• Anonym (69 år)

69 år, måste jag vara en tant?

Tiden går, men min inre ålder är 48 år. Jag har alltid klätt mig i jeans och skinnjacka, och har alltid haft ett stort tjockt hår som inte har blivit grått. Men nu undrar jag, är jag för gammal för det? Jag brukar sätta upp det när jag är bland folk. Jag är medellängd och väger 58 kg. Mina jämnåriga har kort hår och kläder för äldre damer.

De tycker att jag har konstig musiksmak eftersom jag lyssnar på rock/hårdrock. Gillar actionfilmer och science fiction.

De vill få med mig på bingo, och "trivselaftnar" då vi ska spela spel. Men de pratar mest skit om dem som inte är där, och det är jag inte intresserad av. Jag har också krämpor, men inget jag vill prata om.

Måste jag klä mig som en 70-årig dam? Undrar om jag ser konstig ut med jeans och skinnjacka? (dam-modell). Vill naturligtvis inte vara ett skräckexempel då jag försöker att se yngre ut, men vill inte heller ha hemska tantkläder.

• Svar på tråden 69 år, måste jag vara en tant?
  • Anonym
    Anonym (591) skrev 2024-07-18 00:44:05 följande:
    Det är ingen kritik att inte tro på att någon man aldrig träffat hävdar att de har något superovanligt, nästintill ickeexisterande.
    Hade någon på 70 berättat att hon fortfarande har mens hade jag inte heller trott på det just för att det inte är möjligt.
    Ledsen att du tar det så ovanligt hårt också. Förstår du inte hur extremt megaovanligt det är att vid 69 endast ha en tunn grå slinga i luggen? Aldrig träffat någon med ofärgat hår som inte har lite grått vid 60 ens. Jag trodde att du kanske färgade håret och inte hade koll på att du faktiskt fått gråa strån?
    Dessutom, varför lägger du en sån väldigt dålig värdering i att ha grått hår? Annars hade du inte reagerat så hårt.
    Du har väl läst att jag själv längtar tills jag blir vithårig, det är supersnyggt, så jag delar inte din negativitet jämtemot grått hår. Tycker det är ascoolt med de på 40-50 som visar grå slingor i håret, verkar bli vanligare och vanligare bland trendmedvetna i den åldern iaf. i Sthlm där jag bor. 
    Jag upprepar det sjag skrev i #24.

"Jag är 60 och har blivit vit i luggen, i övrigt har jag kvar min hårfärg som jag alltid haft.
    Min mamma blev gråhårig först efter 80 års ålder. Inte ens när hon gick bort 93 år gammal var hon helgrå."

Många tror att jag har slingor, ja kanske, men de har naturen bjudit på. Speciellt "slingigt" ser det ut när håret är uppsatt.

Det är jättesnyggt, har absolut inget mot det. Lite konstigt är dock att de kom för säkert tio år sedan och det blev aldrig mer. Men det kommer väl tänker jag.

Till sist då, du skriver om både vitt och grått hår i samma mening. Det är ändå en viss skillnad på dessa färger.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (69 år) skrev 2024-07-17 21:39:52 följande:
    Vad är detta för forum? Jag är en tystlåten person som inte tycker om att prata illa om andra, det ger inget. Då är jag hellre tyst. Du känner inte mig.
    Men du gör det här, du ser ju tydligen ner på dom fast du inte uttalar det IRL. Varför är du bättre än dom? Vem är du att bestämma vilka hobbys folk ska ha? 
  • Anonym (Old)
    Anonym (591) skrev 2024-07-18 00:44:05 följande:
    Det är ingen kritik att inte tro på att någon man aldrig träffat hävdar att de har något superovanligt, nästintill ickeexisterande.
    Hade någon på 70 berättat att hon fortfarande har mens hade jag inte heller trott på det just för att det inte är möjligt.
    Ledsen att du tar det så ovanligt hårt också. Förstår du inte hur extremt megaovanligt det är att vid 69 endast ha en tunn grå slinga i luggen? Aldrig träffat någon med ofärgat hår som inte har lite grått vid 60 ens. Jag trodde att du kanske färgade håret och inte hade koll på att du faktiskt fått gråa strån?
    Dessutom, varför lägger du en sån väldigt dålig värdering i att ha grått hår? Annars hade du inte reagerat så hårt.
    Du har väl läst att jag själv längtar tills jag blir vithårig, det är supersnyggt, så jag delar inte din negativitet jämtemot grått hår. Tycker det är ascoolt med de på 40-50 som visar grå slingor i håret, verkar bli vanligare och vanligare bland trendmedvetna i den åldern iaf. i Sthlm där jag bor. 
    Så unikt är det väl inte? Min pappa var mellanblond och hade kvar sin hårfärg långt upp i ålder. När han dog var han 80+ och endast grå vid tinningarna.
  • Benny62

