• Anonym (Lång)

Lång som kvinna

Hej,

Min dotter kommer bli runt 185+-2 cm. 

Vi har nu möjlighet att låta henne få en operation där de går in i knät och påverkar tillväxtzonerna så hon inte blir riktigt så lång. 

jag är själv kluven till om jag vill att hon får denna operation med tanke på eventuella biverkningar och framtida problem med knän. 

är det någon här som gjort denna operation och kan berätta hur det gått?
    är det någon som är runt 185cm och önskar att de fjort en operation för att inte bli långa?

hon är inte så gammal ännu men det är nu operationen skulle vara aktuell. 

själv vill hon gärna vara lång men frågan är om det är lika roligt som vuxen.

mvh 

• Svar på tråden Lång som kvinna
  • Anonym (Fundering)

Jag har ingen erfarenhet av sådan operation. Men som förälder hade jag absolut övervägt en sådan operation. Läkarna borde veta vad de rekommenderar.

Sedan är det väl bra med träning. Simning är en sport för tjejer som blir längre om man gillar den sporten. En stor andel si.mare på elitnivå är i den längden. Även om det blir mycket simning så är träningen skonsam för kroppen. Träning är ju också viktigt för musklerna runt knän/ ben.  Mycket träning och något lägre matintag gör att man inte blir lika lång som man annars skulle ha blivit. För de som tränar mycket och samtigt är växande unga är det väldigt lätt att inte få i sig tillräckligt. Har ett barn som elitidrottare och då får föräldrarna också undervisning i att barnen behöver äta bra mat och lite mer för att inte hämmas i längdtillväxten annars blir de kortare. 

• Anonym (Fundering)

Så, rådgör även med läkaren om det finns någon alternativ lösning än operation. Ifall rätt träning samt kontakt med dietist kring kosten. Jag menar inte att hon ska få någon ätstörning - men om rätt sammansatt kost just nu kan hjälpa till att bromsa längdtillväxten.

• Anonym (Lång dotter)

Jag blir nyfiken eftersom jag själv har en dotter med långa föräldrar och som är på väg att bli lång. Hur gammal och hur lång är er dotter? Har ni själva kontaktat vården ang hennes längd eller kom det genom skolhälsovården?

• Körsbärsdalen

Från en som växte upp där alla (nåja) är betydligt kortare en rikssnittet så var det inte kul att vara en "jätte" (174 cm känns enormt när alla ens kompisar är runt 160, och ofta kortare än så). Här nere är alla (nåja) längre, så jag sticker inte alls ut längre, 185 cm däremot... Jag hade övervägt operation om 185 cm var på tapeten.

• Anonym (Lång)
    Anonym (Fundering) skrev 2024-07-29 06:45:20 följande:

Så, rådgör även med läkaren om det finns någon alternativ lösning än operation. Ifall rätt träning samt kontakt med dietist kring kosten. Jag menar inte att hon ska få någon ätstörning - men om rätt sammansatt kost just nu kan hjälpa till att bromsa längdtillväxten.

Träning har hon och vi kommer prata med läkaren för att se vad det finns för alternativ. 

• Anonym (Lång)
    Anonym (Lång dotter) skrev 2024-07-29 07:08:48 följande:

Jag blir nyfiken eftersom jag själv har en dotter med långa föräldrar och som är på väg att bli lång. Hur gammal och hur lång är er dotter? Har ni själva kontaktat vården ang hennes längd eller kom det genom skolhälsovården?

Hej,

hon är snart 12 och är ca 175cm
    hon har alltid varit lång och smal.
    Det är skolhälsovården som flaggade och vi tog då kontakt med vården och har varit och röntgat handen för att se om hon växt färdigt. De räknar med att hon inom kort får sin första mens och därefter blir ca 10cm längre. 

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Lång) skrev 2024-07-29 08:21:36 följande:

Hej,

hon är snart 12 och är ca 175cm
    hon har alltid varit lång och smal.
    Det är skolhälsovården som flaggade och vi tog då kontakt med vården och har varit och röntgat handen för att se om hon växt färdigt. De räknar med att hon inom kort får sin första mens och därefter blir ca 10cm längre. 

För vissa saktar tillväxten ner när mensen väl kommer. Jag var 170 cm när första mensen kom och slutade på 172 cm. Kommer du ihåg hur det var för dig? För den biten är ofta ärftlig.
  • Anonym (Ida)

Jag hade definitivt opererat! inte roligt vara för lång som tjej!

• Anonym (Mamma till 3)

Vad säger barnet själv?
    Jag hade inte utsatt mitt barn för ett ingrepp som inte är nödvändigt.
    Vad är det för risker?
    Jag var 160 när jag fick min mens och växte inte en cm till, så det är nog individuellt.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Lång som kvinna