Annpor skrev 2024-08-06 13:03:58 följande:
Har någon av er svar på detta? Jag har en cykel som är regelbunden 32-34 dagars cykel, alltid ägglossning kring dag 22-25, dvs sen ägglossning och en kortare luteal fas. Alltid 10 dagar. Är någon här kunnig på om det kan påverka mina chanser till befruktning? Fick mens idag så hoppet är kört även denna månad?Vi som verkligen skulle behöva få plussa med en regnbåge efter all sorg, den nästan äter upp oss inifrån.
Bekräftar ägglossning med Lh-stickor samt temp och fertilt sekret. Hoppas någon har svar 😊.
Den låter väldigt lik min, men jag kan ha så sen ägglossning som dag 27-28 ibland och lutealfasen har varit mellan 9-10 dagar.
Jag tog progresterontest dag 7 efter ägglossning, som visade låga nivåer (18-19), så pass låga att det indikerade att jag knappt haft ägglossning - men det hade jag haft (konstaterad). Gynekolog skrev ut ut vaginala progresterontillskott som jag kan understödja lutealfasen med. Tror forskningen kring det varken säger bu eller bä, men sen jag började med dem har jag varit gravid två ggr av tre cykler (tyvärr missfall båda gångerna, ev ena pga jag slutade för tidigt med progresteronet då jag inte fattade att jag var gravid). Innan dess hade vi försökt bli gravida i ett år utan ett enda plus.
Så för mig känns det som att den korta lutealfasen (pga för lågt progresteron, som väl i sin tur hänger ihop med ngt annat) har ställt till det.
Jag hade längre lutealfas och tidigare ägglossning när jag blev gravid med mitt första barn. När man googlar tycker jag dock folk verkar ha kunnat bli gravida även mer kort lutealfas, så jag vet eg inte hur mkt det spelar in. Med min första fick jag dock nidblödning (när ägget fäster) 10 dagar efter ägglossningen, och om det varit nu hade ju redan min mens börjat så jag undrar isf hur ett ägg skulle hunnit fästa...