• Anonym (Funderande)

Kvinnor hur vanligt är det med omskurna i eran upplevelse?

Ja som titeln säger hur många av er har sett en i verkligheten och hur vanligt är det i eran upplevelse? Vad tycker ni om det om man också får fråga?

• Svar på tråden Kvinnor hur vanligt är det med omskurna i eran upplevelse?
  • Anonym (Hena)
    Cathariiina skrev 2024-09-16 18:34:29 följande:
    Jag har aldrig skrivit att jag vill kasta ut några barn, det får du länka till i så fall. Låtsasbarn på 18-30 år är dock inte "barn", så de ska förstås återvända om det blir styrkt att de ljugit om sin ålder. Eller andra asylskäl. Vår regering är starkt inne på återvandring nu, så det är liksom ingen konstig åsikt. 

Jag tycker för övrigt alltid att det är fel att tvinga på sina barn sina extrema åsikter och konstigheter, oavsett vad det gäller. Jag tycker t.ex. att det är fel att infödda svenskar får föda upp sina barn på en vegansk kost, också. Där borde samhället steppa in och säkra barnens tillgång till kött, fläsk, fisk, ägg, smör, mjölk o.s.v. under uppväxtåren. 

Jag tycker även att det är fel att låta sina barn växa upp i extrema sekter med en massa konstiga regler, t.ex. Jehovas, Hare krishna. Även om föräldrarna är infödda svenskar. Även där borde samhället steppa in, och se till att barnen får uppleva saker som är normala för svenska barn, även om det är förbjudet i sekten. T.ex. att fira jul, fira sin egen och kamraternas födelsedag. 
    Nej du, vi pratar inte om trettiåtingar utan faktiskt om små barn. Du är mot allt som inte är svenskt och kristet. Du har uttryckt rent hat. Så jag är inte förvånad över att du även här sprider ditt "missnöje" med invandring även när det handlar om en kuk ska vara omskuren eller inte. I USA är tex nästan alla omskurna men det är ingen som tycker att devär vilda fanatiker.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Hena) skrev 2024-09-16 20:29:29 följande:
    Det är precis min åsikt också! Omskurna luktar nästan aldrig illa och är faktiskt mycket snyggare och sexigare utan det där överflödiga skinnet. På icke omskurna killar är det nästan alltid "svettigt" under skinnet och det luktar illa.
    Det finns ju en del veck på kvinnor också. Tänk vad hygienisk och snyggt det skulle bli om det skars bort lite. Eller så låter man könet vara som det är skapt och det röstar jag för.
  • Anonym (SSAK)

Har aldrig sett en omskuren i verkligheten. Kan inte säga att jag har försökt göra det heller, men det känns lite läskigt på något sätt. Stympat. Har givetvis sett bilder på internet och i p-film.

• Cathariiina
    Anonym (Hena) skrev 2024-09-16 20:34:46 följande:
    Nej du, vi pratar inte om trettiåtingar utan faktiskt om små barn. Du är mot allt som inte är svenskt och kristet. Du har uttryckt rent hat. Så jag är inte förvånad över att du även här sprider ditt "missnöje" med invandring även när det handlar om en kuk ska vara omskuren eller inte. I USA är tex nästan alla omskurna men det är ingen som tycker att devär vilda fanatiker.
    Som sagt: du får länka till ett sådant inlägg av mig eller kopiera in i så fall. För jag vet att jag har ALDRIG sagt att små barn ska skickas tillbaka ensamma någonstans och hamna på barnhem där.

Om hela familjen utvisas, för att det anses säkert att utvisa dem till hemlandet, så är det ju en helt annan sak. Då har de ju sina föräldrar och syskon med sig (och troligen mor- och farföräldrarna i hemlandet som de återvänder till). Det vill säga alla sina anknytningspersoner. Det skulle bli mycket sämre för dem, om man skulle skicka ut föräldrarna för att de fuskat med sin asylansökan, och sätta barnen hos främmande i fosterhem här i Sverige. Men de fuskande föräldrarna kan ju inte heller få gömma sig BAKOM sina barn.

I USA har det bruket gått ner väldigt mycket i den infödda amerikanska befolkningen (som inte är muslimer eller judar). Det var någon känd barnläkare på 1940- eller 50-talet som började med de tossigheterna, han sa att det var renare och mer hygieniskt att ta bort förhuden, och då skulle förstås alla unga mammor som läste hans böcker göra det. Precis som alla skulle köra femminuters-metoden här när Anna Wahlgren var i ropet. Men som sagt: de mammorna är gamla eller döda nu, och de som är unga nu har andra fixstjärnor. 

Jag anser att kroppen är bäst som den har blivit skapad, vare sig man tror på en skapare eller på Evolutionen. Allting har en funktion, det finns ingen anledning att ändra på någonting - i alla fall inte förrän besvär dyker upp. Och vill man ändra på något så får man göra det när man är vuxen, det är inte en annan människa som ska bestämma detta. Gäller ju även alla andra permanenta kroppsförändringar, man får inte tatuera sina barn, bränna in mönster i huden, eller göra ett hål genom näsbrosket heller för att sätta dit en nosring. Öronpiercing är tillåtet, men det tycker jag faktiskt inte heller att det borde vara. Inte förrän flickan tydligt kan ta ställning själv och förstå riskerna, typ vid 12 eller 14 år.
  • Anonym (Tror snarare)
    Anonym (Hena) skrev 2024-09-16 20:34:46 följande:

Fanatiker eller inte (och i USA är omskärelse oftast icke religiös), men mellan 100 & 200 barn /år har hävdats dör per år i USA pga omskärelse. Jag har läst om 1 fall i Sverige och 1 fall i Norge.

