• Anonym (Lång)

Lång som kvinna

Hej,

Min dotter kommer bli runt 185+-2 cm. 

Vi har nu möjlighet att låta henne få en operation där de går in i knät och påverkar tillväxtzonerna så hon inte blir riktigt så lång. 

jag är själv kluven till om jag vill att hon får denna operation med tanke på eventuella biverkningar och framtida problem med knän. 

är det någon här som gjort denna operation och kan berätta hur det gått?
    är det någon som är runt 185cm och önskar att de fjort en operation för att inte bli långa?

hon är inte så gammal ännu men det är nu operationen skulle vara aktuell. 

själv vill hon gärna vara lång men frågan är om det är lika roligt som vuxen.

mvh 

• Svar på tråden Lång som kvinna
  • stallet90
    Anonym (183 cm) skrev 2024-08-01 00:25:52 följande:
    Och det tokiga är, att många stora first ladies i Hollywood var längre än sina första älskare på filmduken. Skådespelerskan fick stå på en låda när paret kysstes! Skrattande

...men då spreds ändå bilden - eftersom publiken inte visste om lådan - att mannen måste vara minst 10 cm längre än kvinnan, gärna 15. Och vanliga människor fick komplex i onödan, eller vågade rentav inte ens visa intresse för en person av motsatt kön, om detta inte stämde på dem...
    Kan förstå att Hollywood vill porträttera en verkligthet som känns normal, men det blir ju egentligen inte naturligt om det är efter normen hela tiden. Skulle gärna se en dramafilm där den kvinnliga huvudrollsinnehavaren var tydligt längre en det manliga ditot.Tror dock tyvärr när saker sticker ut så blir det en distraktion från handlingen.Tycker ändå någon borde göra det.Är ju lite edgy om inte annat :D
  • Anonym (183 cm)
    stallet90 skrev 2024-08-01 00:54:36 följande:
    Kan förstå att Hollywood vill porträttera en verkligthet som känns normal, men det blir ju egentligen inte naturligt om det är efter normen hela tiden. Skulle gärna se en dramafilm där den kvinnliga huvudrollsinnehavaren var tydligt längre en det manliga ditot.Tror dock tyvärr när saker sticker ut så blir det en distraktion från handlingen.Tycker ändå någon borde göra det.Är ju lite edgy om inte annat :D
    ...det är samma sak som när Hollywood porträtterar par med stora åldersskillnader. När mannen är 30 år äldre än kvinnan, så nämns inte åldersskillnaden ens. Den är självklar, det ska vara så (eller KAN i alla fall vara så utan att det behöver problematiseras). Men om kvinnan är 15 år äldre än mannen, så är det själva huvudhandlingen i filmen.  
  • Mia04

Jag valde att inte operera och jag blev 1,60 lång. Nöjd och har bara fått positiva kommentarer av min längd 

Tixter
  • stallet90
    Mia04 skrev 2024-08-01 01:21:15 följande:

Jag valde att inte operera och jag blev 1,60 lång. Nöjd och har bara fått positiva kommentarer av min längd 

Härligt att du är en sådan förebild för låga kvinnor!
  • Mia04
    stallet90 skrev 2024-08-01 01:24:05 följande:
    Härligt att du är en sådan förebild för låga kvinnor!
    Lillan gumman, lär dig stava till långa. sluta slarva med stavningen 
    Tixter
  • stallet90
    Mia04 skrev 2024-08-01 01:33:50 följande:
    Lillan gumman, lär dig stava till långa. sluta slarva med stavningen 
    Hehe, jag är man och stavningen var riktig
  • Anonym (En annan lång)
    Anonym (VA!!!) skrev 2024-07-31 23:16:56 följande:
    Aha. Jag reagerade med affekt, borde ha reflekterat lite. Såklart det är en trolltråd. Suck.
    Jag blev erbjuden operationen för 20 år sen. Bara för att du själv inte har kunskap betyder inte det att det är en trolltråd! 
  • Anonym (VA!!!)
    Anonym (Emmy) skrev 2024-07-31 23:32:03 följande:

Varför skulle det vara en trolltråd. Jag råkar haven vän vars pojkväns syster är 186 cm lång, tror jag. Hon fick veta av föräldrarna i vuxen ålder att hon hade erbjudits detta som barn av vården men föräldrarna sa nej. Hon blev både arg och ledsen när hon fick veta.

jag tror inte det är en trolltråd, denna operation fanns bevisligen redan för länge sedan eftersom tjejen är vuxen nu 

Anonym (En annan lång) skrev 2024-08-02 08:52:23 följande:
    Jag blev erbjuden operationen för 20 år sen. Bara för att du själv inte har kunskap betyder inte det att det är en trolltråd! 

Ok ursäkta, my bad! Det var bara för någon skrev att hennes bror eller kompis var läkare och sade att tråden var fejk och så trodde jag på det.  

Men tycker ändå det är hemskt att erbjuda denna typ av operation. De flesta växer inte 10 cm efter de fått mens och dottern verkade vara i en ålder där hon borde få mens snart. Men även om beräkningarna stämmer utgående från skelettröntgen i handen, så tycker jag ändå det är konstigt att överväga en operation. Låter som en väldigt omfattande operation.
  • Anonym (Långan)

Jag är 160 lång och jag blev aldrig erbjuden för att jag var lång. Hur får man detta erbjudandet? 

• Anonym (183 cm)
    Anonym (183 cm) skrev 2024-08-01 00:25:52 följande:
    Och det tokiga är, att många stora first ladies i Hollywood var längre än sina första älskare på filmduken. Skådespelerskan fick stå på en låda när paret kysstes! Skrattande

...men då spreds ändå bilden - eftersom publiken inte visste om lådan - att mannen måste vara minst 10 cm längre än kvinnan, gärna 15. Och vanliga människor fick komplex i onödan, eller vågade rentav inte ens visa intresse för en person av motsatt kön, om detta inte stämde på dem...
    Här skulle det förstås stå att skådeSPELAREN - mannen - fick stå på en låda när paret kysstes! Eftersom normen som Hollywood ville sprida, var att mannen alltid måste vara en rejäl bit längre än kvinnan. Detta har sedan skapat komplex hos unga människor i onödan...
  • stallet90
    Anonym (183 cm) skrev 2024-08-02 14:22:45 följande:
    Här skulle det förstås stå att skådeSPELAREN - mannen - fick stå på en låda när paret kysstes! Eftersom normen som Hollywood ville sprida, var att mannen alltid måste vara en rejäl bit längre än kvinnan. Detta har sedan skapat komplex hos unga människor i onödan...
    Ja, nej det framgick av kontexten ändå, men konstigt att man inte går att redigera här.

Btw Världens största artist just nu är 180 cm långa Taylor Swift, Sverige mest välbetalda kvinnliga idrottare är 195 cm långa Isabella Haak,  Michelle Obama  är  180cm, Uma Thurman är 181 cm. OK, lite ytligt att ta upp kändisar,men ändå, det är inte fel att va lång tjej.
Svar på tråden Lång som kvinna