Anonym (Ber om råd!) skrev 2024-07-16 11:43:44 följande:
Dottern går på P-piller men gjorde ett byta av sort då hon fick biverkningar som inte var så trevliga och missade en dag på kartan så som svar till den kommentaren så går hon på p-piller.
Det finns absolut ingen risk för att hans mamma kommer skada honom. Snarare tvärtom är hon en väldigt snäll och förstående mamma som gärna hade hjälpt honom i denna situationen.
Ja han var oskuld när de träffades.
Jag lägger mig i eftersom det är precis den hjälpen min dotter vill och behöver.
Att vissa skriver att det inte är riktig kärlek är inget någon annan kan veta efter den lilla text jag beskrivit.
Dottern hade en relation på 2 år innan denna.
När han gjorde slut gick det till såhär :
De stod utanför henne epa och han grät och sa att han älskar henne, kramade om henne och sa att han orkar inte mer då han är jätte stressad och hinner inte med sig själv och de saker som han vill just nu, va med vänner, gymma, umgås med sin familj, golfa osv. Han behöver fokusera på sitt eget mående. Han kysste henne och hon sa jag älskar dig. Han säger Jag älskar dig mer. Och sen att han behöver gå till gymmet för detta är det jobbigaste beslut han behövt ta och så gick han.
Därför känner min dotter att det är ju inte en relation som är "slut" egentligen. Inte känslomässigt. Kanske fel tid i livet absolut.
Jag förstår att all typ av kontakt är jätte jobbig för båda då dem har starka känslor för varandra och de bearbetar det olika.
Oavsett så tror jag att även han behöver en vuxen att samtala med om denna jobbiga situation.
Min dotter har mycke support av mig. Hon berättar allt för mig. (Vi har en vän relation).
Jag tror att du absolut bara vill väl och det är jättefint att din dotter känner att hon har stöd av dig.
Men stöd är inte i alla lägen att gå in och ta över.
Du skriver att din dotter vill att du lägger dig men det är ju inte detsamma som att det är det rätta att göra.
Det kan vara jätteskönt att mamma fixar och tar ansvar när man är 16 år och känner sig ledsen...men vad lär hon sig av det?
Relationen är mellan dem och det är mellan dem att reda ut. Vill han inte det, så kan han ju inte tvingas till det.
Ditt stöd kan istället handla om att hjälpa din dotter att hantera det. Hon kan komma att hamna i liknande situationer många gånger i sitt framtida liv...ska du ringa och fixa allt då också?
Jag förstår att det är lätt att hamna i känsla av hjälpnödighet när ens barn mår dåligt och man vill som göra allt man kan.
Men hon håller på att bli stor och du behöver också anpassa ditt stöd utifrån det.
Och du har inga mandat att fatta beslut vad han behöver.
Om han inte vill berätta för sina föräldrar får du faktiskt respektera det...
Han kanske landar i att söka hjälp på egen hand (måste ju inte vara föräldrarna) men om du lägger dig i kanske han sluter sig ännu mer...
Det svåraste som förälder är de stunder då man måste backa, inte göra mer än lyssna och låta barnen reda ut det själva