• Anonym (Lång)

Lång som kvinna

Hej,

Min dotter kommer bli runt 185+-2 cm. 

Vi har nu möjlighet att låta henne få en operation där de går in i knät och påverkar tillväxtzonerna så hon inte blir riktigt så lång. 

jag är själv kluven till om jag vill att hon får denna operation med tanke på eventuella biverkningar och framtida problem med knän. 

är det någon här som gjort denna operation och kan berätta hur det gått?
    är det någon som är runt 185cm och önskar att de fjort en operation för att inte bli långa?

hon är inte så gammal ännu men det är nu operationen skulle vara aktuell. 

själv vill hon gärna vara lång men frågan är om det är lika roligt som vuxen.

mvh 

• Svar på tråden Lång som kvinna
  • Anonym (.)

185 är långt, men det det är ju bara snyggt!!!! 
    Varför ska man hålla på med en operation, på endast på något som rör längden? Operationer kommer med risker. 

Jag förstår inte ens problemet. 

• Anonym (Kalle)

Sarah Sjöström är väl rätt lång (182 cm), för att nämna någon.

Varför skulle det vara hemskt att vara lång som tjej? Är det nån jäkla samhällsnorm som styr? Var det inte rätt nyligen kvinnor fick rösträtt, tex. Ska vi verkligen behöva trycka ner kvinnor för att de är långa?

Jag hade snarare siktat mer på att få upp hennes självförtroende till framtiden, för som du ser så reagerar folk av nån anledning på tjejer som är långa och kommer såklart få utstå kommentarer, precis som andra som inte stämmer med samhällets normer. 

Att då kunna ha skinn på näsan och slå tillbaka eller låta det rinna av är nog en bättre bedrift att utveckla än att riskera hennes framtida hälsa. 

Det kanske låter lockande nu men hon kanske kommer få leva med knäproblem i 40-50 år därefter.

Det är mitt tips från coachen iaf.

Blir uttryckligen förbannad på att folk måste rutas in i massa jävla normer, ursäkta franskan..

• Anonym (Emmy)

Ni som Kommenterar att de är sjuka som ens överväger operation har ingen aning om vad det kan innebära för en  kvinna att vara 185 cm lång. jag hade det hemskt i tonåren och jag är ?bara? 180 cm . Mådde hemskt dåligt 

tycker definitivt att flickan själv får välja. Jag hade gärna varit max 175 cm. 

185 cm, med antagligen även större fötter som följer med kroppslängden kan bli ett stort besvär att hitta fina skor etc. 

jag hade verkligen inte velat vara 185 cm lång!!

• Anonym (...)

Jag är lång kvinna (180cm), är 30 år idag. Det var jobbigt när man var tonåring och osäker, men idag skulle jag aldrig vilja byta ut min längd! Jag fick hört att jag skulle bli mellan 180-185 men stannade på 180. Helt ärligt skulle inte några extra cm spelat någon roll. 

Satsa på att bygga upp hennes självförtroende. Det är faktiskt väldigt snyggt att vara lång, säg till henne att sträcka på sig och vara stolt! Operation känns dumt som alltid kommer med en risk - hon är ju den hon är och det är toppen!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Fundering)

Det finns svårigheter med att vara lång. Exempelvis kan det vara svårt att hitta passande kläder eller skor. Jag är själv på gränsen 175 cm och jag kan relatera till stressen att vara för lång. Längre än många kvinnor och män.

• Studentpappa

Se till att hon börjar med basket, längden räcker mer eller mindre för att hon ska gå riktigt långt! 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Långben)
    Anonym (Sjukt) skrev 2024-07-29 18:08:03 följande:

Ni är ju helt sjuka som vill operera någon som är helt frisk. En väldigt betydande operation också. Ja vissa blir långa, andra blir korta, vissa har små bröst, andra har stora. Ska alla som inte är idealet operera sig. Lär henne uppskatta sig själv istället (vilket hon tydligen redan gör, men den självkänslan vill du förstöra genom att säga att hon inte duger till för hon är för lång). Låt henne vara som hon är

Det är sjukt att du tycker att det är sjukt. Det är vårdpersonalen som har flaggat för detta. 

Som lång kvinna kan jag säga att det inte är fördelaktigt att vara lång. Alla kläder är korta för att inte snacka om skor! Nu är jag trygg i mig själv och stör mig inte på att jag är lång (1,82).

Kroppen får arbeta mer när du är lång, särskilt ryggen och har du en tung byst kan du kallt räkna med nackproblem också.  

Vid 12 års ålder var inte ens jag 1,75 cm lång, jag var 10 cm kortare! Flickan är redan lång och ståtlig men blir hon för lång kan det bli problem.

• Anonym (Va???)

Har aldrig någonsin hört talas om att det finns operationer, för att undvika att bli för lång? Det måste vara något väldigt nytt i sådant fall. Sökte av ren nyfikenhet. Men hittade inget specifikt. Låter helknäppt.
    Man undrar ju på riktigt vart samhället är på väg snart. Om det här är sant. Är hon frisk för övrigt. Förstår jag faktiskt inte. Du borde inte applicera din egen osäkerhet till din dotter. Om hon är nöjd medb sig själv.

Och jag är lång som kvinna ( 180cm). Har aldrig hört något I skolan eller från läkare annat. Om att operera sig. 
    Aldrig någonting negativt heller. Från människor i min omgivning. 

Finns mycket positivt med att vara lång som kvinna. Bland annat känner jag mig tryggare. Än om jag hade varit mindre och kortare. Blir svårare för män att försöka ge sig på oss. Det är en sak jag verkligen uppskattar. När jag är ute själv på kvällar. 

Men det är klart har man komplex och vill känna sig liten Och som att man behöver en beskyddare. Är rädd för att ingen man vill ha en. Varsegod.Det finns ju en slags norm hos män att kvinnor ska vara petita och små.  Tur för mig att jag skiter fullständigt i det. Dessutom tycker jag ändå att dom flesta killarna är korta och taniga  Det blir mer pojkaktigt/tonåring i mina ögon Ytterst sällan jag stöter på långa män. Jag tycker vi har lite för klena gener här. 
    Finns andra Europeiska länder som står för dom långa killarna. 

• Anonym (Va???)

Ni som säger att ni inte har några problem, men som sedan övergår direkt till nedsättande kommentarer om vilka problem det är att vara lång. Lurar ingen haha 

O.m hon förväntas bli runt 180-185cm. Kan jag lugna dig med att det finns massa kvinnor som är det. Även i  nöjesvärlden

Sigourney Weaver är runt 180-182 cm. Grym kvinna och skådis. Cindy Crawford, sannolikt vacker modell (180 cm)
    Och att vi dessutom är friska och mår bra. Är hon frisk för övrigt. Förstår jag ännu mindre. Att man behöver äta rätt och ta hand om sig. Behöver dom flesta oavsett längd . Låter sjukt överlag tycker jag.

Svar på tråden Lång som kvinna