• Anonym (69 år)

69 år, måste jag vara en tant?

Tiden går, men min inre ålder är 48 år. Jag har alltid klätt mig i jeans och skinnjacka, och har alltid haft ett stort tjockt hår som inte har blivit grått. Men nu undrar jag, är jag för gammal för det? Jag brukar sätta upp det när jag är bland folk. Jag är medellängd och väger 58 kg. Mina jämnåriga har kort hår och kläder för äldre damer.

De tycker att jag har konstig musiksmak eftersom jag lyssnar på rock/hårdrock. Gillar actionfilmer och science fiction.

De vill få med mig på bingo, och "trivselaftnar" då vi ska spela spel. Men de pratar mest skit om dem som inte är där, och det är jag inte intresserad av. Jag har också krämpor, men inget jag vill prata om.

Måste jag klä mig som en 70-årig dam? Undrar om jag ser konstig ut med jeans och skinnjacka? (dam-modell). Vill naturligtvis inte vara ett skräckexempel då jag försöker att se yngre ut, men vill inte heller ha hemska tantkläder.

• Svar på tråden 69 år, måste jag vara en tant?
  • Anonym (Vi)

Ts - var dig själv, klä dig och lyssna på den musik du vill. Lev på!

• Anonym (69 år)
    Vådis skrev 2024-07-20 23:50:08 följande:

Du låter ju underbar. Klart du ska klä dig som du vill, vore glad att träffa en kvinna som du som hållet cool style. Stå på dig

Tack! Och alltid retar det någon. Jag har en Jeep som är pimpad, och spelar Motörhead när jag kör. När jag sedan går ur bilen kan de titta på mig "var det en kärring? Hon måste vara galen!" Man får visst inte göra det i min ålder. Men titta på Thomas Ledin, han är 71 och fortfarande ung i sinnet. Håller man vikten och tränar regelbundet så kan man ändå vara ok.
  • Anonym (--)

Fattar inte hur du menar. Tror du att det är ungdomar som lyssnar på Motörhead och har skinnjacka, det är väl just människor i din ålder som gör det? Precis som vi i min generation kommer att fortsätta att lyssna på musik som vi gör nu när vi är i din ålder. Min mamma är 76 men är intresserad av samma saker som hon var när hon var 46, och kommer aldrig att spela bingo, om hon inte blir tvingad till det.

• Anonym (69 år)

Och så kom kritiken, det var väntat. Vad jag menar är att många anser att man ska vara på ett visst sätt när man blir äldre. Och det tycker jag är synd. Klipp av dig håret, du är för gammal! Hur kan du lyssna på denna hemska musik? Jag hade tandställning när jag var 50. Du är för gammal! Vi kan inte gå till krogen och ta en öl. Du är för gammal!

Men det är alltid någon som retar sig på vad jag skriver, så nu ska jag vara tyst.

• Anonym (69 år)

Det är alldeles för mycket Jantelagen. "Du ska inte tro att du är något, och du ska inte tro att du är bättre än andra".

Gillar man inte något så är det väl bara att läsa vidare och strunta i det. Varför är det så viktigt att kritisera sådant som egentligen inte har någon betydelse ,och man bara låter bitter? Det kan inte vara roligt att vara en Grinchen, den gröna som förstörde julafton. Försök att se allt med lite humor istället, och ta inte allting så allvarligt. Det finns större problem i världen.

• Anonym (H)

Det känns mest som det är du själv som har lite problem med åldern... Musiken du föredrar, är väl väldigt typisk för den äldre generationen, öl dricker man väl i alla åldrar, skinnjacka? Ja det är väl en klädstil oavsett ålder? Bingo, ja det är väl generationen innan dig - jag känner ingen men en min farmor som spelade och hon skulle vara drygt 100 år om hon levde. Jag är 56 år och har typ samma klädstil/intresse/musiksmak sen väldigt många år tillbaka: bohemisk klädstil, älskar djur, italiensk/reaggea/svensk pop musik osv. Jag har långt hår, lika lite osminkad som förr och tar gärna ett glas vin eller två på uteservering. Känner inte alls att någon retar sig på mig

• Anonym (69 år)
    Anonym (H) skrev 2024-07-21 16:20:47 följande:

Det känns mest som det är du själv som har lite problem med åldern... Musiken du föredrar, är väl väldigt typisk för den äldre generationen, öl dricker man väl i alla åldrar, skinnjacka? Ja det är väl en klädstil oavsett ålder? Bingo, ja det är väl generationen innan dig - jag känner ingen men en min farmor som spelade och hon skulle vara drygt 100 år om hon levde. Jag är 56 år och har typ samma klädstil/intresse/musiksmak sen väldigt många år tillbaka: bohemisk klädstil, älskar djur, italiensk/reaggea/svensk pop musik osv. Jag har långt hår, lika lite osminkad som förr och tar gärna ett glas vin eller två på uteservering. Känner inte alls att någon retar sig på mig

Och så var det Jantelagen igen: "Du ska inte tro att du är något".

