Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Max fem plagg per år

Naturskyddsföreningen föreslår att vi håller oss till att köpa färre kläder av bättre kvalitet - max fem (nyproducerade) plagg per år av så pass god kvalitet att de kan användas 270 gånger var. 

I nuläget köper folk ca 25 plagg per år och de används i snitt 7 gånger. En t-shirt används i snitt 30 gånger. 

Min fråga till er är: vilka plagg skulle ni köpa det kommande året om ni var tvungna att begränsa er till fem stycken? Skor och väskor räknas, men inte underkläder och strumpor. Kanske en kostym och en klänning plus ett par toppar? Eller två par jeans och tre t-shirtar? 

www.tv4.se/artikel/4aWUoRuzJn8CkLWI7oFaaj/klaedlarmet-daerfoer-ska-du-koepa-max-fem-plagg-om-aret

• Svar på tråden Max fem plagg per år
  • Mrs Moneybags

Spännande att höra hur ni tänker!

Hur ser ni på att köpa second hand? 

Anonym (Kia) skrev 2024-09-06 13:16:45 följande:
    Så lite kläder brukar det inte bli, det har varit lite omständigheter som orsakat det. Det normala för mig är nog ca fem plagg om året, faktiskt. Köper man bra kvalitet och är rädd om kläderna behöver man inte köpa nytt särskilt ofta. 
    Det är nog många som har haft det tufft de sista åren av olika skäl...för mig är det både ekonomi och miljö som inspirerar mig att försöka tänka nytt/tänka om. 
  • Mrs Moneybags

Kul med alla svar! 

Second hand räknas inte så det kan man ju köpa fritt!

Jag erkänner att jag har tillhört de som köpte nya plagg varje månad, kanske en tröja eller vad som helst. Detta har fått mig att tänka om lite?

• Mrs Moneybags
    Tow2Mater skrev 2024-09-08 20:39:36 följande:
    Problemet med det tänket är att du stödjer de som shoppar nytt eftersom det måste finnas de som köper ganska mycket nytt om det sedan ska finnas second hand till dig. Och det i sin tur ger de som vill shoppa en massa nytt gott samvete då de vet det finns många som handlar second hand, så det är ju bara bra de bidrar till second hand utbudet.
    Bra tanke. Känner vissa som köper och säljer enorma mängder second hand. 
Svar på tråden Max fem plagg per år