Inlägg från: Anonym (Lång) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lång)

Lång som kvinna

Hej,

Min dotter kommer bli runt 185+-2 cm. 

Vi har nu möjlighet att låta henne få en operation där de går in i knät och påverkar tillväxtzonerna så hon inte blir riktigt så lång. 

jag är själv kluven till om jag vill att hon får denna operation med tanke på eventuella biverkningar och framtida problem med knän. 

är det någon här som gjort denna operation och kan berätta hur det gått?
    är det någon som är runt 185cm och önskar att de fjort en operation för att inte bli långa?

hon är inte så gammal ännu men det är nu operationen skulle vara aktuell. 

själv vill hon gärna vara lång men frågan är om det är lika roligt som vuxen.

mvh 

• Svar på tråden Lång som kvinna
  • Anonym (Lång)
    Anonym (Fundering) skrev 2024-07-29 06:45:20 följande:

Så, rådgör även med läkaren om det finns någon alternativ lösning än operation. Ifall rätt träning samt kontakt med dietist kring kosten. Jag menar inte att hon ska få någon ätstörning - men om rätt sammansatt kost just nu kan hjälpa till att bromsa längdtillväxten.

Träning har hon och vi kommer prata med läkaren för att se vad det finns för alternativ. 

• Anonym (Lång)
    Anonym (Lång dotter) skrev 2024-07-29 07:08:48 följande:

Jag blir nyfiken eftersom jag själv har en dotter med långa föräldrar och som är på väg att bli lång. Hur gammal och hur lång är er dotter? Har ni själva kontaktat vården ang hennes längd eller kom det genom skolhälsovården?

Hej,

hon är snart 12 och är ca 175cm
    hon har alltid varit lång och smal.
    Det är skolhälsovården som flaggade och vi tog då kontakt med vården och har varit och röntgat handen för att se om hon växt färdigt. De räknar med att hon inom kort får sin första mens och därefter blir ca 10cm längre. 

Svar på tråden Lång som kvinna