• Mrs Moneybags

Max fem plagg per år

Naturskyddsföreningen föreslår att vi håller oss till att köpa färre kläder av bättre kvalitet - max fem (nyproducerade) plagg per år av så pass god kvalitet att de kan användas 270 gånger var. 

I nuläget köper folk ca 25 plagg per år och de används i snitt 7 gånger. En t-shirt används i snitt 30 gånger. 

Min fråga till er är: vilka plagg skulle ni köpa det kommande året om ni var tvungna att begränsa er till fem stycken? Skor och väskor räknas, men inte underkläder och strumpor. Kanske en kostym och en klänning plus ett par toppar? Eller två par jeans och tre t-shirtar? 

www.tv4.se/artikel/4aWUoRuzJn8CkLWI7oFaaj/klaedlarmet-daerfoer-ska-du-koepa-max-fem-plagg-om-aret

• Svar på tråden Max fem plagg per år
  • EnAnonumius

Väskor? Sedan när räknas väskor in till "plagg"?
    Skor kan jag köpa att det kan räknas in i plagg, men väskor?

I år har jag köpt mig 2 par skor.. De gamla var väl c:a 4år gamla.  Köpt även några nya t-shirt då några av mina gamla t-shirt gick sönder.  SÅ i år har det blivit totalt 6plagg.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • BuoBä
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-06 15:16:54 följande:

Spännande att höra hur ni tänker!

Hur ser ni på att köpa second hand? 

Det är nog många som har haft det tufft de sista åren av olika skäl...för mig är det både ekonomi och miljö som inspirerar mig att försöka tänka nytt/tänka om. 
    Jag skulle vilja, men jag tycker det är svårt att köpa second hand till mig själv. Till stor del beror det på hur de sorterar i butikerna (oftast på allt annat än storlek) och att det inte alltid finns tillgång till provrum. Jag har inga märken som jag vet alltid passar, och att chansa känns väldigt dumt för då har man plötsligt ett plagg i garderoben som man inte kommer använda, vilket var det som skulle undvikas.

Till mitt barn däremot köper jag nästan bara begagnat.  
  • Postman

Har inga problem med att endast köpa 5 plagg om året. Inga som helst problem. 

• Anonym (Tjejen)

Det är nog ungefär vad jag ligger på numera per år. Köpte en del kläder tidigare när räntorna var lägre av bra kvalitet, använder dom i åratal. Har t ex kostymbyxor och kavajer som nog har 10 år på nacken. Sen jeans t ex skiftar med trender.

• Anonym (Kia)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-06 15:16:54 följande:

Spännande att höra hur ni tänker!

Hur ser ni på att köpa second hand? 

Det är nog många som har haft det tufft de sista åren av olika skäl...för mig är det både ekonomi och miljö som inspirerar mig att försöka tänka nytt/tänka om. 

Jag kollar alltid andrahandsbutiker först (finns tre där jag bor). Det är bara om jag inte hittar vad jag behöver där som jag köper nyttnytt. Har handlat andrahand sedan jag var tonåring (snart 50 nu). 

• Anonym (Kia)
    EnAnonumius skrev 2024-09-06 16:13:13 följande:

Väskor? Sedan när räknas väskor in till "plagg"?
    Skor kan jag köpa att det kan räknas in i plagg, men väskor?

Håller med! Jag letar faktiskt väska nu. Har haft samma rygga i tjugo år. Det är bara dragkedjan som är lite trasig och den kan jag ju byta, men väskan ser inte så tjusig ut längre.. Har skämts ibland, faktiskt. 
  • Tow2Mater

Tycker 270 användningar (en gång i veckan i fem år) låter mycket. Betyder det 270 tvättar, eller räknas det som 2 gångers användning om man tar på en tröja för ett möte på jobbet men byter om när man kommer hem och har samma tröja på jobbet även nästa dag utan att tvätta den?

• Anonym (Ida)

I år har jag köpt 5 blusar och toppar, 5 t-shirts och 4 par byxor vilket är mer än normalt men ramlade över en bra rea. Plus en handväska. Jag har gjort mig av med ganska mycket mer än så, sålt, gett bort och slängt. Försöker dra ner rejält på mängden kläder. 

Jag köper alltid av god kvalitet så det håller länge, har några plagg som är runt 25 år gamla. 

Vilka 5 plagg jag skulle köpa nästa år är svårt att säga. Behöver nya vandringsskor men det blir nog i höst. Kan inte komma på något jag behöver, kanske någon kofta och ett par knälånga byxor/shorts. Jo, ett par långbyxor i ylle också. Bra, handlingslistan klar! 

• EnAnonumius
    Anonym (Kia) skrev 2024-09-06 17:14:04 följande:
    Håller med! Jag letar faktiskt väska nu. Har haft samma rygga i tjugo år. Det är bara dragkedjan som är lite trasig och den kan jag ju byta, men väskan ser inte så tjusig ut längre.. Har skämts ibland, faktiskt. 
    Var själv i liknande sist..
    Hittade min väska bland slingbag's.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym

Har ju aldrig räknat men jag skulle bli förvånad om jag köpte mer än fem plagg / år. Möjligen om man inte skulle ta hänsyn till snitt, för det kan väl hända att jag beställer typ 7 par jeans och sedan använder dem i 2-3 år eller nåt ibland.
    Men annars vete fan.

Svar på tråden Max fem plagg per år