• Mrs Moneybags

Max fem plagg per år

Naturskyddsföreningen föreslår att vi håller oss till att köpa färre kläder av bättre kvalitet - max fem (nyproducerade) plagg per år av så pass god kvalitet att de kan användas 270 gånger var. 

I nuläget köper folk ca 25 plagg per år och de används i snitt 7 gånger. En t-shirt används i snitt 30 gånger. 

Min fråga till er är: vilka plagg skulle ni köpa det kommande året om ni var tvungna att begränsa er till fem stycken? Skor och väskor räknas, men inte underkläder och strumpor. Kanske en kostym och en klänning plus ett par toppar? Eller två par jeans och tre t-shirtar? 

www.tv4.se/artikel/4aWUoRuzJn8CkLWI7oFaaj/klaedlarmet-daerfoer-ska-du-koepa-max-fem-plagg-om-aret

• Svar på tråden Max fem plagg per år
  • Anonym (Fanny)

Ingen aning varför det blev frågetecken islutet

• baam77
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-06 12:47:13 följande:
    Max fem plagg per år

Naturskyddsföreningen föreslår att vi håller oss till att köpa färre kläder av bättre kvalitet - max fem (nyproducerade) plagg per år av så pass god kvalitet att de kan användas 270 gånger var. 

I nuläget köper folk ca 25 plagg per år och de används i snitt 7 gånger. En t-shirt används i snitt 30 gånger. 

Min fråga till er är: vilka plagg skulle ni köpa det kommande året om ni var tvungna att begränsa er till fem stycken? Skor och väskor räknas, men inte underkläder och strumpor. Kanske en kostym och en klänning plus ett par toppar? Eller två par jeans och tre t-shirtar? 

www.tv4.se/artikel/4aWUoRuzJn8CkLWI7oFaaj/klaedlarmet-daerfoer-ska-du-koepa-max-fem-plagg-om-aret

hur ska nu klara detta tjejer? skämt =)
  • Anonym (Knopp)

Jag kör definitivt färre än fem nya plagg per år. I år har jag köpt en bikini och några nya bh.

Second hand däremot, där köpet jag en del.

• Mrs Moneybags

Kul med alla svar! 

Second hand räknas inte så det kan man ju köpa fritt!

Jag erkänner att jag har tillhört de som köpte nya plagg varje månad, kanske en tröja eller vad som helst. Detta har fått mig att tänka om lite?

• Egon den stora
    baam77 skrev 2024-09-08 00:29:21 följande:
    hur ska nu klara detta tjejer? skämt =)
    Genom att killen köpet färre, så snittet blir okej. 
  • Anonym (*)
    Anonym (Inte klädnörd) skrev 2024-09-08 00:23:22 följande:

Jag tycker denna rekommendation känns lite orättvis. Om man som jag har ett antal baskläder jag köpt under ett flertal år och också övertagit från mer modeintresserade, så behöver jag just det som inte räknas, underkläder. Möjligen en ny vinterjacka och ett par snygga höstskor.

Men om man är ung, har ett flertal hobbies med olika kläd- och skobehov och kanske ett jobb där man ska vara representativt klädd, då känns det lite verklighetsfrämmande.

Hurdå orättvis? Det är ju bara en rekommendation! Det är fortfarande upp till var och en att avgöra hur den ska leva.

Jag tror att de flesta av oss har perioder i livet då vi behöver köpa mycket nytt och andra perioder då vi egentligen klarar oss bra med det vi redan har. Det viktiga är inte att alltid hålla sig till max fem plagg om året. Det viktiga är att tänka sig för innan man köper något nytt.
  • Cathariiina

Jag köper faktiskt inte mycket kläder alls, jag har altlid satsat på god kvalitet och på att vårda kläderna så att de håller länge i stället. Ska jag välja fem plagg så blir det:

- ett par rejäla promenadskor i läder, de jag har börjar se slitna ut
    - kanske en ny vinterjacka, men jag tror den jag har håller en vinter till. Men i så fall en ljusblå och rejält varm
    - kanske en ny klänning till nästa sommar, jag har ingen rosa så det vill jag ha. Bomullstrikå, gärna blommönster. 

Sedan kommer jag faktiskt inte på två saker till som jag behöver nästa år. 

• Tow2Mater
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-08 10:33:07 följande:

Kul med alla svar! 

Second hand räknas inte så det kan man ju köpa fritt!

Jag erkänner att jag har tillhört de som köpte nya plagg varje månad, kanske en tröja eller vad som helst. Detta har fått mig att tänka om lite?

Problemet med det tänket är att du stödjer de som shoppar nytt eftersom det måste finnas de som köper ganska mycket nytt om det sedan ska finnas second hand till dig. Och det i sin tur ger de som vill shoppa en massa nytt gott samvete då de vet det finns många som handlar second hand, så det är ju bara bra de bidrar till second hand utbudet.
  • BuoBä
    Tow2Mater skrev 2024-09-08 20:39:36 följande:
    Problemet med det tänket är att du stödjer de som shoppar nytt eftersom det måste finnas de som köper ganska mycket nytt om det sedan ska finnas second hand till dig. Och det i sin tur ger de som vill shoppa en massa nytt gott samvete då de vet det finns många som handlar second hand, så det är ju bara bra de bidrar till second hand utbudet.
    Jag brukar tänka på det när jag köper begagnade barnkläder. Ofta hittar man lite dyrare märken som tex Molo, Småfolk etc i väldigt fint skick, som någon uppenbart har köpt som finkläder och barnen har bara hunnit använda dem ett par gånger. Det är i och för sig bra att de säljs vidare, men lite sorgligt ändå att första barnet inte fick chans att använda kläderna mer. 
  • Mrs Moneybags
    Tow2Mater skrev 2024-09-08 20:39:36 följande:
    Bra tanke. Känner vissa som köper och säljer enorma mängder second hand. 
  • Anonym (Anonym)

Väldigt sällan jag köper nya kläder men det jag köper nästan varje år är höst/vinterskor. Lyckas alltid gå sönder/slita ut sig snabbt. Har sedan ett tag tillbaka kolla mycket på second hand butiker då priserna på kläder har blivit så dyra. 

Svar på tråden Max fem plagg per år