Jag skrev denna tråd för att höra vad de yngre tycker. Måste man se ut som en tant när man blir äldre? Men det finns alltid några anonyma griniga kärringar som måste kritisera och skriva sådant som inte tillför något. Helt meningslöst.

Men tack alla andra som har skrivit trevliga svar, alltid roligt att läsa!   Glad
  • Anonym (H)
    Anonym (69 år) skrev 2024-07-21 16:32:40 följande:

Jag skrev denna tråd för att höra vad de yngre tycker. Måste man se ut som en tant när man blir äldre? Men det finns alltid några anonyma griniga kärringar som måste kritisera och skriva sådant som inte tillför något. Helt meningslöst.

Men tack alla andra som har skrivit trevliga svar, alltid roligt att läsa!   Glad
    Jantelag? Var i mitt inlägg tolkar du in detta? Jag tror bestämt att du är lite lätt kränkt. Tyvärr, för ålder handlar inte om kläder, musik eller vad man dricker
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (69 år) skrev 2024-07-21 16:32:40 följande:

Man måste ingenting när det kommer till stil och musiksmak!
    Sen är du ju faktiskt också anonym, så det är faktiskt löjligt att klaga på andra anonyma.

Jag är 60, snart 61 och klär mig och gör det jag känner passar mig. Dock delar jag musiksmak med min 40-åriga son. Lite Rammstein, Sabaton och liknande. Men det spelar heller ingen roll.

Dagens "yoyo-musik" tilltalar mig dock inte. 
  • Anonym (--)
    Anonym (69 år) skrev 2024-07-21 15:07:05 följande:

Och så kom kritiken, det var väntat. Vad jag menar är att många anser att man ska vara på ett visst sätt när man blir äldre. Och det tycker jag är synd. Klipp av dig håret, du är för gammal! Hur kan du lyssna på denna hemska musik? Jag hade tandställning när jag var 50. Du är för gammal! Vi kan inte gå till krogen och ta en öl. Du är för gammal!

Men det är alltid någon som retar sig på vad jag skriver, så nu ska jag vara 

sak håller jag naturligtvis med dig, man får bete sig hur man vill oavsett ålder. Jag menade faktiskt bara det jag skrev. Jag förväntar mig inte att de flesta av dagens 70-åringar spelar bingo och dansar hambo, liksom. Hade du lyssnat på k-pop och hängt på tiktok hade jag antagligen blivit mer förvånad däremot. (Och mina referenser är säkert redan alldeles för gamla för de som är unga idag :D ) Vilka människor är det som säger att du är för gammal för att ha långt hår eller ta en öl på krogen?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (!)

Självklart inte. Du väljer din egen livsstil

• Anonym (Mimmi)
    Valackare86 skrev 2024-07-17 16:20:26 följande:
    69 år, måste jag vara en tant?

Åldern tar ändock ut sin rätt vid 70. Ryggen kroknar och gången blir stel. Kanske säkrast med blus, kofta och längre klänningar. Helst ska man ju inte sticka ut i landet lagom. 

Du känner nog inga personer i den åldern du...
  • Anonym (Old)

Men det är alltid någon som retar sig på vad jag skriver, så nu ska jag vara tyst.

Vem säger så till dig då? Umgås med folk som låter dig vara som du är?
  • KimLinnefeldt

Ge inte upp. Försök bortse från moralister och besserwissrar. De dyker alltid upp och ska förstöra grundfrågan i tråden. Du är intressant, fortsätt.
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (69 år) skrev 2024-07-21 15:40:10 följande:

Det är alldeles för mycket Jantelagen. "Du ska inte tro att du är något, och du ska inte tro att du är bättre än andra".

Gillar man inte något så är det väl bara att läsa vidare och strunta i det. Varför är det så viktigt att kritisera sådant som egentligen inte har någon betydelse ,och man bara låter bitter? Det kan inte vara roligt att vara en Grinchen, den gröna som förstörde julafton. Försök att se allt med lite humor istället, och ta inte allting så allvarligt. Det finns större problem i världen.

Personligen tycker jag att det är toppen att man kan hitta likasinnade på nätforum, ifall man inte har dem i sin omedelbara omgivning. Att sticka ut har sin charm, men det är rätt gött att hitta sammanhang där man passar in och inte ses som konstig.

Om du föredrar att vara udda och missförstådd så behåll ditt nuvarande umgänge och undvik stora nätforum där det kryllar av folk av allehanda sorter!
Svar på tråden 69 år, måste jag vara en tant?