• Anonym (Ber om råd!)

Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!

Min dotter på 16 år har gjort en abort nyligen.
    Pappan till barnet var en pojkvän som gjorde slut efter 2 månader och 2 dagar senare fick hon veta att hon var gravid.
    Han har sedan varit rätt elak och ignorerar att min dotter behöver support av honom då han oxå är ansvarig.
    Detta var ingen tillfällig relation. Det var riktig kärlek och många frågetecken när han gjorde slut. Saker som hon än inte fått svar på. Hon har gråtit och haft panikångest i 1,5 månad. Hon gick igenom aborten och blev lovad att hon skulle få träffa honom och prata ut kring aborten. Nu ignorerar han henne och är svinig. Jag har försökt kontakta honom utan större respons.
    Han är oxå 16 år och detta var hans första tjej. Jag förstår att han inte är mogen och att det är jobbigt för han oxå men jag ser hir min dotter lider något fruktansvärt.

Hans mamma vet inget om det hela. Det är det han är som mest rädd för, att hon ska få veta. 
    Jag ståe nu i vaöet om jag blr informera hans mamma om det hela?
     Hjälp

• Svar på tråden Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!
  • Anonym (Nej)
    "Dottern går på P-piller men gjorde ett byta av sort då hon fick biverkningar som inte var så trevliga och missade en dag på kartan så som svar till den kommentaren så går hon på p-piller.

Jag lägger mig i eftersom det är precis den hjälpen min dotter vill och behöver.

Att vissa skriver att det inte är riktig kärlek är inget någon annan kan veta efter den lilla text jag beskrivit.
    Dottern hade en relation på 2 år innan denna.

När han gjorde slut gick det till såhär :
    De stod utanför henne epa och han grät och sa att han älskar henne, kramade om henne och sa att han orkar inte mer då han är jätte stressad och hinner inte med sig själv och de saker som han vill just nu, va med vänner, gymma, umgås med sin familj, golfa osv. Han behöver fokusera på sitt eget mående. Han kysste henne och hon sa jag älskar dig. Han säger Jag älskar dig mer. Och sen att han behöver gå till gymmet för detta är det jobbigaste beslut han behövt ta och så gick han. 

Därför känner min dotter att det är ju inte en relation som är "slut" egentligen. Inte känslomässigt. Kanske fel tid i livet absolut. 

Oavsett så tror jag att även han behöver en vuxen att samtala med om denna jobbiga situation.

Min dotter har mycke support av mig. Hon berättar allt för mig. (Vi har en vän relation)."

Så det man kan läsa här är:

1) Nej, hon var INTE skyddad.
    2) Du är en gränslös förälder som tror att du ska vara bff med din dotter
    3) Du är en gränslös förälder som tror att du har någon som helst rätt att gå hennes ärenden i detta
    4) Det är aldrig kärlek efter bara två månader och du verkar lika naiv som dottern kring detta
    5) Han gjorde det absolut bästa han kunde göra och gjorde slut på ett bra sätt
    6) Din dotter ägnar sig åt önsketänkande och fattar inte att det ÄR slut, det måste hon acceptera
    7) Han är inte ett svin för att han inte vill ha kontakt nu när det är slut och ni ska båda lämna honom ifred
    8) Om han behöver stöd i detta, någon att prata med, har du inte med att göra!
  • Anonym (....)

Det är väl klart att du inte ska? Inget blir bättre av att man springer med skvaller. Du sätter bara dig själv i en dålig dager. 

Nej, det här var inte "riktig kärlek". Killen är ett svin, men det har inte hans MAMMA med att göra (eller bara indirekt, men det är inte alltid god uppfostran hjälper heller).  Din dotter har blivit utnyttjad, och kanske lurade hon sig själv också för att få ha sex, för att "den riktiga kärleken" gjorde det finare. Du borde ha hållit hårdare i din dotter. Jag hade aldrig accepterat ett sådant beteende när min dotter var 16. 

• Anonym (....)
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-16 12:00:36 följande:
    "Dottern går på P-piller men gjorde ett byta av sort då hon fick biverkningar som inte var så trevliga och missade en dag på kartan så som svar till den kommentaren så går hon på p-piller.

Jag lägger mig i eftersom det är precis den hjälpen min dotter vill och behöver.

Att vissa skriver att det inte är riktig kärlek är inget någon annan kan veta efter den lilla text jag beskrivit.

De stod utanför henne epa och han grät och sa att han älskar henne, kramade om henne och sa att han orkar inte mer då han är jätte stressad och hinner inte med sig själv och de saker som han vill just nu, va med vänner, gymma, umgås med sin familj, golfa osv. Han behöver fokusera på sitt eget mående. Han kysste henne och hon sa jag älskar dig. Han säger Jag älskar dig mer. Och sen att han behöver gå till gymmet för detta är det jobbigaste beslut han behövt ta och så gick han. 

Därför känner min dotter att det är ju inte en relation som är "slut" egentligen. Inte känslomässigt. Kanske fel tid i livet absolut. 

Oavsett så tror jag att även han behöver en vuxen att samtala med om denna jobbiga situation.

