• Anonym (69 år)

    69 år, måste jag vara en tant?

    Tiden går, men min inre ålder är 48 år. Jag har alltid klätt mig i jeans och skinnjacka, och har alltid haft ett stort tjockt hår som inte har blivit grått. Men nu undrar jag, är jag för gammal för det? Jag brukar sätta upp det när jag är bland folk. Jag är medellängd och väger 58 kg. Mina jämnåriga har kort hår och kläder för äldre damer.

    De tycker att jag har konstig musiksmak eftersom jag lyssnar på rock/hårdrock. Gillar actionfilmer och science fiction.

    De vill få med mig på bingo, och "trivselaftnar" då vi ska spela spel. Men de pratar mest skit om dem som inte är där, och det är jag inte intresserad av. Jag har också krämpor, men inget jag vill prata om.

    Måste jag klä mig som en 70-årig dam? Undrar om jag ser konstig ut med jeans och skinnjacka? (dam-modell). Vill naturligtvis inte vara ett skräckexempel då jag försöker att se yngre ut, men vill inte heller ha hemska tantkläder.

  • Svar på tråden 69 år, måste jag vara en tant?
  • Anonym (?)

    Skinnjacka är ju väldigt 60+ så vad är problemet? Klä dig som du vill, när du nu närmar dig 70 så kanske du kan fundera på varför det är så viktigt för sig vad andra tycker om din klädsel? 

  • OlgaElvira
    Anonym (69 år) skrev 2024-07-17 08:50:10 följande:
    69 år, måste jag vara en tant?

    Tiden går, men min inre ålder är 48 år. Jag har alltid klätt mig i jeans och skinnjacka, och har alltid haft ett stort tjockt hår som inte har blivit grått. Men nu undrar jag, är jag för gammal för det? Jag brukar sätta upp det när jag är bland folk. Jag är medellängd och väger 58 kg. Mina jämnåriga har kort hår och kläder för äldre damer.

    De tycker att jag har konstig musiksmak eftersom jag lyssnar på rock/hårdrock. Gillar actionfilmer och science fiction.

    De vill få med mig på bingo, och "trivselaftnar" då vi ska spela spel. Men de pratar mest skit om dem som inte är där, och det är jag inte intresserad av. Jag har också krämpor, men inget jag vill prata om.

    Måste jag klä mig som en 70-årig dam? Undrar om jag ser konstig ut med jeans och skinnjacka? (dam-modell). Vill naturligtvis inte vara ett skräckexempel då jag försöker att se yngre ut, men vill inte heller ha hemska tantkläder.


    Heja dig.Nej, klä dig som du vill. Det är en av fördelarna med att bli äldre. Nu kan jag klä mig som JAG vill. De enda gånger jag anpassar mig är på begravningar och bröllop.
  • Freddie K

    Ålder är bara en siffra. Man är inte äldre än vad man känner sig. Jag är 40 och jag känner mig oftast som 25.


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Ja)

    Ja, när man är 69 så är man tant. Men det är valfritt att vara tantig.

  • Anonym (Cissi)

    Tant är du ju, men du är det på ditt vis. Helt ärligt låter det som att du borde byta umgänge. Av de pensionärer jag känner är det ingen som spelar bingo, men de flesta gillar rockmusik. 

  • Anonym (Jag tror)

    Man byter väl inte klädstil för att man blir äldre? Eller gör man det? Trodde man fortsatte att ha den typ av kläder man hade som yngre. Jag är 48 och klär mig som jag alltid gillat. Jeans eller kjol och blus/topp typ. Samma med musik. Trodde att man ofta gillade den musik som man lyssnade på som yngre. Jag älskar 90- och 00-tals pop och RnB. Kommer inte sluta med det eller börja knyppla för att jag pensionär (tror jag).

  • Benny62

    Ja man ska klä sig som man vill och jag föredrar ju en kvinna som klär sig lite fräckare för jag tycker inte det är så roligt när man klär sig äldre för att se äldre ut modernt och lite vågat ska det vara 

  • Anonym (Modernt???)
    Benny62 skrev 2024-07-17 11:43:11 följande:

    Ja man ska klä sig som man vill och jag föredrar ju en kvinna som klär sig lite fräckare för jag tycker inte det är så roligt när man klär sig äldre för att se äldre ut modernt och lite vågat ska det vara 


    Fast jeans och skinnjacka är ju knappast modernt. Ts låter som om klär sig som hon alltid gjort och det är ju helt okej. Låter lite osannolikt bara det hon berättar om sitt umgänge. Mina föräldrar är över 70 och inte har de börjat spela bingo och gå på trivselaftnar för det. De har de intressen de alltid haft, lyssnar fortfarande på musiken de fastnade för på 60-70-talet osv. De gör alla deras syskon och vänner också.

    Jag tror ts mest tigger beröm.
  • Benny62

    Nä man kan väl undra vad som är modernt vi har väll en förmåga att förknippa olika kläder till olika personer och åldrar att en 69 åring klär sig i kort kjol tillexempel tycker många inte så tillåtet men för min del så är det helt okej och kan vara snyggt 

  • Goneril

    Fanns en rolig sida på FB som informerade oss äldre om vad som passar oss, kläder såväl som frisyr. Långt hår och uppsatt kan vara OK men om man stramar åt alltför mycket framträder rynkor i ansiktet tydligare;  dock kan man iaktta vår drottning, långt hår men mjuka klädsamma håruppsättningar. Nu måste hon ju tänka på att diademen ska kunna fästas, ett problem vi övriga vanligtvis inte har. Utslaget hår kan vara snyggt, men det måste vara välskött och inte tunt. Ofta drar ju långt hår ner ansiktsdragen så en kraftig page kanske är snyggare.                                                                                                                                                                                      Inga stora örringar eller blaffiga smycken, inte för många armband men gärna en vacker klocka, helst dyr. Inte för mycket makeup, puder tenderar att lägga sig i rynkorna och förstärka det åldrade intrycket. Inte en massa eyeliners eller ögonskugga, bara lite diskret mascara.                                                                                                                                                                                        Inga korta kjolar, inga magtröjor och inga grå, bruna eller beiga cardigans. Inga paisleymönstrade blusar. Inga "crocs" eller Birkenstocksandaler. Högklackade skor, tveksamt, man drar uppmärksamheten till benen. Är de välformade och åderbråcksfria och har man inte balansproblem må det vara hänt.                                                                                                                                              Dör fanns inget uttalat förbud mot skinnjackor, det kan nog vara OK, likaså jeans. Bra märke ska det vara, Armani helst. Min personliga käpphäst är handväskor, köp bra kvalité!

Svar på tråden 69 år, måste jag vara en tant?