• Mrs Moneybags

Max fem plagg per år

Naturskyddsföreningen föreslår att vi håller oss till att köpa färre kläder av bättre kvalitet - max fem (nyproducerade) plagg per år av så pass god kvalitet att de kan användas 270 gånger var. 

I nuläget köper folk ca 25 plagg per år och de används i snitt 7 gånger. En t-shirt används i snitt 30 gånger. 

Min fråga till er är: vilka plagg skulle ni köpa det kommande året om ni var tvungna att begränsa er till fem stycken? Skor och väskor räknas, men inte underkläder och strumpor. Kanske en kostym och en klänning plus ett par toppar? Eller två par jeans och tre t-shirtar? 

www.tv4.se/artikel/4aWUoRuzJn8CkLWI7oFaaj/klaedlarmet-daerfoer-ska-du-koepa-max-fem-plagg-om-aret

• Svar på tråden Max fem plagg per år
  • Avenia

Jag skulle köpt ett öar jeans, två kortärmade och en långärmad. 

Jag skulle definitivt klara mig på en ransonering om 5 plagg/år. Har redan syndat och uppfyllt min kvot 100 gånger om då jag har en överfull garderob. De senaste åren har jag slutat handla i onödan.

• Anonym (Nemas)

Nu är min garderob redan uppbyggd så att säga, det mesta av second hand. Använder alla mina plagg många gånger, lagar om något går sönder. I år hade jag klarat mig på två jeans och ett par skor, om jag inte hade blivit gravid. Men det har hittills bara tillkommit ett par gravidbyxor och en rymlig tunika sett till nya plagg. Även köpt lite nya strumpor och trosor förstås. Men eventuellt kommande köp kommer nog bli second hand om det behövs. 

Annars byter jag ut sånt som är så slitet/trasigt att det inte längre går att laga. Så i år gick mina favvo-jeans sönder, efter kanske tre års flitig användning, hittade två nya par på rea. Här om dagen brakade mina sneakers ihop efter sju års användning vår, sommar och höst. På sin höjd unnar jag mig en fin blus eller sommarklänning någon gång varannat år, utan att mina gamla gått sönder. Så absolut, i snitt köper jag definitivt inte fler än fem nya plagg per år. 

• Anonym (L)

Har köpt en skjorta och en 5 pack strumpor i år. Brukar köpa nytt men handlar sällan. Många skjortor i garderoben är 10+ år gamla. Samma med byxor och kalsonger.  Kommer att behöva nya skor till vintern så det kommer jag att köpa i höst. Blir något utslitet så köper jag nytt, annars får det vara i garderoben så länge det håller. Och det är inte av ekonomiska skäl.

• Anonym (Göran)
    Anonym (L) skrev 2024-09-07 18:10:25 följande:

en 5 pack strumpor

Buuuu! Det är ju 10 plagg!!!
  • Anonym (ABC)
    Shameless skrev 2024-09-07 23:45:44 följande:

Second hand är eyy bra alternativ. 

Japp
  • Anonym (betty)
    Anonym (Göran) skrev 2024-09-07 23:46:44 följande:
    Buuuu! Det är ju 10 plagg!!!
    Bra att det faktiskt fanns tydliga undantag då
  • Anonym (ABC)

Inga problem med att köpa bara 5 plagg per år.

• Anonym (Inte klädnörd)

Jag tycker denna rekommendation känns lite orättvis. Om man som jag har ett antal baskläder jag köpt under ett flertal år och också övertagit från mer modeintresserade, så behöver jag just det som inte räknas, underkläder. Möjligen en ny vinterjacka och ett par snygga höstskor.

Men om man är ung, har ett flertal hobbies med olika kläd- och skobehov och kanske ett jobb där man ska vara representativt klädd, då känns det lite verklighetsfrämmande.

• Anonym (Fanny)

Jag skulle nog köpa jeans, en långärmad, en blus skor och en väska kanske. 

skulle säkert klara mig på det, är ingen storshoppare- till mig själv iallfalll. Annat är det ju till mitt barn. hon får ju en del?

Svar på tråden Max fem plagg per år