Inlägg från: Anonym (AT-läkare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (AT-läkare)

Lång som kvinna

Anonym (Son som är läkare) skrev 2024-07-30 07:39:03 följande:

Snälla ni som läser. Detta är en troll tråd. Min son som är läkare skrattade när han hörde om detta. Då det inte är något man utför. Oftast är det istället en förlängning för folk som vill bli längre. Detta görs först och främst med skor. 

Och dessutom skulle detta gå inom skönhetskirurgi och plastik. Då detta är en skönhets korrigering. Att vara mellan 180-185 cm som just kvinna. Är inte förenat med sådan livsfara att man måste opereras. Tokstollar som skriver dessa trådar.

Och storbystade kvinnor kan få ryggproblem oavsett längd. Det har ingenting med längden i sig att göra. Utan brösten som väger för mycket. Blir extra vikt.

Jag visste faktiskt inte heller att man gör detta (annat än för att korrigera olika långa ben) utan trodde att man behandlar med hormoner. 

Men tydligen är kirurgi förstahandsvalet:

https://mellanarkiv-offentlig.vgregion.se/alfresco/s/archive/stream/public/v1/source/available/SOFIA/SKAS9699-1702881381-97/SURROGATE/L%C3%A5ngvuxenhet%2520-%2520barn.pdf

https://www.internetmedicin.se/barn-och-ungdomsmedicin/tillvaxtutredning-storvuxna-barn

• Anonym (AT-läkare)
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-30 08:42:45 följande:

inte alls säkert att hon blir så mycket längre. 

Å andra sidan är sannolikheten att hon blir ännu längre än 185 lika stor som att hon blir kortare.

För mig hade det varit ett oerhört svårt beslut och jag vet faktiskt inte vad jag gjort. Men jag tror det är väldigt viktigt att flickan själv är delaktig i beslutet och att hon får information kring behandlingen och för- och nackdelar på en nivå som passar henne. Även att nu tillsammans får prata igenom detta med en specialost (det har ni kanske redan fått göra?). Som sagt, det är ett väldigt svårt beslut och som jag det det finns det inget rätt eller fel.

• Anonym (AT-läkare)

Ber om ursäkt för alla stavfel, skriver från mobilen. 

• Anonym (AT-läkare)
    Reasonandsense skrev 2024-07-31 10:19:06 följande:

Tjejen vill inte. Hon är så pass stor att hon kan avgöra själv. Alltså vore det ett övergrepp att göra det öndå. Finns inget dilemma.

Är den verkligen lika sannolikt? Hur många kvinnor blir 180 jämfört med 190? Rent statistiskt verkar det uppenbart falskt.

Ja, det är lika sannolikt, rent statistiskt. Sannolikheten i detta individuella fall följer en normalfördelning där 185 cm utgör toppen av kurvan. I en population med just precis denna flickas förutsättningar så kommer lika många att bli längre som kortare. Det går inte att blanda in normalfördelningskurvan för normalbefolkningen här. 

Man kan jämföra detta med tex att två föräldrar från Kina, som är genomsnittligt långa utifrån sitt genetiska ursprung, flyttar till Sverige och får barn här. Eller två svenska föräldrar vars medelföräldralängd skiljer sig från snittets. Det är ju inte bara medelvärdet som förskjuts i dessa fall, utan hela normalfördelningskurvan. 

Svar på tråden Lång som kvinna