Min dotter har mycke support av mig. Hon berättar allt för mig. (Vi har en vän relation)."

Så det man kan läsa här är:

1) Nej, hon var INTE skyddad.
    2) Du är en gränslös förälder som tror att du ska vara bff med din dotter
    3) Du är en gränslös förälder som tror att du har någon som helst rätt att gå hennes ärenden i detta
    4) Det är aldrig kärlek efter bara två månader och du verkar lika naiv som dottern kring detta
    5) Han gjorde det absolut bästa han kunde göra och gjorde slut på ett bra sätt
    6) Din dotter ägnar sig åt önsketänkande och fattar inte att det ÄR slut, det måste hon acceptera
    7) Han är inte ett svin för att han inte vill ha kontakt nu när det är slut och ni ska båda lämna honom ifred
    8) Om han behöver stöd i detta, någon att prata med, har du inte med att göra!
    Hur kan din dotter ha haft en relation på två år INNAN denna, när hon bara är 16 år..? :o 

Killen var så ledsen att han behövde gå till gymmet..? :D Han kanske skulle söka in till Dramatens elevskola förresten, han verkar ha den rätta talangen... :D Självklart var han bara glad och lättad att slippa din dotter och ansvaret för ett barn. 
  • blomman 2

Jag instämmer att killen har skött avbrottet snyggt för att vara 16 år.
    Han har gett din dotter en väldigt ärlig, vettig och sund förklaring till varför han inte vill vara kvar i relationen, moget av honom!

Att det sedan ,som ett ytterligare påslag, blev en graviditet och en abort direkt efter avslutet spär ju givetvis på allt ännu mer och jag förstår att det måste vara super jobbigt för dottern!

Men, när du kontaktade killen, frågade du om han kände till graviditeten och aborten?
    Frågade du hur HAN mådde?
    Där kunde du faktiskt ha tagit lite moderlig och vuxet ansvar och visat honom ditt ombesörjande över situationen. Detta måste även ha varit TUNGT för honom!
    Säkert rädd för att det ska komma fram till sina föräldrar, något han inte vill då han säkert mår dåligt över allt som skett och kanske skäms mycket över sitt agerande och beslutet att göra slut med din dotter. 

Det blev nog helt enkelt för mycket för honom att hantera och därför bara vill glömma allt och gå vidare.

Det finns ju en anledning till att vi föräldrar inte längre har tillgång till våra barns vårdkontakter efter en viss ålder, det handlar om integritet och det måste vi respektera hur mycket vi än vill lägga oss i.

Jag tycker absolut att du ska släppa den här killen och lägga allt ditt fokus på dottern och hjälpa henne vidare med alla tips dom du redan fått.

Din dotter går igenom något tufft nu och jag vet hur det gör ont i mammahjärtat när våra barn mår dåligt och vi vill göra allt för att ta bort det onda, men tyvärr är detta livets skola att även lära sig att hantera dessa känslor. 
    Tråkigt att detta hände när hon ännu är så ung men hon kommer att komma över det och kommer att ta lärdom av detta och kunna se det med andra ögon när känslorna har läkt igen.

• Anonym (Asså)

Ts verkar inte vara speciellt mogen heller, svamlar om riktig kärlek som om hon själv är tonåring, istället för att haka upp dig på fd pojkvännen så var där för din dotter istället

• Anonym (S)
    Anonym (Ber om råd!) skrev 2024-07-16 11:43:44 följande:

Dottern går på P-piller men gjorde ett byta av sort då hon fick biverkningar som inte var så trevliga och missade en dag på kartan så som svar till den kommentaren så går hon på p-piller.

Det finns absolut ingen risk för att hans mamma kommer skada honom. Snarare tvärtom är hon en väldigt snäll och förstående mamma som gärna hade hjälpt honom i denna situationen. 

Ja han var oskuld när de träffades.

Jag förstår att all typ av kontakt är jätte jobbig för båda då dem har starka känslor för varandra och de bearbetar det olika. 

Min dotter har mycke support av mig. Hon berättar allt för mig. (Vi har en vän relation).

Jag tror att du absolut bara vill väl och det är jättefint att din dotter känner att hon har stöd av dig.

Men stöd är inte i alla lägen att gå in och ta över. 
    Du skriver att din dotter vill att du lägger dig men det är ju inte detsamma som att det är det rätta att göra.
    Det kan vara jätteskönt att mamma fixar och tar ansvar när man är 16 år och känner sig ledsen...men vad lär hon sig av det?
    Relationen är mellan dem och det är mellan dem att reda ut. Vill han inte det, så kan han ju inte tvingas till det.
    Ditt stöd kan istället handla om att hjälpa din dotter att hantera det. Hon kan komma att hamna i liknande situationer många gånger i sitt framtida liv...ska du ringa och fixa allt då också? 
    Jag förstår att det är lätt att hamna i känsla av hjälpnödighet när ens barn mår dåligt och man vill som göra allt man kan.
    Men hon håller på att bli stor och du behöver också anpassa ditt stöd utifrån det.

