Anonym (183 cm) skrev 2024-07-31 13:08:03 följande:
Jag har svårt att tänka mig att föräldrarna kan tvinga henne. Sjukhuspersonlen lär väl inte hålla fast och söva en vilt protesterande unge, för att kunna genomföra ingreppet mot hennes vilja? Och i synnerhet inte som det bara är ett skönhetsingrepp, och inte handlar om någon medicinskt nödvändig procedur.
Dock inte självklart att en unge kommer vara "vilt protesterande" bara för att den inte vill. Inte ovanligt att man motvilligt går med på det föräldern tycker, faktiskt. Men då är det förmodligen något som inte står helt rätt till.
Anonym (AT-läkare) skrev 2024-07-31 12:16:57 följande:
Ja, det är lika sannolikt, rent statistiskt. Sannolikheten i detta individuella fall följer en normalfördelning där 185 cm utgör toppen av kurvan. I en population med just precis denna flickas förutsättningar så kommer lika många att bli längre som kortare. Det går inte att blanda in normalfördelningskurvan för normalbefolkningen här.
Man kan jämföra detta med tex att två föräldrar från Kina, som är genomsnittligt långa utifrån sitt genetiska ursprung, flyttar till Sverige och får barn här. Eller två svenska föräldrar vars medelföräldralängd skiljer sig från snittets. Det är ju inte bara medelvärdet som förskjuts i dessa fall, utan hela normalfördelningskurvan.
Ok, då är jag med. Tack.
Hur säker är en sån här bedömning, då? En anekdot jag har var att läkaren var orolig för att vårat barn var så liten på ultraljudet att akut kejsarsnitt övervägdes, sen kom han ut över medel i både längs och vikt 1,5 dygn senare. Så han växte till sig snabbt, kan man säga.
Jag läste på lite, och det verkar ju rätt övertygande. Alltså ingen anledning att tro att uppskattningen är helt felaktig. Det är +/- några centimeter i snitt, som dom anger. Jag är så skeptiskt för att det var prat om att jag själv skulle bli basketspelare, men jag blev till slut medellång. Men det har aldrig gjorts någon bedömning av min "benålder", elelr något sånt.