• Anonym (Lång)

Lång som kvinna

Hej,

Min dotter kommer bli runt 185+-2 cm. 

Vi har nu möjlighet att låta henne få en operation där de går in i knät och påverkar tillväxtzonerna så hon inte blir riktigt så lång. 

jag är själv kluven till om jag vill att hon får denna operation med tanke på eventuella biverkningar och framtida problem med knän. 

är det någon här som gjort denna operation och kan berätta hur det gått?
    är det någon som är runt 185cm och önskar att de fjort en operation för att inte bli långa?

hon är inte så gammal ännu men det är nu operationen skulle vara aktuell. 

själv vill hon gärna vara lång men frågan är om det är lika roligt som vuxen.

mvh 

• Svar på tråden Lång som kvinna
  • Anonym (Långben)
    Anonym (Sjukt) skrev 2024-07-30 01:48:18 följande:
    Ja att kapa eller förminska tuttarna är sjukt det med herregud. Guds gåva till kvinnan som du vill förstöra och ha fula ärr resten av livet. Kan du ens amma med de? Tur man inte är lesbisk iallafall, hade nog kräkts av åsynen. Förstår inte vilken frisk kvinna som frivilligt låter nån trycka in en kniv och skära bort delar av hennes bröst. Har du ingen självrespekt alls?

Ingen som sagt att läkare råder till operation och även så är det då samma typ av läkare som sa du skulle förminska dina bröst. I så fall skulle jag nog vara lite skeptisk. Kirurger gillar att operera kanske därför de kommer med idiottips. 

Här är sunt förnuft, det är inte farligt att vara lång så därför bör hon inte opereras. Det ör inte farligt att ha stora bröst så därför tar jag inte bort mina bröst (och för att det är en helt sjuk sak att göra mot sig själv).

Roligt att du blandar in Guds skapelse och att vara lesbisk i ett stycke =)

Jag kan hålla med dig om att operera längden är extremt. Har läst på och den är förenligt med risker. Trodde den var mindre riskfylld.

Gällande brösten så tror inte jag att du förstår att mina bröst var stora som fotbollar. På den tiden var jag smal som en pinne och BHar gick inte att hitta. jag såg ut som Pamela Andersson och allmänheten ifrågasatte varför jag hade opererat för stora bröst för min smala kropp.

Jag var 18 år när  operationen gjordes, både läkare och kirurg hade inte varit med om något liknande. Jag var ett extremfall.

Mina tuttar är fina och amningen gick bra. Inga synliga ärr, hade förmodligen en bra kirurg. Inga problem med nacke och rygg längre.

Självrespekt? Jag tror att man måste vara med om något liknande för att förstå. Bröst och ryggont är individuellt, utan att ha sett dina bröst så vet jag att du inte har problem med dina, du skulle inte få en operation finansierad av regionen eftersom du kan hitta BHar, jag kunde inte.

• enfunderandeman

Nej, det här känns som en troll tråd. Någon som själv är kort och avundsjuk på långa kvinnor eller vill klanka ner på dom. En operation som alltså ska förhindra att man blir längre? Aldrig hört. Aldrig hört någon I min närhet. Som snackat om.

Och det skulle vara specifikt om man var just tjej? Jo tjena, dra den om tomten också. Om jag vore du. Skulle jag ta mig ett snack med den där skolsköterskan. Något stämmer inte här. Jag kan förstå om det är medicinskt. Visst, det är långt för att vara kvinna. Men ingenting direkt farligt eller ovanligt i sig. Inom den ramen du nämner. Det är ingenting som är farligt. Om hon inte har något medicinskt men. Längden I sig är inget probleem

Har kvinnliga vänner som både är långa och korta. Och av dom. Är det oftast det kortare kvinnorna som klagar på att det inte hittar kläder som passar. För dom är korta I rocken. Någon har fått besöka barn/tonårs avdelning. Vilket inte är så kul kan jag tänka mig.

Son man, på 195. Kan jag säga att jag är evigt tacksam för dessa långa gudinnor. Jag slipper bl.a nackspärr LOL.
    Dessutom är det riktigt kvinnligt kvinna för mig.

• Anonym (Son som är läkare)

Snälla ni som läser. Detta är en troll tråd. Min son som är läkare skrattade när han hörde om detta. Då det inte är något man utför. Oftast är det istället en förlängning för folk som vill bli längre. Detta görs först och främst med skor. 

Och dessutom skulle detta gå inom skönhetskirurgi och plastik. Då detta är en skönhets korrigering. Att vara mellan 180-185 cm som just kvinna. Är inte förenat med sådan livsfara att man måste opereras. Tokstollar som skriver dessa trådar.

Och storbystade kvinnor kan få ryggproblem oavsett längd. Det har ingenting med längden i sig att göra. Utan brösten som väger för mycket. Blir extra vikt.

• Anonym (AT-läkare)
    Anonym (Son som är läkare) skrev 2024-07-30 07:39:03 följande:

Snälla ni som läser. Detta är en troll tråd. Min son som är läkare skrattade när han hörde om detta. Då det inte är något man utför. Oftast är det istället en förlängning för folk som vill bli längre. Detta görs först och främst med skor. 

Och dessutom skulle detta gå inom skönhetskirurgi och plastik. Då detta är en skönhets korrigering. Att vara mellan 180-185 cm som just kvinna. Är inte förenat med sådan livsfara att man måste opereras. Tokstollar som skriver dessa trådar.