Jag är inte för rutinomskärelse av barn utan fysiska fel, och ser religiös omskärelse av barn snarare som motsatsen till religionsfrihet än religionsfrihet-eftersom religiös omskärelse av barn är vuxnas religionsutövning på barns kroppar, inte barns eget utövande.

Och vad i frågan känselförlust pga bortskurna nervändar så har den som omskurits som barn inget att jämföra med.

• Anonym (Hena)
    Anonym (Tror snarare) skrev 2024-09-17 14:22:12 följande:

Fanatiker eller inte (och i USA är omskärelse oftast icke religiös), men mellan 100 & 200 barn /år har hävdats dör per år i USA pga omskärelse. Jag har läst om 1 fall i Sverige och 1 fall i Norge.

Jag är inte för rutinomskärelse av barn utan fysiska fel, och ser religiös omskärelse av barn snarare som motsatsen till religionsfrihet än religionsfrihet-eftersom religiös omskärelse av barn är vuxnas religionsutövning på barns kroppar, inte barns eget utövande.

Och vad i frågan känselförlust pga bortskurna nervändar så har den som omskurits som barn inget att jämföra med.

Så du gör skillnad på om det är religiöst eller icke religiöst? Föräldrar i USA som väljer att omskära sina barn pga. bättre hygien är bättre än religiös omskärelse?

De som jag varit med och som varit omskurna lider inte alls av känslobortfall.
    Om jag förstått rätt så finns det fördelar med att vara omskuren. Några av dessa är:

Bättre hygien och renhet. Omskärelse anses göra det lättare att hålla penisen ren och förhindra ansamling av urin och smegma under förhuden.

Minskad risk för urinvägsinfektioner, särskilt hos spädbarn och småbarn.

Lägre risk för sexuellt överförbara sjukdomar, inklusive HIV. Vissa studier har visat en minskad risk för HIV-överföring hos omskurna män.

Minskad risk för peniscancer.

Förebyggande av förhudsförträngning (fimos) och andra problem med förhuden.

Potentiellt minskad risk för livmoderhalscancer hos kvinnliga partners
  • Anonym (Tror snarare)
    Anonym (Hena) skrev 2024-09-17 14:50:02 följande:

Så du gör skillnad på om det är religiöst eller icke religiöst? Föräldrar i USA som väljer att omskära sina barn pga. bättre hygien är bättre än religiös omskärelse?

De som jag varit med och som varit omskurna lider inte alls av känslobortfall.
    Om jag förstått rätt så finns det fördelar med att vara omskuren. Några av dessa är:

Bättre hygien och renhet. Omskärelse anses göra det lättare att hålla penisen ren och förhindra ansamling av urin och smegma under förhuden.

Minskad risk för urinvägsinfektioner, särskilt hos spädbarn och småbarn.

Lägre risk för sexuellt överförbara sjukdomar, inklusive HIV. Vissa studier har visat en minskad risk för HIV-överföring hos omskurna män.

Minskad risk för peniscancer.

Förebyggande av förhudsförträngning (fimos) och andra problem med förhuden.

Potentiellt minskad risk för livmoderhalscancer hos kvinnliga partners

Nej. Nu  LÄSTE DU INTE MITT INLÄGG innan du svarade. Ja bara nämnde inom parentes att i USA är den vanligaste omskärelsen icke religiös. Jag SA ALDRIG att det var bättre. 

Den som omskurits som barn har inget att jämföra med, och dessutom kan det ibland märkas mer med åren. det är ett faktum att 1000-tals nervändar kapas

Det går att tvätta sig även som oomskuren. Sedan finns såklart fall av förhudsförträngning, men det är rent medicinska fall.

Vad gäller livmoderhalscancer och peniscancer har jag för mig att det oftasst är kopplat till någon av de 13 högrisk-varianterna av HPV-virys-oftast HPV16 eller HPV 18, men även andra ger cancer.

För min del är jag för sex inom äktenskapet och trohet. Ju fler sexpartners ju högre HPV-risk och cancerrisk. ( De vaccin som finns, tex gardasil och ev cervarix, har jag för mig tar inte alla de 13 högriskvirusen. Det finns olika valens på olika av vaccinen.)

Färre partners minskar också risken för andra könssjukdomar, och en viss riskminskning för en del könssjukdomar fås också av kondomer och femidom.

• Cathariiina
    Anonym (Tror snarare) skrev 2024-09-17 14:22:12 följande:

...och förutom de som dör, så går det så illa för en del att det blir nekros i penisen, och då måste den amupteras. Tänk att dessa individer måste gå genom hela sina liv utan penis, med allt vad det innebär, bara för en dum, primitiv vanföreställning! Hur ska de någonsin kunna förlåta sina föräldrar för att dessa tog den risken?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hena)
    Cathariiina skrev 2024-09-17 16:14:32 följande:
    ...så det är ju synd att du inte är gift med den kvinnan du har sex med, och att hon dessutom har ett utomäktenskapligt barn som inte är ditt! Cool 
    Förlåt, jag kunde inte låta bli - målet var för öppet! Skrattande 

I sak håller jag förstås med dig om allt du skriver här. Bland annat att de där avskurna nervändarna kanske inte har någon betydelse för en 20-åring, men för en 50+-åring kan de göra avgörande skillnad avseende om han kan genomföra ett samlag eller inte. Det blir ju även en förhårdning av ollonet p.g.a. att förhuden inte finns där som skydd, och med sitt inbyggda smörjsystem, så det är flera saker som inverkar.  
    inbyggda smörjsystem? Kan du förklara lite närmare vad du menar med det? Hur skapas detta smörjmedlet? 
Svar på tråden Kvinnor hur vanligt är det med omskurna i eran upplevelse?