Vad är det för fel på er kvinnor här bara prata skit om varandra det är ju så i alla trådar att det ballar ut inte många som håller sig till Ämnet i tråden 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (123)

Min svärmor är nästan 10 år äldre än dig och hon klär sig i skinnjacka, jeans och festar med 50-åringar. Och långt tjockt hår som jag är sååå avundsjuk på. 

• Corrie

Angående diskussionen om håret så finns det faktiskt folk som inte blir vithåriga förrän väldigt sent i livet. Min egen far behöll sitt mörka hår länge och det var först när han närmade sig 70-årsåldern som jag plötsligt såg att han hade fått lite vitt blandat i det mörka. 

• Anonym
    Valackare86 skrev 2024-07-18 08:00:35 följande:

Mot ålderdomens förbannelse handlar det i första hand om att rationalisera sin klädsel och sin apparatur. En farbror till mig påbörjade denna övergång vid 60. Han ville inte riskera att bli allt för skröplig och stå utan korrekt apparatur. Han var nöjd med sitt beslut. Följdaktligen, han bytte alla sina skinnskor mot polyester-skor med kardborrefäste, byte bälten mot hängslen, klädde sig uteslutande i flanellskjortor, undantagsvis linneskjortor under värme, anlade promenadkäpp? etc etc Lika bra att stå förberedd brukade han säga.

Herregud, stackars människa!
    Eller, när hände detta? På 40-talet eller?
  • Anonym (60 år)
    Corrie skrev 2024-07-18 09:36:42 följande:

Angående diskussionen om håret så finns det faktiskt folk som inte blir vithåriga förrän väldigt sent i livet. Min egen far behöll sitt mörka hår länge och det var först när han närmade sig 70-årsåldern som jag plötsligt såg att han hade fått lite vitt blandat i det mörka. 

Ja, jag är 60 år och har nästan inget grått alls i håret, bara lite i tinningarna. Och min mamma började inte bli grå förrän runt 80. Inte ens när hon gick bort vid 96 års ålder var hon helt grå. Dock ändrade hennes hår färg från ljusbrunt med röda inslag till mörkbrunt utan något rött i när hon var runt 40. Det gjorde inte mitt, mitt är fortfarande blont med röda inslag som det alltid varit.

Det enda tråkiga är att mitt hår inte är riktigt lika tjockt och inte har riktigt samma lyster längre, som när jag var ung, men det är ändå tjockare och vackrare än de allra flesta unga kvinnors hår. Folk frågar om jag använder något tonande schampo, men det gör jag inte! Bara lite Spray Blonde i benan, tinningarna och hårfästet på vinterhalvåret (två eller tre gånger per vinterhalvår).  
  • Anonym (Servettsvan)

Vissa har en deprimerande syn på ålder ser jag. Det är inte alls samma sak att vara 60 år idag som det var år 1980, varken om man frågar läkaren eller modevärlden.

Den som håller normal vikt efter 50 och tränar har givetvis inga problem att gå eller dansa i klackar, det har jag både ibland på jobbet och till fest.
    Enda skillnaden är att jag för längre promenader har stövlar med bred klack och inte smal. Klena stilettklackar på stengolv bör undvikas, det är en reell risk, men jag är inte ett dugg bekymrad för min balans.

Min balansövning: Stå på vänster ben, lyft höger fot bakåt upp till rumpan och håll fast med höger hand. Fäll kroppen framåt vid höften tills vänster handflata ligger platt mot golvet och sedan upp igen utan att rubba foten du balanserar på.
    Upprepa på andra sidan.

Passande hatt har jag på bröllop/ finare fester, gammaldags julmarknad, i modesammanhang, på semester söderut och sedan även vardagshattar eller basker på hösten. Ca 1/3 av männen i min vänkrets bär hög hatt, fedora, stetson eller panamahatt alltefter vad som passar tillfället.

Jag kommer att göra som jag vill så länge jag kan, precis som vår kraftdam i släkten som levde och tog hand om sig själv tills hon blev 102 år gammal.
    Sina sista par skor köpte hon tre månader innan hon lämnade oss och det var ett par färgglada sneakers.

Svar på tråden 69 år, måste jag vara en tant?