Kvinnor hur vanligt är det med omskurna i eran upplevelse?
Ja som titeln säger hur många av er har sett en i verkligheten och hur vanligt är det i eran upplevelse? Vad tycker ni om det om man också får fråga?
Ja som titeln säger hur många av er har sett en i verkligheten och hur vanligt är det i eran upplevelse? Vad tycker ni om det om man också får fråga?
Har aldrig sett en omskuren i verkligheten. Kan inte säga att jag har försökt göra det heller, men det känns lite läskigt på något sätt. Stympat. Har givetvis sett bilder på internet och i p-film.
Fanatiker eller inte (och i USA är omskärelse oftast icke religiös), men mellan 100 & 200 barn /år har hävdats dör per år i USA pga omskärelse. Jag har läst om 1 fall i Sverige och 1 fall i Norge.
Jag är inte för rutinomskärelse av barn utan fysiska fel, och ser religiös omskärelse av barn snarare som motsatsen till religionsfrihet än religionsfrihet-eftersom religiös omskärelse av barn är vuxnas religionsutövning på barns kroppar, inte barns eget utövande.
Och vad i frågan känselförlust pga bortskurna nervändar så har den som omskurits som barn inget att jämföra med.
Fanatiker eller inte (och i USA är omskärelse oftast icke religiös), men mellan 100 & 200 barn /år har hävdats dör per år i USA pga omskärelse. Jag har läst om 1 fall i Sverige och 1 fall i Norge.
Jag är inte för rutinomskärelse av barn utan fysiska fel, och ser religiös omskärelse av barn snarare som motsatsen till religionsfrihet än religionsfrihet-eftersom religiös omskärelse av barn är vuxnas religionsutövning på barns kroppar, inte barns eget utövande.
Och vad i frågan känselförlust pga bortskurna nervändar så har den som omskurits som barn inget att jämföra med.
Så du gör skillnad på om det är religiöst eller icke religiöst? Föräldrar i USA som väljer att omskära sina barn pga. bättre hygien är bättre än religiös omskärelse?
De som jag varit med och som varit omskurna lider inte alls av känslobortfall.
Om jag förstått rätt så finns det fördelar med att vara omskuren. Några av dessa är:
Så du gör skillnad på om det är religiöst eller icke religiöst? Föräldrar i USA som väljer att omskära sina barn pga. bättre hygien är bättre än religiös omskärelse?
De som jag varit med och som varit omskurna lider inte alls av känslobortfall.
Om jag förstått rätt så finns det fördelar med att vara omskuren. Några av dessa är:
Nej. Nu LÄSTE DU INTE MITT INLÄGG innan du svarade. Ja bara nämnde inom parentes att i USA är den vanligaste omskärelsen icke religiös. Jag SA ALDRIG att det var bättre.
Den som omskurits som barn har inget att jämföra med, och dessutom kan det ibland märkas mer med åren. det är ett faktum att 1000-tals nervändar kapas
Det går att tvätta sig även som oomskuren. Sedan finns såklart fall av förhudsförträngning, men det är rent medicinska fall.
Vad gäller livmoderhalscancer och peniscancer har jag för mig att det oftasst är kopplat till någon av de 13 högrisk-varianterna av HPV-virys-oftast HPV16 eller HPV 18, men även andra ger cancer.
För min del är jag för sex inom äktenskapet och trohet. Ju fler sexpartners ju högre HPV-risk och cancerrisk. ( De vaccin som finns, tex gardasil och ev cervarix, har jag för mig tar inte alla de 13 högriskvirusen. Det finns olika valens på olika av vaccinen.)
Färre partners minskar också risken för andra könssjukdomar, och en viss riskminskning för en del könssjukdomar fås också av kondomer och femidom.