Inlägg från: Anonym (VA!!!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (VA!!!)

Lång som kvinna

NEJ! Hur kan du ens överväga ett ingrepp! Och det är inte alls säkert att hon blir 185 cm. Men SO WHAT! Gör inga ingrepp på ett barn, hon trivs ju. 
    Fy.

Och att folk i tråden också tycker det verkar vara en bra idé. Hur j***a normstyrda är inte folk! Att göra ingrepp på barn för de blir långa. Helt otroligt omoraliskt och stört. Fy TS.

• Anonym (VA!!!)
    Miooo skrev 2024-07-31 13:44:37 följande:

Jag är 168 men mina tre närmsta vänner var mellan 174 och 183. När jag var ung ville jag också vara lång som en fotomodell liksom de. Om man trivs med sin längd beror väldigt mycket på omgivningen och det egna självförtroendet. Är tjejen nöjd med sin längd så bejaka det och stärk hennes självförtroende, ändra inte på henne bara för att hon ska passa i en mall hon inte själv vill passa in i. Hon vill ju bara lång, låt henne vara det. 

Ja verkligen. Håller med.
  • Anonym (VA!!!)
    Anonym (Fnf) skrev 2024-07-31 12:22:33 följande:
    En flicka som inte är vuxen än kan knappast ta det beslutet då man inte vet vad riskerna innebär. Det som skrämmer mig här är de vuxna som pratar så väl om operation för man råkar vara lång. Helt galet.
    Ja jag håller med.
  • Anonym (VA!!!)
    Anonym (självkänsla) skrev 2024-07-31 01:31:08 följande:

Jag tycker ofta att man hör om att skolsköterskor och vårdpersonal visar oförståelse kring barn som inte följer normen. En person fick höra på bvc att hennes dotter var så liten, inte speciellt konstigt när båda hennes föräldrar är korta och har ganska smal kroppsbyggnad.. Hon följde sin tillväxtkurva och sån tur va så tyckte hennes mamma bara att kommentaren var fånig. Hon visste ju att dottern åt bra och mådde bra. Men varför kommentera det som avviker från medel när personen i övrigt mår bra? Oproffsigt av vården.
    En annan skolsköterska uttryckte oro kring att en flicka som inte fått sin mens och var 15 år. Visst är det sent att hon inte fått den då men sen så fick hon mensen snart efter.... Sån tur va så oroade sig inte mamman, hon tyckte inte man behöver oroa sig för någon som är sen men ändå inom det spann som är normalt. Så onödigt av vården. Att leta problem som inte finns. 
    Att flickan är lång tidigt behöver väl inte medföra att hon blir 185+2 cm lång, vad grundar dom den beräkningen på?
    Har hon arvsanlag på bägge sidor för att bli lång? Oavsett så kan dom inte vara säkra på att det verkligen stämmer. Men varför kan en kvinna inte vara lång för?
    Jag tänker bara att vi alla ser olika ut? Lång, kort, olika hudfärg och hårfärg etc...väldigt bra för att man ska kunna se skillnad på folk.....  
    Jag tycker att ni ska ta upp det här med flera kunniga ifrån olika håll....är det bara pga utseendet så tycker jag det är sorgligt. Då tycker jag att man ska bygga upp hennes självkänsla istället. Att hon ska ha skinn på näsan och att hon ska känna sig vacker och känna sig trygg i att hon kan hitta kläder som hon passar i o känner sig snygg i. 

Också ett bra inlägg. Var tveksam till hur de räknade ut att hon skulle växa runt 10 cm till, alla statistiska metoder stämmer inte. 

Viktigt att få en second opinion och också oproffsigt av vården att gnälla om hennes längd.
  • Anonym (VA!!!)
    Anonym (Son som är läkare) skrev 2024-07-30 07:39:03 följande:

Snälla ni som läser. Detta är en troll tråd. Min son som är läkare skrattade när han hörde om detta. Då det inte är något man utför. Oftast är det istället en förlängning för folk som vill bli längre. Detta görs först och främst med skor. 

Och dessutom skulle detta gå inom skönhetskirurgi och plastik. Då detta är en skönhets korrigering. Att vara mellan 180-185 cm som just kvinna. Är inte förenat med sådan livsfara att man måste opereras. Tokstollar som skriver dessa trådar.

Och storbystade kvinnor kan få ryggproblem oavsett längd. Det har ingenting med längden i sig att göra. Utan brösten som väger för mycket. Blir extra vikt.

Aha. Jag reagerade med affekt, borde ha reflekterat lite. Såklart det är en trolltråd. Suck.
  • Anonym (VA!!!)
    Anonym (Emmy) skrev 2024-07-31 23:32:03 följande:

Varför skulle det vara en trolltråd. Jag råkar haven vän vars pojkväns syster är 186 cm lång, tror jag. Hon fick veta av föräldrarna i vuxen ålder att hon hade erbjudits detta som barn av vården men föräldrarna sa nej. Hon blev både arg och ledsen när hon fick veta.

jag tror inte det är en trolltråd, denna operation fanns bevisligen redan för länge sedan eftersom tjejen är vuxen nu 

Anonym (En annan lång) skrev 2024-08-02 08:52:23 följande:
    Jag blev erbjuden operationen för 20 år sen. Bara för att du själv inte har kunskap betyder inte det att det är en trolltråd! 

Ok ursäkta, my bad! Det var bara för någon skrev att hennes bror eller kompis var läkare och sade att tråden var fejk och så trodde jag på det.  

Men tycker ändå det är hemskt att erbjuda denna typ av operation. De flesta växer inte 10 cm efter de fått mens och dottern verkade vara i en ålder där hon borde få mens snart. Men även om beräkningarna stämmer utgående från skelettröntgen i handen, så tycker jag ändå det är konstigt att överväga en operation. Låter som en väldigt omfattande operation.
Svar på tråden Lång som kvinna