• Mrs Moneybags

Max fem plagg per år

Naturskyddsföreningen föreslår att vi håller oss till att köpa färre kläder av bättre kvalitet - max fem (nyproducerade) plagg per år av så pass god kvalitet att de kan användas 270 gånger var. 

I nuläget köper folk ca 25 plagg per år och de används i snitt 7 gånger. En t-shirt används i snitt 30 gånger. 

Min fråga till er är: vilka plagg skulle ni köpa det kommande året om ni var tvungna att begränsa er till fem stycken? Skor och väskor räknas, men inte underkläder och strumpor. Kanske en kostym och en klänning plus ett par toppar? Eller två par jeans och tre t-shirtar? 

www.tv4.se/artikel/4aWUoRuzJn8CkLWI7oFaaj/klaedlarmet-daerfoer-ska-du-koepa-max-fem-plagg-om-aret

• Svar på tråden Max fem plagg per år
  • BuoBä

Hm, jag har redan köpt 4 plagg i år (ett par sommarbyxor och tre blusar), så då får det bli ett par jeans också. 
    De jag nyss har slitit ut köpte jag för 5 år sen och jag har säkert använt dem 1 dag per vecka sen dess så det blir ca 250 ggr. 

• Anonym (Kia)

Jag har bara köpt ett enda plagg under de senaste två åren (och några trosor) och har nu behov av ett par höst/vinter-byxor och några toppar. I stort sett allt är urtvättat och/eller trasigt. 

• Anonym (Kia)
    Anonym (Kia) skrev 2024-09-06 13:13:16 följande:

Jag har bara köpt ett enda plagg under de senaste två åren (och några trosor) och har nu behov av ett par höst/vinter-byxor och några toppar. I stort sett allt är urtvättat och/eller trasigt. 

Så lite kläder brukar det inte bli, det har varit lite omständigheter som orsakat det. Det normala för mig är nog ca fem plagg om året, faktiskt. Köper man bra kvalitet och är rädd om kläderna behöver man inte köpa nytt särskilt ofta. 
  • OlgaElvira

Räknas trosor och strumpor? I så fall får jag aldrig mer köpa annat än dessa. Attans också😟

• Anonym (Oj)
    OlgaElvira skrev 2024-09-06 13:25:43 följande:

Räknas trosor och strumpor? I så fall får jag aldrig mer köpa annat än dessa. Attans också😟

Varför läser du inte trådstarten innan du svarar?
  • Anonym (Nejtack)

Hittills har jag köpt 3 klänningar, ett par sandaler, ett par shorts, en tröja, en blus. Använder allt mkt. Kommer behöva ett par byxor och skor nu i höst och nya träningsskor.

köper alltid kvalitet och använder kläderna i flera år. Har dock gått ner i vikt så behöver bygga upp garderoben
    med fler basplagg i rätt storlek.

så nej, 5 plagg fungerar verkligen inte för mig. Saker slits som träningskläder och bara där sliter jag ut 1,5 par skor om året, kvalitet gör ingen större skillnad på det slitaget.

• Anonym (*)

Arbetsbyxor och regnbyxor står överst på inköpslistan. Och ett par kängor som är tillräckligt breda i tårna och regntäta utan att vara för varma. Jobbsandalerna sjunger på sista versen och behöver nog ersättas av nya rätt snart. Sedan vore det trevligt att ha en snygg vit blus men då får jag se till att hålla hårt i mitt enda par vinterhandskar så att jag inte tappar bort dem.

• Anonym (Em)

Tänker att man då har kvar plagg från tidigare år också och inte behöver klara sig på 5 plagg. 

Jag köper inte så stora mängder kläder utan gillar mina favoriter som jag använder ofta. Nu på hösten är det främst svarta, enkla byxor, linnen och stickat.

• cosinus

Det är ju svårt. Jag köper nog typ 2 par löparskor per år i snitt så bara det är ju lite jobbigt för då är det ju bara 3 plagg kvar.

Men en t-shirt, en hoddie, och något träningsplagg får det väl bli då på de 3 som är kvar.

Vissa år har jag nog faktiskt inte köpt just mer än 5 plagg då jag varit väldigt skeptisk till modet många år i rad (passar inte min kropp). Men nu har det släppt och det går åter få tag i byxor med låg midja så nu har jag nog köpt över 5 par byxor bara senaste halvåret (och då räknar jag inte ens de 3 par träningstights jag behövt förnya) Samtidigt använder jag fortfarande ett par jeans köpta 2005 och ett par manchesterbyxor från förra gången det var modernt. Gissar 2002 eller nåt sånt.

• Mrs Moneybags

Spännande att höra hur ni tänker!

Hur ser ni på att köpa second hand? 

Anonym (Kia) skrev 2024-09-06 13:16:45 följande:
    Så lite kläder brukar det inte bli, det har varit lite omständigheter som orsakat det. Det normala för mig är nog ca fem plagg om året, faktiskt. Köper man bra kvalitet och är rädd om kläderna behöver man inte köpa nytt särskilt ofta. 
    Det är nog många som har haft det tufft de sista åren av olika skäl...för mig är det både ekonomi och miljö som inspirerar mig att försöka tänka nytt/tänka om. 
Svar på tråden Max fem plagg per år