Och storbystade kvinnor kan få ryggproblem oavsett längd. Det har ingenting med längden i sig att göra. Utan brösten som väger för mycket. Blir extra vikt.

Jag visste faktiskt inte heller att man gör detta (annat än för att korrigera olika långa ben) utan trodde att man behandlar med hormoner. 

Men tydligen är kirurgi förstahandsvalet:

https://mellanarkiv-offentlig.vgregion.se/alfresco/s/archive/stream/public/v1/source/available/SOFIA/SKAS9699-1702881381-97/SURROGATE/L%C3%A5ngvuxenhet%2520-%2520barn.pdf

https://www.internetmedicin.se/barn-och-ungdomsmedicin/tillvaxtutredning-storvuxna-barn

• Anonym (Nej)

Jag hade inte opererat ett friskt barn. Alla ingrepp innebär risker. inte alls säkert att hon blir så mycket längre. 185 är fortfarande okej längd för en kvinna. Jag själv är 160 och hade gärna varit lång istället för kort. 

• Anonym (AT-läkare)
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-30 08:42:45 följande:

inte alls säkert att hon blir så mycket längre. 

Å andra sidan är sannolikheten att hon blir ännu längre än 185 lika stor som att hon blir kortare.

För mig hade det varit ett oerhört svårt beslut och jag vet faktiskt inte vad jag gjort. Men jag tror det är väldigt viktigt att flickan själv är delaktig i beslutet och att hon får information kring behandlingen och för- och nackdelar på en nivå som passar henne. Även att nu tillsammans får prata igenom detta med en specialost (det har ni kanske redan fått göra?). Som sagt, det är ett väldigt svårt beslut och som jag det det finns det inget rätt eller fel.

• Anonym (AT-läkare)

Ber om ursäkt för alla stavfel, skriver från mobilen. 

• Anonym (En annan lång)

Detta är definitivt inte en trolltråd!
    Hemska människor som spyr ut sig saker utan koll. 

Detta är inte en ny teknik. Jag var på väg att få en sån operation för 20 ÅR SEN!! Led enormt mycket av min längd som barn. Jag var alltid längst i klassen trots att jag var ett år yngre. Killarna kom inte ikapp mig förrän nian.

Så jag fick valet att göra en operation där man satte in metallbitar i knäna så kroppen trodde att man hade växt färdigt? (som sagt 20 år sen...) Då fanns även alternativet att ge hormoner för att framkalla mensen tidigare eftersom de flesta växer mindre efter det. Min handröntgen visade en slutlängd på 186 cm vilket jag verkligen inte ville bli. Sen tog man en ny som visade 185 cm som var under gränsen och plötsligt skulle jag inte få opereras. Jag grät när jag pratade med läkaren och vi gjorde dealen att om jag inte hade fått min mens fyra månader senare som var väntetiden på operationen så fick jag opereras. Vilket jag fick och växte närmare 1 dm till. Så idag är jag 180 cm vilket känns okej. Men 185 cm hade jag inte velat bli.

Vill din dotter operera sig så låt henne göra det! 

• stallet90
    Anonym (En annan lång) skrev 2024-07-30 09:00:15 följande:

Detta är definitivt inte en trolltråd!
    Hemska människor som spyr ut sig saker utan koll. 

Detta är inte en ny teknik. Jag var på väg att få en sån operation för 20 ÅR SEN!! Led enormt mycket av min längd som barn. Jag var alltid längst i klassen trots att jag var ett år yngre. Killarna kom inte ikapp mig förrän nian.

Så jag fick valet att göra en operation där man satte in metallbitar i knäna så kroppen trodde att man hade växt färdigt? (som sagt 20 år sen...) Då fanns även alternativet att ge hormoner för att framkalla mensen tidigare eftersom de flesta växer mindre efter det. Min handröntgen visade en slutlängd på 186 cm vilket jag verkligen inte ville bli. Sen tog man en ny som visade 185 cm som var under gränsen och plötsligt skulle jag inte få opereras. Jag grät när jag pratade med läkaren och vi gjorde dealen att om jag inte hade fått min mens fyra månader senare som var väntetiden på operationen så fick jag opereras. Vilket jag fick och växte närmare 1 dm till. Så idag är jag 180 cm vilket känns okej. Men 185 cm hade jag inte velat bli.

Vill din dotter operera sig så låt henne göra det! 

Vad jag förstått är det mer ok att vara lång som kvinna nuförtiden än förr. Tycker annars är trist att det problematiseras så mycket att vara lång som kvinna, är ju supersnyggt! Samtidigt måste jag ha respekt för att folk känner. 
  • Anonym (Stina)

Jag tycker att ni ska lyssna på vad flickan vill. Hon är ändå 12 år. Eftersom hon vill vara lång tycker jag ni ska bejaka det och förstå att det är både vackert och ovanligt att vara så lång som tjej. Det är inget dåligt i sig. Hade tjejen drömt om att vara kortare så hade det varit en annan sak. 

En operation är smärtsam och jobbig, det är inte rätt att utsätta ett barn för det som själv är nöjd med sin kropp. Tänk på vad ni signaler till er tjej. Ni vill inte lära henne att hon måste utstå smärta och göra våld på sig för att bli vacker i andras ögon. Tänk om det blir komplikationer, hur ska ni förklara det för henne som vuxen när hon fortfarande gillar att vara lång? 

Det viktiga här är vad flickan trivs med, en tolvåring är inget småbarn. 

Svar på tråden Lång som kvinna