dåligt över.
    T.ex.:

Avsluta/försöka förändra dynamiken i ohälsosamma relationer av olika slag

Fundera på hur ens leverne påverkar ens mående- kan jag äta bättre/sova bättre/röra mig mer?

Säga NEJ när man behöver och värna om sitt välbefinnande.

Kolla upp vitaminbalans

Göra mer av det man mår bra av

Prova guidade meditationer/avslappningsövningar, eller bara lyssna på avslappnande ljud/musik mycket

Göra saker som får en att må bra- måla, dansa, sjunga, baka. (skapande av olika slag).

Men sen har ju alla olika typer av dåligt mående, och olika grad av dåligt mående- så alla lösningar passar ju inte alla.
  • Anonym (Näsan)

Det låter som att du inte mår tillräckligt bra för att kbt ska passa. Ibland behövs annat (tex medicin, samtal eller bara tid) innan det finns ork för kbt. Mitt barn får kbt och behandlaren har varit noga från början med att om vardagslivet blir jobbigare så saktar vi farten i terapin. Hastigheten måste anpassas efter verkligheten. Jag tror inte att det är kbt i sig det är fel på utan att du har blivit ordinerad fel metod. 

Jobbar du? Kanske behöver du deltidssjukskrivning för att orka terapin. 

Svar på tråden KBT är bullshit