Och du har inga mandat att fatta beslut vad han behöver.
    Om han inte vill berätta för sina föräldrar får du faktiskt respektera det...
    Han kanske landar i att söka hjälp på egen hand (måste ju inte vara föräldrarna) men om du lägger dig i kanske han sluter sig ännu mer...

Det svåraste som förälder är de stunder då man måste backa, inte göra mer än lyssna och låta barnen reda ut det själva
  • Anonym (Ber om råd!)
    Anonym (S) skrev 2024-07-16 13:47:11 följande:
    Jag tror att du absolut bara vill väl och det är jättefint att din dotter känner att hon har stöd av dig.

Men stöd är inte i alla lägen att gå in och ta över. 
    Du skriver att din dotter vill att du lägger dig men det är ju inte detsamma som att det är det rätta att göra.
    Det kan vara jätteskönt att mamma fixar och tar ansvar när man är 16 år och känner sig ledsen...men vad lär hon sig av det?
    Relationen är mellan dem och det är mellan dem att reda ut. Vill han inte det, så kan han ju inte tvingas till det.
    Ditt stöd kan istället handla om att hjälpa din dotter att hantera det. Hon kan komma att hamna i liknande situationer många gånger i sitt framtida liv...ska du ringa och fixa allt då också? 
    Jag förstår att det är lätt att hamna i känsla av hjälpnödighet när ens barn mår dåligt och man vill som göra allt man kan.
    Men hon håller på att bli stor och du behöver också anpassa ditt stöd utifrån det.

Och du har inga mandat att fatta beslut vad han behöver.
    Om han inte vill berätta för sina föräldrar får du faktiskt respektera det...
    Han kanske landar i att söka hjälp på egen hand (måste ju inte vara föräldrarna) men om du lägger dig i kanske han sluter sig ännu mer...

Det svåraste som förälder är de stunder då man måste backa, inte göra mer än lyssna och låta barnen reda ut det själva
    Tack för ett vettigt svar. Jag uppskattar dina tankar.
  • Anonym (Neje)

Du kan ju kontakta pojkens mamma MEN du borde inte göra det för din dotters skull. Jag förstår att det här är väldigt tufft för henne men det är bättre att hon lär sig av detta nu. Hon är liten men det kommer göra henne starkare och mer realistisk i framtiden. 

Om killen hör av sig till henne nu kanske de reparerar relationen och han förtjänar inte henne. 

Om jag var killens mamma hade jag viljat veta.

• Anonym (....)
    Anonym (Neje) skrev 2024-07-16 14:33:59 följande:

Du kan ju kontakta pojkens mamma MEN du borde inte göra det för din dotters skull. Jag förstår att det här är väldigt tufft för henne men det är bättre att hon lär sig av detta nu. Hon är liten men det kommer göra henne starkare och mer realistisk i framtiden. 

Om killen hör av sig till henne nu kanske de reparerar relationen och han förtjänar inte henne. 

Om jag var killens mamma hade jag viljat veta.

...fast det betyder inte att andra människor måste tillgodose din nyfikenhet.
  • Anonym (Ber om råd!)
    blomman 2 skrev 2024-07-16 12:54:57 följande:

Jag instämmer att killen har skött avbrottet snyggt för att vara 16 år.
    Han har gett din dotter en väldigt ärlig, vettig och sund förklaring till varför han inte vill vara kvar i relationen, moget av honom!

Att det sedan ,som ett ytterligare påslag, blev en graviditet och en abort direkt efter avslutet spär ju givetvis på allt ännu mer och jag förstår att det måste vara super jobbigt för dottern!

Men, när du kontaktade killen, frågade du om han kände till graviditeten och aborten?
    Frågade du hur HAN mådde?
    Där kunde du faktiskt ha tagit lite moderlig och vuxet ansvar och visat honom ditt ombesörjande över situationen. Detta måste även ha varit TUNGT för honom!
    Säkert rädd för att det ska komma fram till sina föräldrar, något han inte vill då han säkert mår dåligt över allt som skett och kanske skäms mycket över sitt agerande och beslutet att göra slut med din dotter. 

Det blev nog helt enkelt för mycket för honom att hantera och därför bara vill glömma allt och gå vidare.

Det finns ju en anledning till att vi föräldrar inte längre har tillgång till våra barns vårdkontakter efter en viss ålder, det handlar om integritet och det måste vi respektera hur mycket vi än vill lägga oss i.

Jag tycker absolut att du ska släppa den här killen och lägga allt ditt fokus på dottern och hjälpa henne vidare med alla tips dom du redan fått.

Din dotter går igenom något tufft nu och jag vet hur det gör ont i mammahjärtat när våra barn mår dåligt och vi vill göra allt för att ta bort det onda, men tyvärr är detta livets skola att även lära sig att hantera dessa känslor. 
    Tråkigt att detta hände när hon ännu är så ung men hon kommer att komma över det och kommer att ta lärdom av detta och kunna se det med andra ögon när känslorna har läkt igen.

Tack för din text. Jag håller med dig absolut.
    Jag har absolut frågat honom om hur han mår i det hela.
    Han tycker det är jätte jobbigt.

Dottern vill inte att jag pratar med hans mamma så jag kommer respektera det.
Svar på tråden Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!