• Anonym (Lång)

Lång som kvinna

Hej,

Min dotter kommer bli runt 185+-2 cm. 

Vi har nu möjlighet att låta henne få en operation där de går in i knät och påverkar tillväxtzonerna så hon inte blir riktigt så lång. 

jag är själv kluven till om jag vill att hon får denna operation med tanke på eventuella biverkningar och framtida problem med knän. 

är det någon här som gjort denna operation och kan berätta hur det gått?
    är det någon som är runt 185cm och önskar att de fjort en operation för att inte bli långa?

hon är inte så gammal ännu men det är nu operationen skulle vara aktuell. 

själv vill hon gärna vara lång men frågan är om det är lika roligt som vuxen.

mvh 

• Svar på tråden Lång som kvinna
  • Anonym (självkänsla)

Jag tycker ofta att man hör om att skolsköterskor och vårdpersonal visar oförståelse kring barn som inte följer normen. En person fick höra på bvc att hennes dotter var så liten, inte speciellt konstigt när båda hennes föräldrar är korta och har ganska smal kroppsbyggnad.. Hon följde sin tillväxtkurva och sån tur va så tyckte hennes mamma bara att kommentaren var fånig. Hon visste ju att dottern åt bra och mådde bra. Men varför kommentera det som avviker från medel när personen i övrigt mår bra? Oproffsigt av vården.
    En annan skolsköterska uttryckte oro kring att en flicka som inte fått sin mens och var 15 år. Visst är det sent att hon inte fått den då men sen så fick hon mensen snart efter.... Sån tur va så oroade sig inte mamman, hon tyckte inte man behöver oroa sig för någon som är sen men ändå inom det spann som är normalt. Så onödigt av vården. Att leta problem som inte finns. 
    Att flickan är lång tidigt behöver väl inte medföra att hon blir 185+2 cm lång, vad grundar dom den beräkningen på?
    Har hon arvsanlag på bägge sidor för att bli lång? Oavsett så kan dom inte vara säkra på att det verkligen stämmer. Men varför kan en kvinna inte vara lång för?
    Jag tänker bara att vi alla ser olika ut? Lång, kort, olika hudfärg och hårfärg etc...väldigt bra för att man ska kunna se skillnad på folk.....  
    Jag tycker att ni ska ta upp det här med flera kunniga ifrån olika håll....är det bara pga utseendet så tycker jag det är sorgligt. Då tycker jag att man ska bygga upp hennes självkänsla istället. Att hon ska ha skinn på näsan och att hon ska känna sig vacker och känna sig trygg i att hon kan hitta kläder som hon passar i o känner sig snygg i. 

• Anonym (självkänsla)

Min ingifta moster var cirka 185 cm nu har hon säkert krympt eftersom hon är 70 plus det vara bara positivt i mina ögon och från min mammas sida....vi tyckte bara att det var positivt att vara lång och ståtlig....men smaken är väl som baken... men bokstavligt så ser man ju upp till långa personer om man är kortare än dom....
    Men min morbror var 192 cm och alla barnen blev längre än honom, den äldste blev 203 cm... så min familj såg upp till dom hahaha....  vi tyckte bara att det var kul att dom var så långa.... tänkte kanske ibland att det var trångt för dom å åka bil. Lite svårt o hitta kläder för 203 men det gick ju ändå. 
    Min mamma blev bara 163 cm och är tvilling så hon skoja om längdskillnaden att hon va så kort att hon kunde stå under sin tvillingbrors arm. Så själv är jag mest fascinerad över hur olika vi kan bli, och man behöver inte lägga någon värdering i det....att något skulle vara snyggare eller fulare....bättre eller sämre.
    Mamma brukade säga till mig du som är lång kan du ta ner den här till mig så fick jag ta ner saker från översta hyllan åt henne är 174 lång...alla längder har sina för och nackdelar...

• Reasonandsense

Tjejen vill inte. Hon är så pass stor att hon kan avgöra själv. Alltså vore det ett övergrepp att göra det öndå. Finns inget dilemma.

Anonym (AT-läkare) skrev 2024-07-30 08:55:15 följande:

Å andra sidan är sannolikheten att hon blir ännu längre än 185 lika stor som att hon blir kortare.

För mig hade det varit ett oerhört svårt beslut och jag vet faktiskt inte vad jag gjort. Men jag tror det är väldigt viktigt att flickan själv är delaktig i beslutet och att hon får information kring behandlingen och för- och nackdelar på en nivå som passar henne. Även att nu tillsammans får prata igenom detta med en specialost (det har ni kanske redan fått göra?). Som sagt, det är ett väldigt svårt beslut och som jag det det finns det inget rätt eller fel.

Är den verkligen lika sannolikt? Hur många kvinnor blir 180 jämfört med 190? Rent statistiskt verkar det uppenbart falskt.
  • Anonym (AT-läkare)
    Reasonandsense skrev 2024-07-31 10:19:06 följande:

Tjejen vill inte. Hon är så pass stor att hon kan avgöra själv. Alltså vore det ett övergrepp att göra det öndå. Finns inget dilemma.

