Inlägg från: BuoBä |Visa alla inlägg
  • BuoBä

Max fem plagg per år

Hm, jag har redan köpt 4 plagg i år (ett par sommarbyxor och tre blusar), så då får det bli ett par jeans också. 
    De jag nyss har slitit ut köpte jag för 5 år sen och jag har säkert använt dem 1 dag per vecka sen dess så det blir ca 250 ggr. 

• BuoBä
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-06 15:16:54 följande:

Spännande att höra hur ni tänker!

Hur ser ni på att köpa second hand? 

Det är nog många som har haft det tufft de sista åren av olika skäl...för mig är det både ekonomi och miljö som inspirerar mig att försöka tänka nytt/tänka om. 
    Jag skulle vilja, men jag tycker det är svårt att köpa second hand till mig själv. Till stor del beror det på hur de sorterar i butikerna (oftast på allt annat än storlek) och att det inte alltid finns tillgång till provrum. Jag har inga märken som jag vet alltid passar, och att chansa känns väldigt dumt för då har man plötsligt ett plagg i garderoben som man inte kommer använda, vilket var det som skulle undvikas.

Till mitt barn däremot köper jag nästan bara begagnat.  
  • BuoBä
    Tow2Mater skrev 2024-09-08 20:39:36 följande:
    Problemet med det tänket är att du stödjer de som shoppar nytt eftersom det måste finnas de som köper ganska mycket nytt om det sedan ska finnas second hand till dig. Och det i sin tur ger de som vill shoppa en massa nytt gott samvete då de vet det finns många som handlar second hand, så det är ju bara bra de bidrar till second hand utbudet.
    Jag brukar tänka på det när jag köper begagnade barnkläder. Ofta hittar man lite dyrare märken som tex Molo, Småfolk etc i väldigt fint skick, som någon uppenbart har köpt som finkläder och barnen har bara hunnit använda dem ett par gånger. Det är i och för sig bra att de säljs vidare, men lite sorgligt ändå att första barnet inte fick chans att använda kläderna mer. 
Svar på tråden Max fem plagg per år