Är den verkligen lika sannolikt? Hur många kvinnor blir 180 jämfört med 190? Rent statistiskt verkar det uppenbart falskt.

Ja, det är lika sannolikt, rent statistiskt. Sannolikheten i detta individuella fall följer en normalfördelning där 185 cm utgör toppen av kurvan. I en population med just precis denna flickas förutsättningar så kommer lika många att bli längre som kortare. Det går inte att blanda in normalfördelningskurvan för normalbefolkningen här. 

Man kan jämföra detta med tex att två föräldrar från Kina, som är genomsnittligt långa utifrån sitt genetiska ursprung, flyttar till Sverige och får barn här. Eller två svenska föräldrar vars medelföräldralängd skiljer sig från snittets. Det är ju inte bara medelvärdet som förskjuts i dessa fall, utan hela normalfördelningskurvan. 

• Anonym (Lisa)

Jag är 182 cm lång och jag är nöjd med min längd 

• Anonym (Fnf)
    Anonym (Emmy) skrev 2024-07-29 19:34:56 följande:

Ni som Kommenterar att de är sjuka som ens överväger operation har ingen aning om vad det kan innebära för en  kvinna att vara 185 cm lång. jag hade det hemskt i tonåren och jag är ?bara? 180 cm . Mådde hemskt dåligt 

tycker definitivt att flickan själv får välja. Jag hade gärna varit max 175 cm. 

185 cm, med antagligen även större fötter som följer med kroppslängden kan bli ett stort besvär att hitta fina skor etc. 

jag hade verkligen inte velat vara 185 cm lång!!

En flicka som inte är vuxen än kan knappast ta det beslutet då man inte vet vad riskerna innebär. Det som skrämmer mig här är de vuxna som pratar så väl om operation för man råkar vara lång. Helt galet.
  • Anonym (Fnf)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-07-31 12:21:17 följande:

Jag är 182 cm lång och jag är nöjd med min längd 

Bra! Det är fint! Jag är också lång, 176 cm. Har många vänner som är längre än mig också. 
  • Anonym (183 cm)
    Reasonandsense skrev 2024-07-31 10:19:06 följande:

Jag har svårt att tänka mig att föräldrarna kan tvinga henne. Sjukhuspersonlen lär väl inte hålla fast och söva en vilt protesterande unge, för att kunna genomföra ingreppet mot hennes vilja? Och i synnerhet inte som det bara är ett skönhetsingrepp, och inte handlar om någon medicinskt nödvändig procedur. 
  • Miooo

Jag är 168 men mina tre närmsta vänner var mellan 174 och 183. När jag var ung ville jag också vara lång som en fotomodell liksom de. Om man trivs med sin längd beror väldigt mycket på omgivningen och det egna självförtroendet. Är tjejen nöjd med sin längd så bejaka det och stärk hennes självförtroende, ändra inte på henne bara för att hon ska passa i en mall hon inte själv vill passa in i. Hon vill ju bara lång, låt henne vara det. 

• Reasonandsense
    Anonym (183 cm) skrev 2024-07-31 13:08:03 följande:
    Jag har svårt att tänka mig att föräldrarna kan tvinga henne. Sjukhuspersonlen lär väl inte hålla fast och söva en vilt protesterande unge, för att kunna genomföra ingreppet mot hennes vilja? Och i synnerhet inte som det bara är ett skönhetsingrepp, och inte handlar om någon medicinskt nödvändig procedur. 
    Dock inte självklart att en unge kommer vara "vilt protesterande" bara för att den inte vill. Inte ovanligt att man motvilligt går med på det föräldern tycker, faktiskt. Men då är det förmodligen något som inte står helt rätt till.
    Anonym (AT-läkare) skrev 2024-07-31 12:16:57 följande:

Ja, det är lika sannolikt, rent statistiskt. Sannolikheten i detta individuella fall följer en normalfördelning där 185 cm utgör toppen av kurvan. I en population med just precis denna flickas förutsättningar så kommer lika många att bli längre som kortare. Det går inte att blanda in normalfördelningskurvan för normalbefolkningen här. 

Man kan jämföra detta med tex att två föräldrar från Kina, som är genomsnittligt långa utifrån sitt genetiska ursprung, flyttar till Sverige och får barn här. Eller två svenska föräldrar vars medelföräldralängd skiljer sig från snittets. Det är ju inte bara medelvärdet som förskjuts i dessa fall, utan hela normalfördelningskurvan. 

Ok, då är jag med. Tack. 
    Hur säker är en sån här bedömning, då? En anekdot jag har var att läkaren var orolig för att vårat barn var så liten på ultraljudet att akut kejsarsnitt övervägdes, sen kom han ut över medel i både längs och vikt 1,5 dygn senare. Så han växte till sig snabbt, kan man säga.

Jag läste på lite, och det verkar ju rätt övertygande. Alltså ingen anledning att tro att uppskattningen är helt felaktig. Det är +/- några centimeter i snitt, som dom anger. Jag är så skeptiskt för att det var prat om att jag själv skulle bli basketspelare, men jag blev till slut medellång. Men det har aldrig gjorts någon bedömning av min "benålder", elelr något sånt.
Svar på tråden Lång som kvinna